تاکید مجلس بر تجمیع انتخابات

طرح تجمیع انتخابات مجلس و ریاست‌جمهوری، در جلسه علنی دیروز مجلس نیز مساله‌ساز شد. به گزارش خبرگزاری فارس، روز گذشته نمایندگان مجلس گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مورد رد طرح تجمیع انتخابات دوره هشتم مجلس شورای اسلامی با دوره دهم ریاست‌جمهوری اعاده شده از شورای نگهبان را بررسی کردند و در مرحله نخست به رد آن رای دادند که به این ترتیب این طرح از دستور کار مجلس خارج شد. نمایندگان با ۱۰۷ رای موافق، ۹۰ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع از مجموع ۲۱۵ نماینده حاضر به رد این طرح رای مثبت دادند.

طرح تجمیع انتخابات دوره هشتم مجلس با دوره دهم ریاست‌جمهوری که شورای نگهبان آن را دوبار مغایر با قانون اساسی دانسته بود روز گذشته برای سومین بار در صحن علنی مجلس مطرح می‌شد.

حداد عادل پیش از بررسی این طرح با اشاره به این که در خصوص این طرح حساسیت‌هایی وجود دارد و در بیرون مجلس نیز توجه بسیاری به آن شده است، از نمایندگان خواست در یک فضای کاملا آگاهانه و منطقی رای خود را اعلام کنند.

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز با توجه به ایرادات شورای نگهبان به طرح تجمیع انتخابات، پیشنهاد رد این طرح را داده بود که نمایندگان پس از سخنان موافق و مخالف به رد آن رای دادند.

ابتدا اعلام شد ۱۰۶ نماینده به این پیشنهاد رای دادند که برای رد آن به یک رای دیگر نیاز بود که حداد عادل اعلام کرد دستگاه آقای باهنر خراب بود و ایشان به طور شفاهی نظر خود را اعلام کرد و به این ترتیب پیشنهاد کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در خصوص رد طرح تجمیع دوره هشتم انتخابات مجلس با دوره دهم انتخابات ریاست‌جمهوری تصویب شد.

اما موضوع به همین جا ختم نشد و دقایقی بعد، زمانی که باهنر به جای حداد عادل ریاست جلسه را بر عهده گرفت برخی نمایندگان به رییس جلسه اعتراض کردند. این نمایندگان معتقد بودند که رای‌گیری انجام‌شده مخدوش و بی‌اعتبار است.

از جمله دبیر فراکسیون اقلیت مجلس شورای اسلامی نتایج رای‌گیری در رد طرح تجمیع انتخابات را دارای ابهام و مخدوش دانست.

محمدرضا تابش در تذکری گفت: در نتایج رای‌گیری در مورد این طرح ابهام وجود دارد.

نمایندگان اردکان افزود: تعداد نمایندگان حاضر در زمان رای‌گیری برای رد این طرح ۲۱۳ نفر بود که رییس جلسه اعلام کرد ۱۰۶ نفر به رد این طرح رای موافق داده‌اند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: از آنجا که ملاک رای‌گیری نصف نمایندگان حاضر به علاوه یک نفر است، برای تصویب پیشنهاد کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به ۱۰۷‌رای نیاز بود.

تابش ادامه داد: حداد عادل رییس مجلس اعلام کرد که دستگاه رای‌گیری محمد رضا باهنر خراب است و وی شفاهی نظر موافق خود را اعلام کرده است.

وی افزود: به این ترتیب رد این طرح با ۱۰۷ رای موافق تصویب شد.

تابش خطاب به باهنر که ریاست جلسه علنی را پس از حداد عادل بر عهده داشت، گفت: شما با ورود به صحن علنی مجلس کارت حضور نزده‌اید، از این رو حضار ۲۱۴ نفر بودند، پس نیاز به ۱۰۸ رای موافق برای تصویب پیشنهاد کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بود، از این رو نتیجه رای‌گیری مخدوش است.

باهنر نیز در پاسخ به این تذکر تابش گفت: ما به اتاق کنترل مراجعه می‌کنیم و پس از گرفتن چاپ نتایج رای‌گیری اعلام نظر می‌شود.

امیدوار رضایی، نایب رییس فراکسیون وفاق مجلس شورای اسلامی نیز بر اساس ماده ۱۷ آیین‌نامه در تذکری خطاب به باهنر، گفت: در زمان رای‌گیری برای مصوبه کمیسیون امنیت ملی محمد علیخانی وقتی وارد جلسه شد همه می‌دانستیم رای ایشان منفی است، اما حداد عادل همان موقع اعلام کرد که ایشان نمی‌خواهد رای بدهد و رای‌گیری را پایان داد.

به گزارش ایسنا، وی افزود: از اتاق کنترل، پرینت حاضران را گرفته‌ایم و عدد تابلو هم تعداد حاضران را ۲۱۵ نفر نشان می‌داد، چطور محمد علیخانی دو نفر حساب شد و تعداد حاضران از سوی حداد عادل ۲۱۳ نفر اعلام شد؟ اما رای شما (باهنر) را که در لیست غایب بوده‌اید و کارت نزده‌اید، به عنوان موافق اعلام کرده‌اند.

امیدوار رضایی افزود: روی تابلو عدد ۲۱۵ یا ۲۱۶ نشان داده شد و حساب کردن حاضران با عدد ۲۱۳ تخلف است و یک رای منفی را با مثبت جابه‌جا کرده‌اید که این از بی‌طرفی به دور است.

وی تاکید کرد: این رای‌گیری کاملا مغشوش است و در چند مورد تخلف صورت گرفته است.

باهنر در پاسخ به امیدوار رضایی‌، گفت: از اتاق کنترل این موضوع را کنترل می‌کنیم، اما من متوجه نشدم که بالاخره رای مغشوش است یا مخدوش! مخدوش بودن را از اتاق کنترل، پیگیری و نتیجه را اعلام می‌کنیم.

وی افزود: حضاری که توسط رییس جلسه اعلام می‌شوند حاضرین لحظه رای‌گیری هستند. این که در طول رای‌گیری که زمان آن ۳۰ثانیه تا یک دقیقه است ممکن است یک نفر به داخل صحن بیاید یا از صحن برود اتفاقی معمولی است و رییس هم نمی‌تواند لحظه به لحظه تعداد را اعلام کند. دوستان باید رعایت کنند در زمان رای‌گیری ورود و خروج به صحن نداشته باشند.

باهنر تاکید کرد: خدشه‌دار بودن رای‌گیری را کنترل می‌کنیم و حتما خود را موظف به اجرای دقیق آیین‌نامه می‌دانیم. اگر رای‌گیری مخدوش بود ممکن است دوباره بحث کنیم و تجدید رای کنیم.

در پی تذکرات متعدد نمایندگان مبنی بر مخدوش بودن رای‌گیری در مورد رد طرح تجمیع انتخابات مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری،‌ مجلس مجددا برای رفع ابهام از موضوع وارد رای‌گیری شد.

با رای‌گیری مجدد در این خصوص نمایندگان با ۹۱رای موافق، ۱۰۸رای مخالف و ۷رای ممتنع از مجموع ۲۱۱نماینده حاضر به رد طرح تجمیع انتخابات دوره هشتم مجلس شورای اسلامی با دوره دهم ریاست جمهوری رای ندادند.

پس از رای‌گیری مجدد طرح تجمیع اتخابات بار دیگر در دستور کار نمایندگان مجلس قرار گرفت.

با در دستور کار قرار گرفتن مجدد این طرح پیشنهادهای متعددی از سوی نمایندگان مطرح شد که برخی از این پیشنهادها بررسی شد و رای نیاورد.

به دلیل وجود پیشنهادهای متعدد در مورد این طرح، بررسی و اصلاح آن برای تامین نظر شورای نگهبان به جلسه بعدی مجلس موکول شد.

طرح استانی شدن انتخابات مجلس رد شد

در همین حال نمایندگان مجلس به نظر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مبنی بر رد طرح استانی شدن حوزه‌های انتخابیه مجلس شورای اسلامی در برخی استان‌های کشور رای مثبت دادند.

در جلسه علنی دیروز مجلس، این طرح که دو بار از سوی شورای نگهبان به دلیل مغایرت با قانون اساسی رد شده بود، برای سومین بار مورد بررسی قرار گرفت و رای نیاورد. کمیسیون امنیت ملی پس از این که این طرح برای اولین بار از سوی شورای نگهبان رد شد آن را بررسی کرد و به رد این طرح به دلیل قابل اصلاح نبودن آن رای داد، اما نمایندگان با رد آن مخالفت کردند و با تغییراتی آن را دوباره به تصویب رساندند.

شورای نگهبان در دومین بررسی خود، تغییرات ایجاد شده را کافی ندانست و باز هم آن را مغایر با قانون اساسی دانست و این طرح دوباره به مجلس بازگشت.

در جلسه روز گذشته این طرح برای سومین بار مطرح شد و نمایندگان پس از استماع سخنان مخبر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مبنی بر این که این طرح قابل اصلاح نیست، به رد این طرح رای موافق دادند و به این ترتیب این طرح از دستور جلسه مجلس خارج شد.

بدین ترتیب انتخابات مجلس شورای اسلامی همچون دوره‌های گذشته برگزار خواهد شد.