نگاه سوم- مجموعه تلویزیونی «نرگس» به کارگردانی «سیروس مقدم» امروز به پایان می‌رسد. این خبری است که روز چهارشنبه خبرگزاری فارس بر روی سایت خود قرار داد. مدیر فیلم و سریال شبکه سوم سیما در گفت‌وگویی اعلام کرد: سریال «نرگس» بعد از پخش نزدیک به ۸۰ قسمت، شنبه به اتمام می‌رسد و تا شروع ماه مبارک رمضان هیچ سریالی جایگزین «نرگس» نمی‌شود.

مجموعه تلویزیونی «نرگس» که در شب‌های تابستان میهمان خانه‌ها بود، پس از ۸۰ قسمت پرکش و قوس به پایان رسید. این سریال که هر شب پخش شد، اولین تجربه تلویزیون در ژانر ملودرام بود که تاحدودی با توجه به جذب بیننده موفق عمل کرد. البته دست‌اندرکاران فیلم و سینما میزان موفقیت هنر خود را همین معیار میزان بیننده می‌دانند، اما موفقیت یک فیلم تنها به این ویژگی وابسته نیست.

اوقات فراغت، نیاز تماشاگر، ویژگی‌های مجموعه و نحوه پخش نیز از جمله دلایلی است که موفقیت «نرگس» را به وجود آورد.

قصه‌ای که در حدود ساعت ۱۱ شب پخش می‌شد، زمانی که آدم‌های خانه خسته از کار و انجام دادن تمام کار‌های خود و در حالی که می‌خواهند به هیچ موضوع پیچیده‌ای فکر نکنند، روبه‌روی تلویزیون‌های خود نشستند و «نرگس» را دنبال کردند. «نرگس» به‌رغم نقص‌ها و ضعف‌هایش تاحدودی توانست واقعیت‌ها و رویداد‌های تلخ خانواده و اجتماع امروز نشان دهد. نباید فراموش کنیم دو دلیل اصلی جذب تماشاگر برای این سریال یکی پوپک‌گلدره‌ای بود که دیگر در این دنیا نیست و دیگری پخش هرشب آن بود و بیننده اگر ماهواره نداشته باشد، گزینه‌ای دیگر جز تماشای «نرگس» نداشت و حتی پخش مستقیم فوتبال در این ساعت از شبکه سوم به تاخیر افتاد.

شاید انتقاد جدی که به مجموعه «نرگس» یا به اکثریت مجموعه‌های تلویزیونی بتوان وارد کرد ساده و سطحی بودن آنها است. قصه نرگس شباهت به یک گزارش تلخ دارد، سطح تفکر، اندیشه و نیاز جوانان امروز ما چیزی فراتر از یک گزارش را می‌طلبد. چرا که اکثر مجموعه‌های تلویزیونی به فکر تهیه و سرگرمی برای آدم‌ها هستند، اما به فکر نیاز روانی و ذهنی انسان‌ها به ویژه جوانان نیستند.

یک سریال تلویزیونی ضمن داشتن جذابیت باید به توسعه سطح تفکر و اندیشه معانی در جوانان بپردازد، برخی سریال‌های خارجی در این زمینه بسیار موفق‌تر عمل کردند. سریال‌هایی مثل «پزشک دهکده» یا سریال «پاندروسا» که حکایت مردی است که به‌رغم نداشتن سواد در لابه‌لای رویداد‌های تلخ و شیرین زندگی می‌توان از او درس فلسفه و اخلاق و معنا را آموخت، از جمله این موارد بسیار است...

«نرگس» با تمام کم و کاستی‌هایش به پایان رسید و از فرداشب کمبود این سریال در ساعت ۱۱ شب احساس خواهد شد. مجموعه‌هایی که هرشب پخش می‌شوند، مورد استقبال قرار می‌گیرند و بهتر است مسوولان در فکر جایگزینی برای این سریال باشند.