تسهیلات بانکی حلقه مفقوده اشتغال نیست

کدام حلقه مفقود؟

گفته‌های محمد عباسی،‌ وزیر تعاون در نشست روز گذشته خود با خبرنگاران، درخصوص «رابطه تسهیلات بانکی و اشتغال» نقطه مقابل دیدگاه‌های محمود احمدی‌نژاد،‌ رییس جمهوری و محمد جهرمی، وزیر کار و امور اجتماعی به عنوان یکی از نزدیکان وی و نماینده رییس هیات دولت در تخصیص اعتبارات حوزه اشتغال است. سخن از حلقه مفقوده نبودن تسهیلات بانکی در شرایطی ابراز می‌شود که سیستم بانکی کشور همواره از زمان آغاز به کار دولت نهم تا به امروز روزهای پرتلاطمی را سپری کرده است. تلاش نمایندگان مجلس و حمایت دولت از آن برای کاهش سود بانکی به منظور استفاده بیشتر تولیدکنندگان از منابع بانکی از جمله معدود محورهای اقتصادی مورد توافق دو قوه مجریه و مقننه در دو سال گذشته به شمار می‌آید.اهمیت اظهارات وزیر تعاون آنجا مشخص‌تر می‌شود که محمد جهرمی چندی پیش در اظهاراتی قابل تامل که دنیای اقتصاد نیز بدان واکنش نشان داد، از اندک بودن نقدینگی در حوزه تولید سخن به میان آورده بود و خواستار فراهم کردن ساز و کاری برای هدایت تسهیلات بیشتر بانکی به سوی بنگاه‌های زودبازده و اشتغال آفرین شده بود.خواسته‌ای که با توجه به رشد بی سابقه نقدینگی به میزان ۴۰درصد، غیر کارشناسانه به نظر می‌آمد. صاحبنظران اقتصادی مستقل بر این باورند با توجه به رشد شتابان نقدینگی در جامعه یا به عبارت ساده‌تر آن موجود بودن منابع مالی در دست مردم، حلقه مفقوده ایجاد اشتغال را نمی‌توان در کمبود نقدینگی خلاصه کرد. مسلم اینکه باید راهکار دیگری برای جاری شدن نقدینگی‌ها به سوی عرصه تولید فراهم شود. دنیای اقتصاد- وزیر تعاون گفت: بنیاد توسعه کارآفرینی و تعاون در سراسر کشور به منظور حداکثر استفاده از قابلیت‌ها و توانمندی‌ها ایجاد می‌شوند و علاقه‌مندان می‌توانند با حمایت‌های این بنیاد اقدام به تاسیس تعاونی‌های چندمنظوره کنند.

محمدعباسی در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه دنیای اقتصاد درباره برنامه‌ریزی برای اشتغال فارغ‌التحصیلان بیکار در این طرح گفت: نگاه دانشجویان و فارغ‌التحصیلان به مقوله کار تئوری است که با برنامه‌ریزی‌هایی که با همکاری وزارت علوم به عمل آمده، قرار است زمینه آموزش دانشجویان برای تبدیل نگاه نظری به نگاه فنی و حرفه‌ای فراهم شود تا بتوانیم زمینه اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را به صورت اجرایی، فراهم کنیم.

وی گفت: در حال حاضر ۹میلیون نفر در سنین ۲۰ تا ۲۴ سالگی به‌سر می‌برند و فصل اشتغال، تهیه مسکن و تشکیل خانواده آنها نزدیک می‌شود و باید با برنامه‌ریزی جامع، آمادگی لازم برای توانمندسازی این بخش از جامعه در ساماندهی امور زندگی خود را ایجاد کنیم.

عباسی گفت: دستورالعملی به استانداری‌ها ابلاغ شده است که بر اساس آن استانداران را موظف کرده است تا ستاد راهبردی حمایت از بنیاد توسعه کارآفرینی وتعاون را با حضور رئیس سازمان کار و آموزش فنی و حرفه ای، سازمان جهاد کشاورزی، سازمان تعاون، سازمان صنایع و سازمان مسکن و شهرسازی هر استان را تشکیل داده و جلسات ماهانه این ستاد به منظور انجام هماهنگی‌های لازم برگزار شود.

وی افزود: علاقه‌مندان از طریق نشانی WWW.Tavanportal.ir یا مراجعه به استانداری‌ها در اجرای این طرح مشارکت کرده و به تاسیس تعاونی‌های مادر و چند منظوره در استان خود با استفاده از قابلیت‌های بومی‌و نیروی انسانی استان خود اقدام کنند. کسانی که از طریق شبکه ثبت‌نام می‌کنند، براساس علایق و توانمندی‌ها دسته‌بندی می‌شوند و برای ایجاد کسب و کارهای متناسب با توانمندی‌هایشان هدایت می‌شوند.

عباسی گفت: بنیاد توسعه کارآفرینی و تعاون به منظور مشارکت در مجموعه تعاونی‌ها به صورت مجموعه‌های خوشه‌ای و مکمل شکل گرفته است. این مجموعه کاملا غیردولتی است و تنها از طرف وزارت تعاون حمایت می‌شوند.

عباسی ضمن تاکید بر این نکته که تعداد اشتغال ایجاد شده از این طریق مطرح نیست و دولت با ایجاد این بنیاد‌ به دنبال ایجاد فضای لازم است، خوشبختانه دولت نهم سقف منابع مربوط به تسهیلات اشتغالزایی را نامحدود در نظر گرفته است و اینکه بعضی استان‌ها نتوانستند تمام مبلغ پیش‌بینی شده را هزینه کنند، نشان می‌دهد که تسهیلات بانکی حلقه مفقوده اشتغال نیست.