قطر: از فعالیت مشترک در پارس‌جنوبی استقبال می‌کنیم

وزیر نفت و انرژی قطر با حمایت از تشکیل کمیته مشترک با ایران برای بهره‌برداری مشترک از میدان پارس‌جنوبی، گفت: کمیته فنی دو کشور این موضوع را در دست بررسی دارد. به گزارش ایسنا، وزیر انرژی قطر در حاشیه برگزاری سمینار اوپک در وین، درخصوص کمیته مشترک ایران و قطر که برای بهره‌برداری مشترک از میدان پارس‌جنوبی شکل گرفته است، تصریح کرد: نظر من درباره تشکیل این کمیته بسیار مساعد است، این کمیته در حال حاضر دوبار در سال تشکیل جلسه می‌دهد و اعضای آن با یکدیگر ملاقات می‌کنند تا در انجام کارها تسهیل صورت بگیرد و اطلاعات را مبادله کنند.

وی با بیان این که اعضای این کمیته آینده سرمایه‌گذاری در پارس‌جنوبی را مورد بررسی قرار می‌دهند، تاکید کرد: قطر با آغوش باز از پیشبرد کار این کمیته و انجام فعالیت‌های مشترک استقبال می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که به نظر شما بهره‌برداری مشترک ایران و قطر از کی آغاز خواهد شد، گفت: چند بار در سال جلسه‌های دو کشور در این زمینه با یکدیگر صورت می‌گیرد و آخرین بار دیداری در این خصوص در تهران صورت گرفته است، این امر موضوعی فنی است و باید این مسایل بیشتر مورد بررسی قرار بگیرد.

وزیر انرژی قطر همچنین در واکنش به اخبار موجود مبنی بر پیشنهاد قطر برای فروش نفت و گاز ارزان به پاکستان در صورت کناره‌گیری از پروژه خط لوله صلح، تصریح‌کرد: این مساله به هیچ‌وجه صحت ندارد و ما به دنبال فروش نفت‌وگاز ارزان به صورت خیریه به هیچ کشوری نیستیم. عبدالله بن‌حمد العطیه، وزیر نفت و انرژی قطر در پاسخ به سوال خبرنگار ما ضمن تکذیب پیشنهاد کشورش برای فروش گاز ارزان به پاکستان، گفت: دلیلی وجود ندارد که قیمت خاصی را برای فروش گاز به کشوری در نظر بگیریم و آن ‌را به قیمت واقعی خود به فروش نرسانیم، چراکه این منبعی طبیعی و پایان‌پذیر است و ما در فروش منابع انرژی خود به دنبال خیریه نیستیم.

این در حالی ‌است که پیش‌تر گزارش‌های موجود حاکی از این بود که قطر به پاکستان پیشنهاد کرده است در صورتی که این کشور از پروژه خط لوله انتقال گاز ایران - پاکستان - هند کناره‌گیری کند، نفت را با قیمت ارزان‌تری به اسلام آباد خواهد فروخت.

گزارش‌های موجود به نقل از مقامات پاکستانی حاکی از این نکته بود که قطر ابراز آمادگی کرده در صورت کناره‌گیری پاکستان از پروژه خط لوله صلح، گاز را به قیمت متفاوتی در اختیار این کشور قرار دهد.

یکی از مقام‌های نفتی پاکستان که نامی از وی برده نشد، در گفت‌وگو با روزنامه «ملت» این کشور، گفت: قطر که یکی از متحدان آمریکا در منطقه است، از این اقدام به عنوان یک امتیاز تشویقی برای ممانعت از حضور پاکستان در پروژه بین‌المللی ایران - پاکستان - هند استفاده می‌کند. وی افزود: بر این اساس، اسلام آباد می‌تواند به واردات مجدد گاز مایع قطر بر اساس قیمت متفاوت و با هر قیمت و شرایط توافقی دیگری بپردازد، ولی کناره‌گیری پاکستان از پروژه خط لوله صلح به عنوان پیش‌شرط انجام این کار تعیین شده است.