نباید به رژیم بحران زده صهیونیستی امتیاز داد

سخنان وزیر امور خارجه کشورمان در مجمع جهانی اقتصاد با واکنش تند برخی نمایندگان کشورهای عربی مواجه شد.

وزیر امور خارجه ایران در نشست صبح روز شنبه در این مجمع درباره خاورمیانه در بحرالمیت اردن تاکید کرد:

نباید در این شرایط که رژیم صهیونیستی در بحران فزاینده به سر می‌برد به آن امتیاز داد. به گزارش ایرنا، متکی تصریح کرد: ما معتقدیم راه‌حل مشکلات لبنان از طریق توافق لبنانی‌ها با همدیگر به دست می‌آید و این امر شدنی است.

وی‌ تاکید کرد‌: کشورهای منطقه باید به طرح‌های لبنانی برای حل مشکل لبنان کمک کنند.

منوچهر متکی همچنین در پاسخ به انتقادهای برخی کشورهای عربی به موضع ایران در قبال مساله فلسطین و طرح صلح عربی گفت که این طرح با مشکل روبه‌رو خواهد شد، زیرا رژیم صهیونیستی قصد معامله ندارد.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد، منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران گفت: در طول ۳۰سال گذشته ۱۳۰طرح داشته‌ایم، اما هیچ یک به دلیل رویکرد طرف دیگر محقق نشد.

وی افزود: به علاوه هیچ شانسی را برای موفقیت طرح صلح عربی شاهد نیستیم، زیرا این طرح در پرداخت به مسائل سرنوشت‌ساز نظیر پایتخت کشور فلسطینی و حق بازگشت پنج میلیون آواره با شکست روبه‌رو می‌شود.

با این حال ترکی‌الفیصل، سفیر سابق عربستان در واشنگتن در رویکردی عرب‌گرایی با انتقاد از ایران گفت: این یک مساله عربی است و باید در چارچوب جماعت عرب حل شود.

معروف‌البخیت، نخست‌وزیر اردن نیز ادعا کرد: وزیر امور خارجه ایران وقتی که گفت ۱۳۰طرح برای ایجاد صلح فلسطینی - عربی وجود داشت، اشتباه کرد.

طرح صلح عربی اولین طرح از این نوع است و مسیری روشن و مفصل را به سوی صلح ارایه می‌کند.با این حال متکی خاطرنشان کرد که هدف ایران کمک به حل بحران‌های خاورمیانه است و آمریکا و رژیم صهیونیستی را مسوول آن دانست.وی در نشست امنیت و ثبات خاورمیانه گفت: ایران همواره بخشی از راه‌حل بحران منطقه بوده است.

متکی گفت: ایران قصد دارد در نشست ۲۸ مارس (۷خرداد) میان سفیران ایران و آمریکا در بغداد بگوید که سیاست‌هایش در عراق «اشتباه» بوده است و به شکست منجر شده است.

با این حال بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، متحدین عربی واشنگتن در کنفرانس مجمع اقتصاد جهانی از نفوذ رو به رشد ایران در خاورمیانه انتقاد کردند و به دیپلمات ارشد ایران گفتند از مساله درگیری اسراییل و فلسطین کنار بماند.

این خبرگزاری گزارش داد: درگیری خشونت‌بار فتح و حماس که به ایجاد مانع در طرح تحت حمایت عربستان برای صلح میان اسراییلی‌ها و فلسطین کمک کرده موضوعی بود که کلیه مذاکرات مجمع اقتصاد جهانی را تحت‌شعاع قرار داد.

تعرض به ایران را به ضرر خود می‌دانیم

پادشاه اردن گفت: مخالف اقدام احتمالی نظامی علیه ایران هستیم چون آن را به ضرر خودمان می‌دانیم. به گزارش ایرنا، عبدا... دوم عصر روز شنبه در دیدار وزیر امور خارجه ایران در حاشیه اجلاس همایش اقتصاد جهانی در شهر بحرالمیت اردن افزود: ما اجازه نمی‌دهیم از خاک و فضای اردن برای تعرض احتمالی به ایران استفاده شود. وی با اشاره به مساله فلسطین گفت: شرایط جغرافیایی با توجه به شهرک سازی و دیوار حایل برای ایجاد دولت فلسطین سخت شده است، با این حال موضع ما تشکیل دولت فلسطینی مستقل است.

پادشاه اردن با بیان اینکه ایران و اردن دو کشور همسایه عراق هستند، گفت: جنگ طایفه‌ای و سقوط عراق به نفع هیچ‌کدام از ما نیست و باید برای کمک به عراق همکاری کنیم.

وی در ادامه با اشاره به روابط دوجانبه تهران و امان برای گسترش هرچه بیشتر روابط دو کشور اعلام آمادگی کرد.

وی در خصوص مساله فلسطین گفت: اسراییل به خاطر عملکردش در حمله‌ تجاوزکارانه به لبنان در شرایط سختی به سر می‌برد و با توجه به این شرایط کشورهای اسلامی می‌توانند مطالبات خود را به طور جدی دنبال کنند.