کارت هوشمند موجب کاهش مصرف بنزین نشده است

مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر درباره وضعیت کنونی مصرف بنزین و اثرات اجرای طرح کارت هوشمند در کاهش مصرف بنزین گفت: بررسی‌های انجام شده بر روی مصرف بنزین از اول خردادماه به دنبال اجرای طرح کارت هوشمند نشان می دهد که عرضه سوخت توسط کارت هوشمند تاثیر چندانی بر روی مصرف نداشته و حتی روند صعودی نیز طی کرده است. سعید عامری افزود: براساس آخرین آمار منتشر شده از سوی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی، از روز هفتم تا دهم خردادماه جاری روزانه بیش از ۶/۷۵میلیون لیتر بنزین در سطح کشور به مصرف رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵/۶‌درصد رشد داشته است، در نتیجه اجرای این طرح تاثیر چندانی در کاهش مصرف نداشته است. وی همچنین درباره وضعیت مصرف گازوئیل گفت: مصرف گازوئیل در فروردین و اردیبهشت ماه به ترتیب ۵/۶‌درصد و ۸‌درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است. وی گفت: از ابتدای سال تا دهم خردادماه به طور میانگین روزانه ۴/۷۵میلیون لیتر گازوئیل مصرف شده است. رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: چون مقدمات اجرای سهمیه‌بندی بنزین از سوی دولت مهیا نشده، به نظر نمی‌رسد وعده دولت برای سهمیه‌بندی از نیمه دوم خرداد اجرایی شود.

کمال دانشیار در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب تصریح کرد: به هر حال دولت وعده داده که از ۱۵‌خرداد سهمیه‌بندی اجرا می‌شود و بنابراین باید منتظر بمانیم ببینیم چه می‌شود. وی افزود: بیشتر نمایندگان مجلس چندان با سهمیه‌بندی موافق نیستند، بنابراین هر‌چه اجرای آن به تاخیر افتد، بیشتر خوشحال می‌شوند. نماینده مردم ماهشهر در مجلس گفت: طبق مصوبه مجلس، سهمیه‌بندی باید از اول خرداد اجرا می‌شد و مجلس ۱۵ روز به دولت مهلت داده است، ولی برای تاخیر در بیش از آن تاریخ باید به صورت طرح یا لایحه، اصلاحیه داده شود.

سهمیه‌بندی بنزین آلودگی هوای تهران را ۲۰درصد کاهش می‌دهد

این در حالی است که مدیر طرح جامع کاهش آلودگی هوای تهران با اشاره به آمار صندوق بین‌المللی پول گفت: یارانه اختصاص یافته در یک‌سال برای بنزین ۳ برابر بودجه مورد نیاز برای تکمیل ۹ خط متروی تهران بوده است. فتح‌ا... امی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: بر اساس آمار، این صندوق در سال ۲۰۰۱ میلادی ایران ۱۶‌میلیارد دلار یارانه انرژی پرداخت کرده است که ۴۰‌درصد آن معادل ۴/۶‌میلیارد دلار یعنی حدود ۶هزار‌میلیارد تومان تنها یارانه بخش بنزین بوده که با این بودجه می‌توان برای دومیلیون نفر شغل ایجاد کرد.

وی با اشاره به پیمایش وسایط نقلیه در تهران گفت: بر اساس آمار موجود در سال ۲۰۰۳‌میلادی پیمایش وسایط نقلیه موتوری در تهران ۴۰‌میلیارد کیلومتر بوده که سهم موتورسیکلت‌ها از این میزان ۷‌میلیارد کیلومتر بوده است. امی اظهار امیدواری کرد دولت از طریق کاهش مصرف سوخت با سهمیه‌بندی بنزین، بودجه خطوط مترو را هرچه سریع‌تر تامین کند. وی تاکید کرد: پیش‌بینی می‌شود با توجه به سهمیه‌بندی بنزین ۲۰‌درصد از مصرف آن در کشور کاسته شود که بدین‌ترتیب ۲۰‌درصد از آلودگی مصرف روزانه ۷۴ میلیون لیتر بنزین در کشور کاهش می‌یابد که میزان کاهش در تهران نیز حدود ۲۰‌درصد پیش‌بینی می‌شود.

کارت‌هوشمند سوخت متفرقه‌ نخرید

همچنین سخنگوی طرح کارت‌هوشمند سوخت از مردم خواست کارت‌های متفرقه‌ای که برخی افراد سودجو نسبت به خرید و فروش آنها اقدام می‌کنند، خریداری نکنند، زیرا این کارت‌ها در سیستم غیرفعال خواهند شد. محمد ناصری ضمن بیان این مطلب به ایرنا، گفت: این کارت‌ها‌، کارت‌های گم شده صاحبان خودروها است و در صورتی که صاحب کارت به مراکز خدمات کارت‌هوشمند سوخت مراجعه و گم شدن کارت خود را اعلام کنند، با وارد کردن pin code رمز کارت مفقوده شده در سیستم‌، این کارت غیرفعال می‌شود. وی با تاکید بر تحویل کارت‌هوشمند سوخت هر خودرو در زمان خرید و فروش خودرو افزود: به مراکز ثبت اسناد ابلاغ شده است که در هر معامله خودرو‌، کارت‌هوشمند سوخت از اسناد خودرو به شمار می‌رود و اگر کسی کارت را تحویل ندهد‌، تخلف کرده است.

این مقام مسوول درخصوص اینکه چه تعداد کارت‌هوشمند سوخت تاکنون توزیع شده است، گفت: تاکنون از سوی اداره پست تعدادشش میلیون و ۸۰۰هزار کارت‌هوشمند سوخت تحویل صاحبان آنها شده است.

وی تصریح کرد: تعداد یک‌میلیون کارت‌هوشمند سوخت در اداره پست وجود دارد که باید تحویل مردم داده شود و برخی از آنها مربوط به خودروهای از رده خارج شده و یا خودروهایی است که صاحبان آنها در ایران نیستند. همچنین تعداد حدود ۴۰۰هزار کارت هنوز از سوی ناجا تحویل پست نشده است.

ناصری در خصوص اینکه با اعمال سهمیه‌بندی، افرادی که کارت‌هوشمند سوخت ندارند، چه باید بکنند، گفت: هنوزی راهکاری در این خصوص ارایه نشده است.

واگذاری کارت‌سوخت به مسافرکش‌های شخصی

در همین حال، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور گفت: واگذاری کارت‌های‌هوشمند سوخت به خودروهای مسافرکش شخصی در چند روز آینده در مراکز راهنمایی و رانندگی کشور آغاز می‌شود.

محمد رویانیان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به آغاز واگذاری کارت‌های سوخت تاکسی به کلیه مسافرکش‌های شخصی، خودروهای آموزشگاه‌های رانندگی و آژانس‌های مسافربری از چند روز آینده، گفت: خودروهای مسافربر شخصی که پروانه مسافربری از سازمان تاکسیرانی اخذ کرده‌اند، باید با نصب برچسب و رنگ آمیزی جلو‌کاپوت و صندوق عقب خودرو برای دریافت کارت‌هوشمند با سهمیه تاکسی اقدام کنند.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور تصریح کرد: آن دسته از مالکان خودروهای مسافربر شخصی که در طرح شناسایی شرکت کرده، ولی هنوز موفق به اخذ پروانه کار از سازمان تاکسیرانی نشده‌اند، نیز با ارائه معرفینامه از این سازمان و اخذ تعهد مبنی بر تکمیل پرونده طی یک‌ماه آینده می‌توانند کارت سوخت خود را تحویل بگیرند.