اپل خانه‌ها را تسخیر می‌‌کند

شرکت رایانه‌ای اپل، از طرحی خبر داده که هدف آن به‌دست گرفتن کنترل سیستم سرگرمی مردم در خانه‌ها است.

این شرکت از دستگاهی پرده برداشته که با قرار گرفتن بین رایانه‌ها و دستگاه‌های صوتی، تصویری خانگی، پخش موسیقی و ویدیو را از طریق شبکه‌های بدون سیم خانگی ممکن می‌کند. نام موقت این دستگاه که قرار است اوایل سال آینده میلادی وارد بازار شود، iTV است.به جز این، اپل، آی پاد، پخش‌کننده محبوب موسیقی‌اش را نیز ارتقا بخشیده و امکان خرید و پیاده کردن فیلم‌های سینمایی را نیز برای مشتریان فروشگاه مجازی‌اش، آی تیونز(iTunes)، فراهم کرده است.ناظران مدت‌ها بود منتظر ورود اپل به بازار فیلم‌های سینمایی بودند و همزمان آمازون، فروشگاه بزرگ اینترنتی، نیز خدمات مشابهی را عرضه کرده است.به گفته استیو جابز، مدیر عامل اپل، قراردادهایی با استودیوهای فیلمسازی‌هالیوود از جمله پیکسار، تاچستون، میرامکس و دیزنی بسته شده است. آقای جابز خود از مدیران دیزنی است.

اتاق نشیمن

دستگاه جدید که سه برابر قاب سی‌دی، بزرگی دارد، ۲۹۹دلار قیمت خواهد داشت و به گفته اپل آخرین پل ارتباطی بین رایانه و تجهیزات سرگرمی در خانه‌ها است.

پیش از این مایکروسافت نیز قدم‌هایی در جهت حضور در اتاق‌های نشیمن برداشته بود، اما رایانه‌های مجهز به سیستم کنترل و مدیریت رسانه‌ای (Media Center) این شرکت چندان نتوانستند جایی برای خود بیابند.با وجود اینکه دستگاه‌های مختلفی برای انتقال یا دریافت تصاویر ماهواره یا شبکه کابل توسط رایانه‌ها وجود دارد، اما هنوز بسیار سخت است تا مشتریان را ترغیب کرد برای انتقال صدا و تصویر از رایانه‌های خود به دستگاه‌های صوتی، تصویری علاقه نشان دهند.

به هر حال هدف از ساخت این دستگاه جدید توسط اپل، تسهیل در همین روند است.آقای جابز می گوید: «در حال حاضر می‌توانید محصولات خوبی را از اینترنت بگیرید. این محصولات در رایانه‌های‌تان پخش می‌شوند. آنها را می‌توانید روی آی پادتان پخش کنید و به‌زودی روی تلویزیون‌تان هم خواهند آمد».

این خدمات تازه می‌توانند علاوه بر به چالش کشیدن سازندگان رایانه‌های خانگی، برای خدمات‌دهندگان خطوط پر سرعت اینترنت نیز دردسر آفرین باشند.

به گفته یکی از تحلیلگران موسسه تحقیقاتی ژوپیتر، «شرکت‌های اینترنتی می‌توانند به اسب تروایی برای شرکت اپل بدل شوند تا این شرکت بتواند با شبکه‌های تلویزیون کابلی یا ارائه‌دهنده‌گان برنامه‌های تلویزیونی رقابت کند».

دانلود فیلم

حرکت اپل به سمت عرضه فیلم‌های سینمایی، درست چند روز بعد از ارائه خدمات مشابه توسط آمازون صورت گرفته است. اپل قیمت فیلم‌های تازه را ۱۲دلار و ۹۹سنت و فیلم‌های قدیمی را ۹دلار و ۹۹ سنت در نظر گرفته است.

به گفته مدیر عامل اپل، فیلم‌ها با کیفیتی نزدیک دی‌وی‌دی ارائه می‌شوند. در حال حاضر این فیلم‌ها، همچون برنامه‌های تلویزیونی تنها در بازار ایالات متحده به فروش می‌رسند.

اپل در همین حال دستگاه‌های تازه‌ای از آی پاد را نیز معرفی کرده که حجم اطلاعات بیشتری را در خود جای می‌دهند.

دستگاه‌های آی پاد نانو، در اندازه متوسط، اینک با پوشش آلومینیومی و در چند رنگ عرضه می‌شوند. پرحجم‌ترین مدل این دستگاه قادر است ۸ گیگابایت داده را در خود حفظ کند. عمر باتری این دستگاه‌ها نیز به نحو قابل توجهی ارتقا یافته است.

قیمت پخش‌کننده اصلی آی پاد نیز که قادر به پخش ویدیو است، به‌رغم ارتقای میزان درخشندگی نمایشگر و افزایش حجمش تا ۸۰ گیگابایت، کاهش یافته است.به گفته اپل، هر دو مدل ۳۰ و ۸۰ گیگابایتی از عمر باتری بیشتری برخوردارند و جست‌وجو در میان بایگانی آنها به مراتب سریع‌تر شده است.در همین حال تعدادی بازی جدید و متنوع نیز برای آی پادها ساخته و به بازار عرضه شده است.

و در آخر، آی پاد شافل (Shuffle) کوچک‌ترین مدل آی پاد هم آب رفته و اندازه‌اش به کمتر از یک سوم کارت‌های بانکی رسیده است. قیمت مدل یک گیگابایتی شافل ۷۹ دلار است.

آی تیونز

در حالی که اپل سخت افزارهایش را ارتقا داده و دستگاه جدیدی معرفی کرده، در نرم‌افزار آی تیونز یا بازار فروش موسیقی و فیلمش نیز تغییراتی اعمال کرده است.

اینک به گفته اپل، به جز تغییرات ظاهری، جلد گرافیکی و فهرست ترانه‌های آلبوم‌هایی که کاربران با استفاده از سی‌دی‌های خود وارد آن می‌کنند، به طور خودکار به آهنگ‌ها اضافه می‌شود تا از این طریق نیز بتوان به آنها دسترسی پیدا کرد.به گفته استیو جابز، همه ویدیوها اینک با کیفیتی مشابه کیفیت تلویزیون عرضه می‌شوند و محتویات خریداری شده به آسانی می‌تواند بین دستگاه‌ها رد و بدل شود، چیزی که به خاطر نبودش بسیاری به اپل خرده می‌گرفتند.

تغییرات تازه یک‌سال پس از حرکت اپل به سمت رایانه‌هایی با پردازنده اینتل صورت می‌گیرد، اقدامی که موجب شد امکان نصب سیستم عامل ویندوز بر روی رایانه‌های اپل فراهم شود و میزان فروش این شرکت را به شکل قابل توجهی بهبود بخشد.