دردانه داوری*

قسمت‌های اول تا چهارم مقاله پیش‌رو، در هفته‌های پیشین به چاپ رسید. امروز بخش پایانی آن را می‌خوانید. این قسمت به طور خلاصه به یافتن بهانه‌هایی برای درآمدزایی در مراسم مختلف می‌پردازد. برگزاری مراسم‌ و همایش‌ها از یک‌سو می‌تواند شادی بخش، درآمدزا و آگاه کننده باشد و از سوی دیگر می‌تواند دردسر ساز، انرژی‌بر و اتلاف کننده پول باشد. بنابراین قبل از تصمیم‌گیری برای برگزاری یک مراسم باید به برخی نکات توجه کرد. *محل اصل ایجاد درآمد کجا است؟ (بلیت ورودی یا جلب حامی؟)

*هزینه تمام شده چقدر است؟ (با احتساب زمان مورد نیاز)

*سود حاصل از برگزاری مراسم چقدر است؟ (به صورت واقع‌بینانه یا حتی بدبینانه)

*چه کسانی مخاطبان این مراسم هستند؟ و شما چگونه می‌خواهید آنها را وسوسه کنید که حتما در مراسم شما شرکت کنند؟

تنها در صورتی قدم بعدی را بردارید که برایتان مسجل شده باشد برگزاری مراسم به سود قابل ملاحظه‌ای برای تشکل غیر دولتی شما منتهی می‌شود و یارانی توانمند برای کمک به شما برای برگزاری مراسم در اختیارتان هستند. در این رابطه راه‌هایی برای افزایش درآمد در برگزاری مراسم وجود دارد که در ادامه به صورت سر فصل‌وار به برخی از آنها اشاره شده است.

*هزینه اجاره محل غالبا بسیار قابل ملاحظه است. با تعریف مراودات‌کاری و تعریف ارتباطات برد، برد به دنبال محلی باشید که برای استفاده از آن، مجبور به پرداخت هزینه نباشید.

*برای تبلیغات حامی جذب کنید و ضمن بهره‌گیری از ارتباطات خود، مانور خبری مراسم را بیشینه کنید و به این ترتیب هر چه بیشتر در حامیان خود رضایت ایجاد کنید.

*علاوه بر پیشگیری روش‌های متداول تبلیغاتی مثل چاپ آرم حامیان بر روی کارت‌های دعوت و پوسترهای مراسم، بخش کوچکی از برنامه را نیز برای تبلیغات بفروشید.

*با رویکردی نوآورانه در مراسم مسابقه برگزار کنید.

*دست به فروش اقلام تبلیغاتی مانند سررسید، خودکار، تی‌شرت و غیره بزنید و در صورت امکان، مرتبط با موضوع همایش حراج برگزار کنید.

*قیمت بلیت‌‌ها را طوری تعیین کنید که نه خیلی کم و نه خیلی زیاد باشد تا از یک سو مراسم شما دست کم گرفته نشود و از سوی دیگر مخاطبان خود را از دست ندهید.

*مدیرعامل شرکت مشاوره مدیریتی درسا اندیش

منبع: www.vso.uk/Publications