قیمت بنزین از فردا تغییر می‌کند

دنیای اقتصاد- شورای اطلاع‌رسانی دولت اعلام کرد: سهمیه‌بندی بنزین در سال جاری قطعی است. در اطلاعیه این شورا آمده‌است: عرضه بنزین ۱۰۰تومانی نیز از ابتدای خردادماه بر اساس مصوبه مجلس بوده و صرفا اجرای این قانون از سوی دولت صورت خواهد گرفت.قیمت بنزین سوپر نیز از روز سه‌شنبه اول خرداد، ۱۴۰تومان تعیین شده است. شورای اطلاع‌رسانی به تاریخ قطعی اجرای سهمیه‌بندی اشاره نکرده است. شورای اطلاع‌رسانی دولت:

سهمیه‌بندی بنزین در سال جاری قطعی است

شورای اطلاع‌رسانی دولت اعلام کرد: سهمیه‌بندی بنزین در سال جاری قطعی است.

بر اساس تاکید قانون بودجه، سهمیه‌بندی در سال جاری از سوی دولت قطعی بوده و عرضه بنزین بدون سهمیه‌بندی کذب محض است.

ضمنا‌ عرضه بنزین ۱۰۰تومانی نیز از ابتدای خردادماه بر اساس مصوبه مجلس بوده و صرفا اجرای این قانون از سوی دولت صورت خواهد گرفت.

شورای اطلاع‌رسانی در پاسخی که به یک خبر خبرگزاری فارس داده، به تاریخ قطعی اجرای سهمیه‌بندی اشاره نکرده است.

عرضه بنزین ۱۰۰ تومانی

پیش از این، این خبرگزاری در خبری آورده بود: براساس آخرین تصمیم اتخاذ شده، هر لیتر بنزین از اول خردادماه بدون سهمیه‌بندی و با نرخ ۱۰۰تومان عرضه می‌شود.

به گزارش این خبرگزاری، بنزین از ابتدای خرداد‌ماه تنها با کارت هوشمند سوخت توزیع خواهد شد و صاحبان خودروهایی که تاکنون کارت سوخت دریافت نکرده‌اند، با سازوکاری که اعلام خواهد شد از طریق کارت یا سند خودرو اقدام خواهند کرد.

تصمیم یاد شده تا اطلاع‌ ثانوی خواهد بود و احتمال تغییر آن وجود دارد. بر همین اساس، قیمت بنزین سوپر نیز از روز سه‌شنبه اول خرداد، ۱۴۰تومان تعیین شده است.

عملیاتی شدن سهمیه‌بندی با چند روز تاخیر

در همین حال، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس از تاخیر چندروزه در اجرای قانون سهمیه‌بندی بنزین خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، احمد توکلی گفت: مجلس با سهمیه‌بندی بنزین موافق است، ولی مقدمات این کار باید فراهم شود و به دلیل آنکه برخی صاحبان خودرو و موتورسیکلت هنوز کارت‌های خود را دریافت نکرده‌اند، طرح با چند روز تاخیر عملیاتی می‌شود.

وی از پاسخگویی به این سوال که آیا به تعویق انداختن زمان اجرای یک قانون، نیازمند مصوبه مجلس نیست، خودداری کرد.

وی افزود: نمایندگان مجلس ارائه لایحه برای بازگشت قیمت بنزین به نرخ گذشته را مصلحت ندیده و به دولت توصیه کردند از این کار صرف‌‌نظر کند‌.

توکلی بار دیگر از طرح تثبیت قیمت سوخت که در نخستین سال فعالیت مجلس هفتم ارائه شد، دفاع کرد و آن را افتخارآمیز خواند‌.

وی افزود‌: طرح اصلاح ماده ۳ قانون برنامه چهارم که به غلط از سوی برخی رسانه‌ها به طرح تثبیت قیمت‌ها مشهور شد‌، در واقع طرحی بود برای جلوگیری از چهار برابر شدن قیمت سوخت (‌نفت‌‌، بنزین و گاز‌) و هنوز به آن افتخار می‌کنیم‌.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص حمایت از افزایش قیمت بنزین از ۸۰‌تومان به ۱۰۰‌تومان توسط نمایندگانی که پیش‌تر از طرح تثبیت نرخ سوخت حمایت کرده بودند، اظهار کرد: افزایش قیمت بنزین در تورم تاثیر دارد، ولی مابه‌التفاوت ۸۰ تومان تا ۱۰۰ تومان اندک است و اثر کمی در این زمینه می‌گذارد‌.

ضرورت انعطاف‌‌پذیری

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه تصور نمی‌کند، سهمیه‌بندی برای مدت زیادی به تاخیر افتد، گفت: باید برای چند روز تاخیر در اجرای این کار انعطاف داشت، چون قرار است کار بزرگی انجام شود و همه باید به رفع نقایص آن کمک کنند.

محسن یحیوی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: مقید به چند روز دیر یا زود اجرای سهمیه‌بندی نیستیم و ممکن است این کار ۱۰ روز به تاخیر افتد، ولی با تلاش تمام عوامل دولت کار در حال انجام است و زحمات کشیده شده قابل تقدیر است.

وی همچنین اظهار کرد: سهمیه‌ بنزین خودرو‌های شخصی و عمومی هنوز مشخص نیست و در این خصوص چیزی به مجلس ارائه نشده است.

یحیوی خاطرنشان کرد:‌ سهمیه خودروها برای شهرستان‌های مختلف باید نسبت به جمعیت و وسعت آنها متغیر باشد و باید سهمیه خودرو برای تهران با این وسعت و جمعیت نسبت به شهرهای کوچک‌تر بیشتر باشد، تا در توزیع بنزین عدالت رعایت شود.

راه‌اندازی ۸۰۰ باجه پستی برای رسیدگی به اشکالات

در همین حال، سخنگوی ستاد اطلاع‌رسانی کارت‌هوشمند سوخت نیز گفت: از امروز ۸۰۰ باجه در ۶۰۰ مرکز خدمات پستی کشور آماده پاسخگوئی به مواردی از قبیل مفقود شدن و معیوب بودن کارت‌هوشمند سوخت هستند.

محمد ناصری در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس، اظهار کرد: از این تعداد، ۱۲۳ مرکز در تهران و مابقی در دیگر استان‌های کشور قرار دارد. مالکان خودروها در این گونه موارد با مراجعه به این مراکز می‌توانند نسبت به حل مشکل خود اقدام نمایند.

سخنگوی ستاد اطلاع‌رسانی کارت‌هوشمند سوخت تصریح کرد: مردم در هنگام دریافت کارت سوخت خود، پاکت حاوی کارت را دور نیندازند و حتما شماره بارکد مندرج در پشت پاکت را در جایی ثبت کنند تا در صورت بروز هرگونه اشکال در کارت، به راحتی قابل پیگیری باشد.

تسهیل در رهگیری کارت‌های هوشمند

همچنین مدیرکل پست پیشتاز گفت: شرکت پست اقدامات جدیدی را برای سرعت بخشیدن به رهگیری کارت‌های هوشمند سوختی که تاکنون توزیع نشده، آغاز کرده است.

به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی کارت هوشمند سوخت، افشین احمدزاده با بیان این مطلب تصریح کرد: شرکت پست برای افزایش توانمندی پاسخگویی به متقاضیان کارت هوشمند سوخت، به توسعه بانک اطلاعاتی از محل نگهداری کارت‌های هوشمند سوخت در واحدهای پستی سراسر کشور، اقدام کرده است.

وی سپس تاکید کرد: کسانی که تاکنون کارت هوشمند سوخت خود را دریافت نکرده‌اند با تماس با شماره ۰۹۶۸۷ از ساعت ۸ تا ۲۴می‌توانند با سرعت بیشتری از سرنوشت کارت هوشمند سوخت خود آگاه شوند.

شایعه بودن جعل کارت

از سوی دیگر مدیرکل مبارزه با جرایم خاص و رایانه‌ای پلیس آگاهی کشور اعلام کرد: تاکنون هیچ گزارشی مبنی‌بر جعل کارت سوخت خودروها به ما نرسیده و سخنانی که تا به حال در این رابطه گفته شده، شبیه به شایعه است.

مهرداد امیدی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر افزود: اطلاع از جعل کارت سوخت تنها از طریق برخی مطلب‌های مندرج در رسانه‌ها بوده و تاکنون از سوی واحدهای پلیس هیچ گزارشی در این رابطه نرسیده است.

مدیر‌کل مبارزه با جرایم خاص و رایانه‌ای پلیس آگاهی کشور تصریح کرد: احتمال جعل کارت‌های سوخت بعید به نظر می‌آید.

عدم امکان کپی کردن کارت

همچنین مسوول اطلاع‌رسانی و سخنگوی ستاد کارت هوشمند سوخت غرب استان تهران نیز اعلام کرد: کپی کارت‌های هوشمند سوخت به هیچ وجه امکان‌پذیر نیست چراکه کارت‌ها دارای سیستم امنیتی بسیار بالا هستند و شایعه ایجاد بازار سیاه و این گونه اقدامات در جهت تضعیف طرح کارت هوشمند سوخت است.

واردات بنزین از ۱۶کشور جهان

ایران در سال ۸۵ بیش از ۴‌میلیارد و ۱۷۳‌میلیون دلار بنزین از ۱۶ کشور جهان خریداری کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، عملکرد بخش بین‌الملل شرکت ملی نفت در واردات بنزین حاکی از آن است که در سال گذشته ‌ایران نسبت به واردات بیش از ۴میلیارد و ۱۷۳میلیون و ۱۹۸هزار دلار بنزین از ۱۶ کشور دنیا اقدام کرده است.

امارات، هند، هلند، فرانسه، سنگاپور، ترکمنستان، آذربایجان، سودان، بلاروس، ترکیه، کویت، تایوان، اسپانیا، سوئد، عربستان سعودی و بلغارستان ۱۶ کشور خارجی هستند که ‌ایران در سال ۸۵ از آنها بنزین خریداری کرده است.

بیشترین حجم واردات این فرآورده نفتی در سال ۸۵ از کشور امارات متحده عربی به میزان ۲میلیارد و ۵۷۱میلیون و ۸۱۲هزار دلار بوده است. به عبارت دیگر، ایران در سال گذشته حدود ۶۲ درصد از بنزین وارداتی خود را از امارات متحده عربی تامین کرده است. همچنین واردات بنزین ایران از هند نیز در سال گذشته از ۵۵۸میلیون و ۲۷هزار دلار گذشته است.