دنیای اقتصاد- به گفته نعمت‌زاده، مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، نظر دولت عرضه بنزین به صورت تک‌نرخی در قالب سهمیه‌بندی است که از نیمه دوم خرداد ماه اعمال خواهد شد. به گفته وی، سهمیه‌ها مشخص شده است. به رغم مصوبه قانونی و تاکید نمایندگان مجلس؛

دولت تمایلی به فروش آزاد بنزین ندارد

دنیای اقتصاد - با آنکه مجلس در قالب قانون بودجه سال ۸۶، دولت را موظف کرده بود از اول خردادماه بنزین را به قیمت ۱۰۰تومان به صورت سهمیه‌بندی بفروشد و با توجه به تخصیص دو میلیارد و ۲۵۰میلیون دلار یارانه به واردات بنزین، نسبت به فروش آزاد آن نیز اقدام کند، پس از گذشت ۱۲روز از این موعد قانونی، هنوز تکلیف هیچ کدام از موارد قانونی یادشده مشخص نشده است. این در حالی است که در عمل، دولت در روزهای گذشته تنها از اجرای سهمیه‌بندی بنزین از نیمه دوم خردادماه خبر داد و در فاصله سه روز مانده به شروع سهمیه‌بندی به تکلیف قانونی خود درباره «اعلام میزان سهمیه هر خودرو» عمل نکرده است.

از سوی دیگر، دولت نه تنها به اعلام قیمت آزاد فروش بنزین روی خوش نشان نمی‌دهد، بلکه گاه و بیگاه، از اجرا نکردن قانون مصوب مجلس صحبت به میان می‌آورد.

روز گذشته، مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به عنوان مسوول اجرایی مستقیم توزیع بنزین در کشور، از تمایل دولت به عرضه بنزین «تنها به صورت سهمیه‌ای و بدون فروش آزاد» خبر داد.

محمدرضا نعمت‌زاده در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس از آمادگی دولت برای اجرای سهمیه‌بندی بنزین سخن گفت و افزود: نظر دولت، عرضه بنزین به صورت تک‌نرخی است. ضمن اینکه میزان سهمیه‌ خودروها «تقریبا» مشخص شده و اعلام خواهد شد.

وی درباره زمان اعلام میزان سهمیه خودروها توضیحی نداد.

اظهارات معاون وزیر نفت در حالی ابراز می‌شود که چند روز قبل احمد توکلی، عضو برجسته فراکسیون اصولگرایان مجلس در یک برنامه تلویزیونی از فروش تک‌نرخی بنزین به صورت سهمیه‌بندی و عرضه نشدن آن به صورت آزاد حمایت کرده بود.

نکته جالب توجه این که حدادعادل رییس مجلس نیز در تایید ضمنی این اظهارات از مخیر بودن دولت در این خصوص صحبت کرد.

به نظر می‌رسد سخنان روز گذشته نعمت زاده در پاسخ به چراغ سبز مجلس بیان شده است.

این در حالی است که چهارشنبه گذشته کمال دانشیار رییس کمیسیون انرژی مجلس خواستار تعیین تکلیف فروش آزاد بنزین شد.

دانشیار توزیع نشدن بنزین مازاد بر سهمیه را «نگران کننده» خواند و گفت: یا باید سهمیه‌بندی منتفی شود یا سهمیه آزاد در اختیار مردم قرار گیرد.

حسن مرادی دیگر عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز از دولت خواست قانون را به نحو احسن اجرا کند تا مانع از بروز هرج‌ومرج در کشور شود.

مرادی افزود: پیشنهاد ما این است که دولت نرخ آزاد بنزین را اعلام و قانون را اجرا کند تا در این حوزه تعادل ایجاد شود.

افزون بر این در فاصله سه روز مانده به آغاز اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین هنوز یک میلیون کارت هوشمند سوخت به دست مردم نرسیده است.

معاون وزیر نفت با تایید این مطلب گفت: هنوز افرادی موفق به دریافت کارت سوخت خود نشده‌اند و به‌رغم تلاش سازمان‌های دخیل در این امر با توجه به مدت زمان باقیمانده بعید است کارت خود را دریافت کنند.

نعمت زاده افزود: با شروع سهمیه‌بندی بنزین افرادی که کارت سوخت خود را دریافت نکرده باشند با مشکل مواجه خواهند شد. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تصریح کرد: از آنجا که قرار است بنزین به صورت تک نرخی عرضه شود، برای این دسته از افراد هنوز راهکار خاصی پیدا نکرده‌ایم. در‌حال‌حاضر تمامی کارت‌های مورد نیاز صادر و شخصی سازی شده اما به دلیل نقص یا فقدان آدرس عملیات توزیع با مشکل مواجه شده است.