از کیمیایی وسینایی تا فیلم‌هایی برای جشنواره فیلم پلیس

احمد تاجیک - درحالی که نزدیک به پنج ماه تا آغاز جشنواره فیلم فجر بیشتر باقی‌ نمانده است، فیلم‌سازانی از نسل‌های مختلف، و در ژانرهای گوناگون، پشت دوربین ساخته‌های جدید سینمایی‌شان هستند و برخی دیگر با دریافت پروانه ساخت مشغول پیش ‌تولید هستند تا به‌زودی فیلمبرداری‌شان را آغاز کنند.

چهار فیلم برای جشنواره پلیس

از سویی دیگر همزمان با برگزاری جشنواره پلیس در دی‌ماه، چهار فیلم سینمایی برای جشنواره فیلم پلیس تولید می‌شود.

فیلم‌های سینمایی «چهارانگشتی»، «بازپرس‌ویژه»، «زیارت» و «مخمصه» برای حضور در دومین جشنواره فیلم پلیس مراحل مختلف تولید را پشت سر می‌گذارند.

دبیر جشنواره فیلم پلیس در این خصوص می‌گوید: «مشغول برنامه‌ریزی هستیم تا کارهای خوبی را به جشنواره فیلم پلیس برسانیم. فیلم‌های سینمایی «چهار انگشتی» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی سعید سهیلی، «بازپرس ویژه» به کارگردانی رهبر قنبری و «زیارت» به کارگردانی صادق کرمیار و تهیه‌کنندگی ناجی هنر و «مخمصه» به کارگردانی حمیدرضا چارکچیان و تهیه‌کنندگی منوچهر شهسواری برای حضور در جشنواره آماده می‌شوند.»

ناصر شفق در ادامه یادآور شد: «این فیلم‌ها براساس اهداف و برنامه‌های جشنواره تولید می‌شوند و از مضامین آسیب شناسی اجتماعی پلیس برخوردار است. البته جز این فیلم‌ها که نام برده شد، مشغول بررسی چند فیلمنامه دیگر هم هستیم تا در صورت امکان شرایط تولید آنها فراهم شود. در کنار این، آثار برتر دو سال گذشته در عرصه فیلم را برای حضور در جشنواره انتخاب می‌کنیم.»

«هیچ کس سرباز به دنیا نمی‌آید» فیلم جدید ملاقلی پور

رسول ملاقلی پور کارگردان سینما پس از ساخت فیلمی‌برای جشنواره پلیس، تصمیم دارد امسال فیلم «هیچ کس سرباز به دنیا نمی‌آید» را به تهیه‌کنندگی حوزه هنری مقابل دوربین ببرد.

به گزارش خبرگزاری هنر، محمدرضا شرف‌الدین در گفت‌وگویی ساخت فیلم «هیچ کس سرباز به دنیا نمی‌آید» را تایید کرده است. منوچهر محمدی، تهیه‌کننده «میم مثل مادر» تصمیم دارد این فیلم را مهرماه روانه اکران عمومی‌ کند. همچنین گفته می‌شود ملاقلی‌پور برای بخش صدوده ثانیه‌ای جشنواره فیلم پلیس فیلم کوتاهی را خواهدساخت. مسابقه فیلم‌های صد و ده ثانیه‌ای جشنواره فیلم پلیس در سال‌جاری، با موضوع حقوق شهروندی برگزار می‌شود. تمامی‌فیلم‌های داستانی مستند و پویانمایی که به موضوع حقوق شهروندی می‌پردازند، می‌توانند در این بخش شرکت کنند. بخش فیلم‌های صد و ده ثانیه‌ای با هدف ارتقای فرهنگ عمومی‌شهرنشینی برگزار می‌شود.

سینایی و مثل یک قصه

خسروسینایی، فیلمبرداری جدیدترین ساخته سینمایی‌اش را با عنوان «مثل یک قصه» از دوشنبه این هفته آغاز کرد.

این کارگردان سینما در این باره می‌گوید: در این فیلم از ستاره‌های سینما استفاده نمی‌کنم. از بازیگرانی استفاده می‌کنم که بازیگر بومی‌جنوب کشور هستند.

فیلمبرداری فیلم «مثل یک قصه» در منطقه بوشهر انجام می‌شود و مرتضی پورصمدی فیلمبردار آن است.

«مثل یک قصه» که پیش از این «کویر خون» نام داشت، از مضمون دفاع مقدس برخوردار است و توسط شرکت «فدک فیلم» تهیه می‌شود. آخرین ساخته خسروسینایی فیلم «گفت‌وگو با سایه» بود که هفته گذشته با حضور دولت آبادی در خانه هنرمندان به نمایش درآمد، این فیلم با استقبال خوب منتقدان و اهالی ادبیات مواجه شده است.

دست‌اندرکاران این فیلم قصد دارند تا زمینه اکران «گفت‌وگو با سایه» را در سینماها فراهم کنند.

مسعود کیمیایی و رییس

مسعود کیمیایی فیلمبرداری «رییس» را ماه گذشته در تهران آغاز کرد. بیست و چهارمین ساخته سینمایی این فیلم‌ساز با فیلمنامه‌ای از خودش جلوی دوربین رفته است. تاکنون چهل درصد از فیلمبرداری فیلم رییس ساخته مسعود کیمیایی به پایان رسیده است. کیمیایی در این باره گفته است :فیلمبرداری این فیلم تا چند روز دیگر در یکی از خیابان‌های جردن درحال انجام شدن است. کیمیایی در پاسخ به سوالی درباره رسیدن فیلم به جشنواره فجر گفت:ممکن است این فیلم به جشنواره نرسد، شاید هم برسد ولی فکر نمی‌کنم که برای جشنواره آماده باشد. فرامرز قریبیان، لعیا زنگنه، امین تارخ، پولاد کیمیایی، مهناز افشار و خسرو شکیبایی از بازیگران این فیلم هستند. این‌بار نیز علیرضا زرین‌دست به عنوان مدیر فیلمبرداری با این فیلم‌ساز همکاری می‌کند.

میرکریمی‌وبه همین سادگی

چندی پیش، خبری منتشر شد مبنی بر اینکه «رضا میرکریمی» قصد دارد ساخت جدیدترین فیلم خود را با عنوان «به همین سادگی» به زودی آغاز کند.

میر کریمی‌در گفت‌وگویی با تاکید بر اینکه «به همین سادگی» با دیگر کارهایش مثل «خیلی دور خیلی نزدیک» و «زیر نور ماه»، متفاوت است، در عین حال گفت: بر خلاف برخی از اخبار، ما برای ساخت این فیلم، با شهرداری مذاکراتی نداشته‌ایم و من ترجیح می‌دهم که این فیلم خارج از شهرداری، تولید شود. وی ادامه داد: جاهای مختلفی برای سرمایه‌گذاری در این فیلم اعلام آمادگی کرده‌اند که در حال تصمیم‌گیری در این زمینه هستم.

تسویه حساب میلانی پس از آتش‌بس

تهمینه میلانی کارگردان سینما، ساخت جدیدترین فیلم‌اش را با عنوان «تسویه حساب» از آبان ماه آغاز می‌کند. میلانی در این باره گفته است: داستان این فیلم درباره چهار دختر بزهکار است و تاکنون بازی مهناز افشار و السافیروز آذر در آن قطعی شده است.

این کارگردان سینما تاکید کرد: مضمون این فیلم در ادامه مضمون فیلم‌های قبلی‌ام است. حتی در این فیلم با حساسیت بسیار بیشتری به موضوع دفاع از حقوق زنان می‌پردازم. این درحالی است که خبرگزاری هنر خبر داده که این فیلم ضدمردترین فیلم تهمینه میلانی است!

به گفته میلانی، «تسویه حساب» به موضوع بزهکاری زنان و دلایل آن می‌پردازد و میلانی برای ساخت فیلم تحقیقات مفصلی را در مراکز بهزیستی انجام داده است. این فیلم پیش از این عنوان موقت «گوش کنید آقای رییس» نام داشت. میلانی نگارش فیلمنامه این فیلم را براساس مشاهدات‌اش زمانی که در زندان بود، نوشت. آخرین ساخته میلانی فیلم «آتش‌بس» بود که در تهران فروشی برابر یک میلیارد تومان داشت.

پوران درخشنده، متولد برج عقرب را کلید می‌زند

پوران درخشده تهیه کننده و کارگردان سینما فیلم رویای خیس را در نوبت اکران دارد و قرار است بعد از فیلم میم مثل مادر اکران شود. فیلم با پایان کاملا متفاوتی نسبت به نسخه‌ای که در نمایش نشان داده شد اکران می‌شود و دلیلش اصلاحاتی است که مد نظر اداره نظارت و ارزشیابی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ و خودش بود. موسیقی جدیدی هم برای این نسخه آماده شده است. درخشنده در تدارک ساخت فیلم جدیدی به نام «متولد برج عقرب» است که نوشته خودش است. سرمایه‌گذار فیلم هم موسسه توانبخشی ولیعصر است. او همین‌طور قرار است یک سریال به نام «مستانه» را برای شبکه پنج کار کند.

بازپرسی ویژه رهبر قنبری

رهبر قنبری کارگردان سینما که در حال ساخت جدیدترین فیلم خود با عنوان «بازرسی ویژه» است، در این باره به خبرنگار دنیای اقتصاد گفت: سعی می‌کنم این فیلم را به جشنواره فیلم پلیس برسانم.

قنبری ادامه می‌دهد: ‌داستان این فیلم درباره رییس یک پاسگاه محلی است که در پی کشف هویت کودکی کشته شده در حاشیه یک شهرک است. این پلیس آنقدر در تحقیق خود عمیق می‌شود تا عاقبت روح کودک بر او عارض می‌شود تا پلیس به حقیقتی برتر دست یابد.

عوامل اصلی این فیلم عبارتند از: نویسنده، کارگردان و تدوینگر: رهبر قنبری، مدیر تولید: جواد شفق، صدابردار: امیرعباس کیاپور، فیلمبردار: فریدون شیردل، طراح صحنه: حسن روح‌پروری، گریمور: سعید ملکان، بازیگران: فرهاد قائمیان و سلیم رحیمی‌.

«آوازه خوان نه آواز» کرم پور

مهدی کرم پور ساخت جدیدترین فیلم خود را با موضوع گروه‌های موسیقی زیر زمینی با عنوان «آوازه خوان نه آواز»، پس از دریافت پروانه ساخت از پاییز آغاز می‌کند. کرم پور روز یکشنبه به ایسنا گفت: موضوع گروه‌های موسیقی زیرزمینی، در حقیقت بهانه ای برای پرداختن به نسل عصیانگر و جوان ایرانی در این فیلم است که جامعه نگاه صحیحی به آن نداشته و کمتر درک می‌شود. کرم پور با اشاره به اینکه یکی از شخصیت‌های فیلم جایی دیگر (از ساخته‌های کرم پور ) یک خواننده راک بوده است، گفت: مهم‌ترین ویژگی گروههای موسیقی زیرزمینی، معترض بودن موسیقی آنهاست و ما در حقیقت به موسیقی معترض یک نسل عصیانگر پرداخته‌ایم. لزوم پرداختن به چنین موضوعاتی بسیار ضروری است و با بی‌توجهی به این مسائل، راه به جایی نمی‌بریم.

به گفته کرم‌پور در فیلمنامه «آوازه خوان نه آواز»، سعی شده تا به جای اندیشه تقابل نسل جوان و عصیانگر با جامعه، تفکر تفاهم دوطرفه‌ای میان این دو، مطرح شود.

مهدی کرم‌پور کارگردان سینمای ایران به‌زودی ساخت یک مجموعه‌ مستند ۸ قسمتی درباره‌ دموکراسی را آغاز می‌کند.

این کارگردان در این باره گفت: این مجموعه به سفارش شبکه‌ تلویزیونی پرس انگلیس با حمایت معاونت برون‌مرزی صدا و سیمای جمهوری اسلامی‌ ایران ساخته می‌شود و به موضوع کشورهایی می‌پردازد که از الگوی دموکراسی آمریکایی تبعیت نمی‌کنند.

کرم‌پور افزود: کشور ایران نیز قطعا در این مجموعه، از نظر نوع برخورد با شیوه‌ دموکراسی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. وی ادامه داد: برای ساخت این مجموعه به زودی رهسپار اروپا خواهم شد و فیلمبرداری این مجموعه از مسکو آغاز خواهد شد. کرم‌پور پیش از این ساخت فیلم مستندی درباره موسیقی فولکلور روسیه را به پایان رسانده است.

بر اساس این خبر، پیش از این یک مرکز پژوهشی در مسکو ساخت یک فیلم مستند را درباره موسیقی فولکور روسیه به مهدی کرم‌پور سفارش داده بود که البته سفارش‌دهنده اصلی این پروژه یک شرکت آلمانی است و کرم‌پور ساخت این فیلم را از سال گذشته در روسیه آغاز کرده بود.

مهدی کرم‌پور همچنین تولید فیلمی‌۹۰ دقیقه‌ای درباره زندگی و آثار مجید مجیدی، سینماگر ایرانی را به پایان رسانده است. فیلمبرداری این فیلم از اول اردیبهشت آغاز شده و تدوین همزمان آن را نازنین مفخم انجام داده است. «چه کسی امیررا کشت» آخرین ساخته مهدی کرم پور است که احتمالا پاییز به اکران عمومی‌در می‌آید.

نیکی کریمی، محمدرضا شریفی نیا، الناز شاکردوست، آتیلا پسیانی، امین حیایی و مهناز افشار، بازیگران این فیلم کرم پورهستند.