نماینده ایران و محور گفت‌وگو با آمریکا مشخص نشده است

دنیای اقتصاد - مذاکرات بغداد که قرار است هفته آینده میان ایران و آمریکا درباره موضوع عراق برگزار شود، مهم‌ترین محور سوال خبرنگاران در نشست خبری دیروز سخنگوی وزارت امور خارجه بود. در پاسخ به این سوالات سیدمحمد علی حسینی گفت: نماینده ایران در این نشست هنوز مشخص نشده است. سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: نام نماینده ایران در مذاکره با طرف آمریکایی تا پیش از هفتم خرداد ماه اعلام می‌شود.

در همین حال یک مقام مسوول در وزارت امور خارجه به خبرنگار دنیای اقتصاد گفت: که احتمالا نام سرپرست گروه ایرانی شرکت‌کننده در نشست بغداد، یک روز قبل از این نشست اعلام می‌شود.

هفته گذشته اعلام شد رایان کروکر، سفیر ایالات متحده در عراق، سرپرستی گروه مذاکره‌کننده آمریکایی را بر عهده دارد.

سخنگوی وزارت امورخارجه همچنین در پاسخ به‌ سوالی در مورد چهار محور مطرح شده توسط رسانه‌ها درباره مذاکرات ایران و آمریکا در عراق گفت: نمی‌توانیم این محورها را تایید کنیم. هنوز محور مذاکرات به‌صورت جزئی مشخص نیست، ولی چارچوب همان است که رهبر معظم انقلاب تایید کرده‌اند. وی گفت: ما با آمریکایی‌ها مذاکره‌ای نداریم و همان‌طور که رهبر معظم انقلاب تصریح کرده‌اند، تا دولت آمریکا سیاست‌های غلط خود را تغییر ندهد، ما هیچ‌گونه مذاکره‌ای با آمریکا نخواهیم داشت.

حسینی خاطرنشان کرد: در مذاکرات بغداد نیز جلسه‌ای با حضور نمایندگان عراق برگزار خواهد شد و مسوولیت‌های اشغالگران در خصوص تامین امنیت و واگذاری اختیارات به دولت عراق، به آنها گوشزد می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: ایران علاقه‌مند نیست ارتباطی بین موضوع عراق و موضوع هسته‌ای ایجاد کند و اگر دیگران هم بخواهند ارتباط ایجاد کنند ما موافق آن نیستیم. حسینی این مطلب را در پاسخ به سوال خبرنگاری مطرح کرد که برگزاری مذاکرات آینده سولانا و لاریجانی پس از مذاکرات ایران و آمریکا در عراق‌را به‌هم پیوند داد.

خبرنگاری از حسینی پرسید، آیا این نشست موثر خواهد بود؟

سخنگوی وزارت خارجه پاسخ داد: ایجاد امنیت در عراق منوط به این است که نیروهای حاضر در عراق عزم و اراده کافی داشته باشند.

وی عامل اصلی ناامنی در عراق را ادامه حضور اشغالگران و عملیات تروریستی دانست و خاطرنشان کرد که اگر به موضوع ثبات عراق به صورت ریشه‌ای نگاه نشود، نمی‌شود امیدی داشت که مشکلات مرتفع شود.

خبرنگاری نظر حسینی در مورد تلاش آمریکا در اجلاس شرم‌الشیخ برای فراهم ساختن زمینه بازگشت بعثی‌ها به قدرت در عراق را جویا شد، سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال گفت: در این اجلاس، ایران بر تقویت و حمایت از دولت قانونی نوری المالکی و همچنین فرآیند سیاسی و تلاش برای جلوگیری از عملیات تروریستی در این کشور تاکید کرد که مورد تصویب قرار گرفت.

وی افزود: در کنار تلاش‌های ایران، تلاش‌هایی نیز برای بازگرداندن بعثی‌ها به قدرت در عراق صورت گرفت ولی در بیانیه پایانی اجلاس شرم‌الشیخ تاکید شد بعثی‌هایی که علیه ایران و کویت و ملت عراق جرم و جنایت نکرده‌اند، می‌توانند در قدرت مشارکت داشته باشند.

حسینی به دیدار اخیر سفیرایران در عراق با رییس‌جمهوری این کشور اشاره کرد و گفت: جلال طالبانی در این دیدار توضیح داده است که در این زمینه ملاقات‌ هایی با مسوولان آمریکایی داشته است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین به احضار سفیر سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا به وزارت امور خارجه اشاره و تاکید کرد که این موضوع به صورت روزانه و از طریق مجاری مختلف پیگیری می‌شود.

خبرنگاری پرسید: مگر وزیر خارجه ایران اعلام نکرده بود که این پنج دیپلمات تا پایان خرداد ماه آزاد می‌شوند؟ حسینی پاسخ داد:‌ این موضوع را هوشیار زیباری وزیر خارجه عراق در دیدار با وزیر خارجه کشورمان اعلام کرده بود و آقای متکی نیز تاکید کرد که حتی یک ساعت اضافه ماندن این دیپلمات‌‌ها برای ما غیرقابل تحمل است. سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد اظهارات اخیر محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری در مورد رابطه با مصر گفت: این اظهارات نگاهی از افق بالاتر به روابط جهان اسلام، کشورهای منطقه و روابط دوجانبه بود.

حسینی تاکید کرد که اگر کشورهای بزرگ مانع‌تراشی نکنند، کشورهای منطقه می‌توانند روابط خود را تنظیم کنند.

سخنگوی وزار امور خارجه با تاکید بر اینکه روابط کشورهای منطقه و جهان اسلام برتر از مسائل حاشیه‌ای است، خبر داد که سفر احمدی‌نژاد به افغانستان در دستور کار است اما زمان آن قطعی نیست.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در راستای مباحث مربوط به نیروگاه هسته‌ای، توصیه‌ای به طرف روس داشت و ابراز امیدواری کرد که آنها از این به بعد خوش‌قولی کنند.

حسینی با اشاره به فرصت‌های زیادی که برای ساخت نیروگاه در ایران وجود دارد، خطاب به روس‌ها گفت: سیاست منطقی آن است که این فرصت‌ها را از دست ندهید.

وی در عین حال تاکید کرد: فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران و همچنین تاسیس نیروگاه هسته‌ای ادامه می‌یابد و متوقف نمی‌شود.