فرصت مجدد ایران برای اینپکس در میدان آزادگان

سینوپک تا ۲ماه دیگر قرارداد یادآوران را نهایی می‌کند

وزیر نفت‌، پنج‌شنبه ‌شب در بازگشت از اجلاس ۱۴۲ اوپک ضمن تشریح نشست‌‏های اصلی و حاشیه‌‏ای این اجلاس‌، از فرصت دوماهه به ژاپن و چین برای میادین آزادگان و یادآوران، مذاکره برای واگذاری میدان آذر و مشخص شدن تکلیف خط لوله صلح تا پایان این هفته خبر داد. به گزارش ایلنا، سید‌کاظم وزیری‌هامانه‌، با اشاره به برگزاری سه اجلاس جلسه نظارتی وزرای ناظر بر اوپک، کنفرانس ۱۴۲ اوپک و سمینار دو‌سالانه در خصوص چالش‌‏ها و فرصت‌‏های پیش‌رو‌، گفت: ‌‏با توجه به روند نزولی قیمت نفت‌خام در دو هفته گذشته، اوپک به شدت نگران سقوط قیمت‌ها بود. به همین دلیل با ثابت نگه‌داشتن سقف تولید، دبیرکل نیز این اجازه را یافت که در صورت ادامه روند کاهش قیمت‌‏ها، اعضا را برای جلسه فوق‌العاده دعوت کند.

وزیری‌هامانه‌، در خصوص بلاتکلیفی دبیر کلی اوپک‌، گفت: به دلیل غیبت وزرای نفت کویت و اندونزی در اجلاس‌، در‌خصوص دبیر‌کلی تصمیم‌گیری نشد و به جلسه بعد موکول شد، اما در این جلسه نماینده ایران به عنوان رییس هیات‌مدیره برای دوره آتی انتخاب شد.

به گفته وی، انتخاب بعدی دبیر کل اوپک از بین چهار کشور ایران، کویت‌، اندونزی و نیجریه به نشست بعدی اعضای اوپک در آذرماه به میزبانی کشور نیجریه موکول شد.

وزیر نفت، در مورد تهیه لایحه افزایش قیمت بنزین به صورت پلکانی از سوی دولت، اظهار بی‌اطلاعی کرد و افزود: تا زمان حضور بنده چنین لایحه‌‏ای تهیه نشده و طبق اطلاع من در حال حاضر دولت لایحه‌‏ای برای تامین ارز واردات بنزین به مجلس داده که در صورت رای مثبت به این لایحه، طی چند ماه آینده وضعیت فعلی تداوم خواهد یافت و پس از آن سهمیه‌‏بندی صورت می‌‏گیرد.

وی‌ گفت: در صورت رای منفی مجلس شورای‌اسلامی به لایحه واردات بنزین‌، به هر شکلی که مجلس تصویب کند دولت مجری آن است و در صورت محول شدن تصمیم‌‏گیری به دولت، روند دیگری اتخاذ خواهد شد، اما به هر شکل وزارت نفت مجری تصمیمات دولت و مجلس است.

وی در مورد سرانجام میدان نفتی آزادگان‌، اظهارداشت: با مبادله موافقتنامه‌‏ای که طی چند روز گذشته صورت گرفت و با توجه به درخواست زمان ژاپنی‌‏ها‌، فرصت دو هفته‌‏ای را به آنها دادیم که در صورت به نتیجه نرسیدن آن ایران خود توانایی اجرایی نمودن کار را دارد.

وزیری‌هامانه، در رابطه با درخواست شرکت توتال برای حضور در میدان نفتی آزادگان، تصریح کرد: ژاپنی‌‏ها برای فعالیت در این میدان توتال را شریک خود اعلام کرده‌‏اند که این شرکت نیز برای فعالیت در میدان نفتی آزادگان جدی است که امیدواریم با نهایی شدن کار، ژاپنی‌‏ها کار خود را آغاز کنند.

وزیر نفت، همچنین در مورد میدان آرش، گفت: ظرف ۱۰ روز آینده تیم ایران برای مذاکره به کویت می‌‏رود.

وزیری‌هامانه‌، در‌خصوص میدان آذر که مشترک با عراق است، گفت: در حال مذاکره برای واگذاری کار هستیم، اما در اجلاس اوپک با وزیر کویت مذاکره جدیدی داشتیم و تفاهم مناسبی صورت گرفت که میادین مشترک با کویت را به صورت مشترک توسعه دهیم که کار این مذاکرات با اعزام تیم این کشور به ایران آغاز خواهد شد.

وزیری‌هامانه‌، مبنی بر اینکه کارت هوشمند بنزین طبق وعده اخیر عملی خواهد شد یا خیر؟ پاسخ داد: این پروژه طی سه ماه آینده بر‌اساس قول پیمانکار به سرانجام می‌‏رسد که امیدواریم این قول عملی شود.

وزیری‌هامانه‌، در مورد خط لوله صلح نیز گفت:‌‏ ما منتظر اعلام نتایج بررسی مشاور و تعیین هزینه مایع‌سازی و کرایه حمل تا پاکستان هستیم، که تصور می‌‏کنم این هفته مهلت مشاور تمام می‌‏شود که پس از آن زمان نشست وزرای سه کشور تعیین خواهد شد.

وی ادامه داد: البته در اجلاس اوپک طی مذاکراتی که با وزیر هند داشتم، آنها نیز منتظر اعلام اعداد و ارقام هستند تا تصمیم نهایی خود را اتخاذ کنند، ضمن آن که احمدی‌نژاد نیز در سفرهای دوره‌‏ای خود‌، زمینه مذاکره با روسای جمهور دو کشور را فراهم خواهد کرد.

وزیر نفت، در مورد آخرین وضعیت بورس نفت با اشاره به مهیا بودن تمام شرایط آن، تصریح کرد: منتظر تصمیم‌‏گیری در هیات‌دولت یا مرجعی که رییس‌جمهور اعلام کنند هستیم. گزارش ما آماده برای عرضه است که در صورت تایید، عملیات بورس شروع می‌‏شود که تصور می‌‏کنم با بازگشت رییس‌جمهور در هفته آینده‌، این مساله مطرح شود.

وی در خصوص میدان یادآوران، گفت: تیم چین در زمان اعزام بنده به اوپک برای مذاکره در ایران حضور یافته بود، اما دو ماه تعیین زمان برای به ثمر رساندن این قرارداد تعیین شده است.

تامین انرژی توسط ایران با منافع ملی ژاپن گره خورده است

این در حالی است که وزیر بازرگانی و صنعت ژاپن بار دیگر تاکید کرد‌ که ایران نقش مهمی در تامین انرژی ژاپن دارد و این مساله با منافع ملی ژاپن پیوند خورده است‌.

به گزارش خبرگزاری فارس‌، روزنامه یومیوری شیمبون به نقل از توشیهیرو نیکای افزود: به‌رغم تعیین مهلت از سوی مقام‌های ایرانی‌، توکیو به مذاکرات خود برای مشارکت و سرمایه‌گذاری در پروژه میدان نفتی آزادگان ادامه خواهد داد‌.

وی گفت: ژاپن برای تامین انرژی مورد نیاز خود به منطقه خاور‌میانه وابستگی زیادی دارد و ایران نیز نقش مهمی در تامین نفت مورد‌نیاز ژاپن دارد‌. دولت ژاپن برای بررسی کلیه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نفتی ایران حاضر به مذاکره با تهران است‌.

در فوریه ۲۰۰۴‌میلادی‌، شرکت اینپکس ژاپن قرارداد ابتدایی پروژه توسعه میدان نفتی آزادگان را با جمهوری اسلامی ایران به امضا رساند‌. ژاپن هم‌اکنون ۱۵‌درصد نفت‌خام مورد‌نیاز خود را از ایران وارد می‌کند‌.

فشارهای آمریکا در‌خصوص پرونده هسته‌ای ایران‌، مهم‌ترین عامل شک و دو‌دلی مقام‌های ژاپنی برای سرمایه‌گذاری ۲‌میلیارد دلاری در این پروژه بزرگ نفتی به شمار می‌رود‌.

منتظر حضور سینوپک در یادآوران طی چند روز آینده باشید

از سوی دیگر روزنامه چاینادیلی اعلام کرد: قرارداد توسعه میدان نفتی یادآوران توسط شرکت‌ چینی سینوپک و شرکت ملی نفت و گاز هند به زودی منعقد خواهد شد.

بر اساس این گزارش، شرکت سینوپک، یکی ‌از بزرگ‌ترین شرکت‌های نفتی چین، بزودی قراردادی را با ایران برای توسعه میدان نفتی یاداوران امضا می‌کند. براساس این قرارداد، سینوپک ۵۱‌درصد از سهام میدان نفتی یادآوران در جنوب ایران را که دارای ۳۰‌میلیارد بشکه ذخیره نفتی است و یکی از بزرگ‌ترین میدان‌ها‌ی نفتی جهان محسوب می‌شود، در اختیار خواهد گرفت.

شرکت ملی نفت‌ و گاز هند ۲۹‌درصد سهام ‌میدان نفتی یادشده را در اختیار خواهد داشت و بیست‌درصد مابقی برای شرکت‌های ایرانی حفظ خواهد شد.

سینوپک اکتبر سال ۲۰۰۴ (آبانماه سال ۸۳) یادداشت تفاهمی با ایران برای توسعه میدان نفتی یادآوران امضا کرد و در تازه‌ترین مذاکرات خود برای تامین تجهیزات و خدمات به منظور توسعه این میدان نفتی موافقت کرد.

بر اساس این یادداشت تفاهم توسعه میدان نفتی یادآوران در ایران به عهده شرکت سینوپک چین گذاشته شد تا با همکاری مشترک شرکت‌های نفتی معتبر بین‌المللی نسبت به تهیه طرح توسعه این میدان نفتی‌اقدام و پس از تصویب شرکت ملی نفت ایران از طریق بیع متقابل اجرا نماید.

شرکت ملی نفت ایران هنگام امضای این یادداشت تفاهم نیز پذیرفت که پس از بهره‌برداری از میدان نفتی یادآوران برای مدت ۲۵ سال روزانه ۱۵۰‌هزار بشکه نفت خام به قیمت روز به چین بفروشد.

شرکت سینوپک اوایل سال ۲۰۰۶ اعلام کرد که در ماه مارس (چهار ماه پیش) قرارداد خرید گاز ال.ان.جی و کاوش حوزه نفتی یادآوران را با ایران منعقد خواهد ساخت، اما این امر محقق نشد. در اکتبر سال ۲۰۰۴ میلادی ایران یادداشت تفاهمی با چین منعقد ساخت که بر اساس آن شرکت سینوپک حق خرید ۱۰‌میلیون تن در سال گاز ال.ان.جی طی مدت ۲۵ سال را به ارزش ۱۰۰‌میلیارد دلار به دست می‌آورد.همچنین بر اساس این قرارداد، شرکت سینوپک ۵۱‌درصد حق امتیاز پروژه توسعه حوزه نفتی یادآوران ایران را به دست آورد و ۲۹‌درصد آن در اختیار شرکت ملی نفت و گاز هندوستان و ۲۰‌درصد نیز در اختیار شرکت‌های ایرانی قرار گرفت. انتظار می‌رود این پروژه نفتی از اوایل سال ۲۰۱۰ به بهره‌برداری برسد.