با توجه به برنامه پنج‌ساله کشورمان برای بازسازی صنعت نفت‌، از حضور شرکت‌های خارجی، به ویژه شرکت‌های ایرانی در صنعت نفت عراق استقبال می‌کنیم. حسین الشهرستانی، وزیر نفت عراق در گفت‌و‌گو با شانا در وین، افزود: ارتباط بسیار خوب عراق و ایران، به عنوان دو‌کشور همسایه، باعث خوشحالی است.

وی با اشاره به امضای تفاهمنامه دو کشور برای توسعه همکاری‌ها در زمینه صنعت نفت، گفت: بر اساس این تفاهمنامه، عراق در ازای خرید فرآورده‌های نفتی از ایران، نفت‌خام میدان‌های نفتی جنوب را در اختیار پالایشگاه‌های آبادان و کرمانشاه قرار خواهد داد.

این گزارش حاکی است، وزیران نفت ایران و عراق، روز چهارشنبه گذشته در ملاقاتی در حاشیه سومین سمینار بین‌المللی اوپک در وین، بر پیگیری تفاهم‌های دوجانبه در صنعت نفت تاکید کردند.

تفاهمنامه گسترش همکاری‌های ایران و عراق در بخش انرژی، بیست و دوم مرداد‌ماه امسال در تهران امضا شد و براساس آن ایران روزانه ۱۰۰‌هزار بشکه نفت‌خام از عراق دریافت و در پالایشگاه‌های آبادان و کرمانشاه پالایش خواهد کرد. تحویل روزانه ۲‌میلیون لیتر نفت‌سفید به عراق از دیگر محورهای این تفاهمنامه است، ضمن آنکه بر اساس این تفاهمنامه، دو کشور بر ضرورت همکاری متقابل در توسعه میدان‌های هیدروکربوری مشترک تاکید کرده‌اند.