هیجان جشنواره کن به اوج خود رسید

نگاه سوم - هیجان در شصتمین جشنواره فیلم کن با نمایش فیلم‌های «سیکو» به کارگردانی مایکل مور و «پیرمردان به هیچ کشوری تعلق ندارند» به کارگردانی برادران کوئن به اوج خود رسید. تمام بلیت‌های آخرین ساخته مایکل مورد، به فروش رفت و آخرین ساخته برادران کوئن همه را غافلگیر کرد و مورد استقبال مردم و منتقدان قرار گرفت.

کارگردانان ایرانی حاضر در این جشنواره نیز شروع به کار کردند. فیلم کوتاه کیارستمی روز گذشته به نمایش درآمد و خانواده مخملباف نیز در نشستی در کنار کارگردانان مطرح به تبادل نظر پرداختند.تهمینه میلانی نیز راهی کن شد تا در روز نمایش فیلم کوتاهش درباره صلح حضور داشته باشد.

جشنواره کن به اوج خود رسیده است و در روزهای آینده شاهد اتفاقات تازه‌تری خواهیم بود.

تخت‌ جمشید در کن

فیلم کوتاه تهمینه میلانی به همراه آثار ۱۱ کارگردان مطرح سینمای دنیا که درباره موضوع صلح جهانی ساخته شده روز سه‌شنبه در کن به نمایش درمی‌آید.

میلانی که روز گذشته برای نمایش فیلم خود به محل برگزاری جشنواره کن به فرانسه رفت در ارتباط با موضوع فیلم خود گفت: فیلم کوتاه من به مدت ۵/۱ دقیقه در تخت جمشید فیلمبرداری شده و در آن ۱۴۰ کودک با لباس‌‌های ایرانی از اقوام مختلف سرودی را با مضامین صلح برای جهان و پیام صلح برای جهانیان می‌خوانند.

فیلم‌های کوتاه فیلمسازان سایر کشورها نیز در کنار آثار تاریخی مانند برج ایفل، اهرام ثلاثه، مجسمه آزادی، دیوار چین، تاج محل و ... فیلمبرداری شده‌اند.

استقبال از «سیکو»

فیلم «سیکو» به کارگردانی «مایکل مور» روز شنبه به‌رغم مخالفت‌‌های دولت آمریکا در جشنواره کن به نمایش درآمد و مورد استقبال مردم و منتقدان قرار گرفت.

پس از آنکه فیلم «سیکو» در تماشاخانه بزرگ «لومیو» سالن نمایش اصلی جشنواره به نمایش درآمد بیش از دوهزار نفر از مردم بعد از پایان فیلم با صدای بلند به تشویق مایکل مور پرداختند. فیلم مایکل مور که در بخش غیر رقابتی جشنواره کن به نمایش درآمد بود پرتقاضاترین بلیت جشنواره بود.مایکل مور همواره در جشنواره‌های کن در کانون توجه بوده است. در سال ۲۰۰۴ فیلم «فارنهایت ۱۱/۹» او توانست نخل طلایی جشنواره را به دست آورد و این بار نیز این فیلم مورد توجه حاضران در جشنواره کن قرار گرفته است.

کارگردان فارنهایت ۱۱/۹ گفت‌: می‌خواستم فیلمی متفاوت، با سخنی متفاوت و بیان موضوعاتی متفاوت بسازم. البته می‌دانم با بازگشتم به ‌آمریکا توفانی در انتظارم است.

کارگردان فیلم «سیکو» درباره موضوع فیلم خود گفت: موضوع این فیلم مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این موضوع واقعا فاجعه است. ۵۰میلیون آمریکایی از خدمات بهداشتی محروم باشند، این آمریکا نیست.

«پیرمردان به هیچ کشور تعلق ندارند» شانس اصلی نخل طلا

فیلم «پیرمردان به هیچ کشوری تعلق ندارند» به کارگردانی برداران کوئن در این جشنواره به نمایش درآمد و از نظر منتقدان یکی از شانس‌های اصلی ربودن نخل کن در این دوره از جشنواره به شمار می‌آید. این فیلم که پس از اکران مورد استقبال مردم و رسانه‌ها قرار گرفت، تا آنجا که بسیاری از رسانه‌ها و منتقدان سینمایی از این فیلم به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های برادران کوئن یاد کردند. این فیلم براساس رمانی با همین نام نوشته «کورماک مک کارتی» نویسنده آمریکایی نوشته شده که داستان آن در سال ۱۹۸۰ در دنیای وحشی غرب به وقوع می‌پیوندد.

خانواده مخملباف در کن

امسال فیلم پرماجرای «اسب دوپا» ساخته سمیرا مخملباف مورد توجه دست‌اندرکارن جشنواره فیلم کن قرار گرفت. وی همراه پدرش در یک نشست خبری با حضور ۳۰کارگردان مطرح دنیا در شهر ساحلی کن شرکت کرد. محسن مخملباف و سمیرا مخملباف در کنار کارگردانانی چون کن لوچ، جیم جارموش، امیر کاستاریکا قرار گرفتند و در مورد تجربیات مشترک فیلم سازی خود به صحبت پرداختند. چیزی که باعث جذابیت هر چه بیشتر این نشست شد حواشی مربوط به انفجار در سر صحنه فیلم‌برداری «اسب دوپا» بود که باعث زخمی شدن شش نفر از هنرپیشگان و عوامل پشت صحنه فیلم بود و به همین علت فیلم‌برداری این کار به رغم اینکه ۸۵درصد از این کار گرفته شده بود، نا تمام ماند. سمیرا مخملباف در این جلسه عنوان کرد «به علت پرخطر بودن منطقه افغانستان این کار را در تاجیکستان دنبال خواهد کرد»وی همچنین در مورد این حادثه تروریستی عنوان کرد: نمی دانم مسبب این حرکت چه کسی یا کسانی بودند ولی این سوال همیشه مطرح است که چه کسانی دوست ندارند این فیلم را بسازیم.در بخش دیگری از این نشست تصاویر شش دقیقه‌ای از لحظات انفجار در پشت صحنه این فیلم به نمایش درآمد، در این فیلم تصاویری از کشته شدن یک اسب به نمایش گذاشته شده بود.

«گریه» کیارستمی در کن

روز گذشته در شهر کن، فیلم سه دقیقه‌ای عباس کیارستمی به نمایش درآمد. دست‌اندرکاران شصتمین دوره این جشنواره از کارگردانان برجسته دنیا خواستند که هر یک از نگاه خود فیلمی سه دقیقه‌ای درباره جشنواره کن بسازند و مجموعه این فیلم‌ها در ۱۲۰دقیقه روز گذشته اکران شد.در میان ۳۵فیلمساز که هر کدام فیلمی سه دقیقه‌ای برای نمایش ساخته‌اند، چهره‌های آشنای بسیاری به چشم می‌خورد. این جمع تقریبا تمام جوایز سینمایی را دریافت کرده‌اند. رتئو آنجلو پلوس، بیل آگوست، جین کمپیسون، جوئل کوئن، دیوید کراننبرگ الخاندرو گوانزالز، کن لوچ و رومن پولانسکی از جمله این کارگردانان است. فیلم سه دقیقه‌ای «گریه» با موضوع «معصومیت تماشاگران سینما» مطرح شده است و با حضور بیست تن از بازیگران چهار نسل از سینمای ایران در مجموعه تاریخی سعدآباد ساخته شده است. این فیلم داستان خاصی ندارد و تنها ۲۴زن بازیگران از هر ثانیه فیلم مقابل دوربین این کارگردان به احترام سینما جلو دوربین گریه می‌کنند. نیکی کریمی، هدیه تهرانی، مریلا زارعی، گلشیفته فراهانی، هانیه توسلی، پگاه آهنگرانی و پوری بنایی .... تعدادی از جمله این بازیگران هستند.