گذری بر دنیای رنگارنگ قاب‌های یدکی گوشی تلفن‌همراه

مریم عسگری- اکثر دارندگان گوشی تلفن‌همراه، بیش از آنکه به کارآیی‌های این کالا توجه داشته باشند، به زیبایی ظاهر آن اهمیت می‌دهند. به همین دلیل است که شرکت‌های تولیدکننده گوشی تلفن‌همراه، هرچندوقت یکبار دست به ابداعاتی در زمینه تولید گوشی‌های زیبا و شکیل می‌زنند.

برخی افراد با گذشت زمان و پدید آمدن آثار کهنگی روی گوشی، از آن دلزده می‌شوند، ولی از آنجا که توان خرید گوشی جدید را ندارند ناچار هستند یا با گوشی کهنه خود کنار آیند یا اینکه راه دیگری را انتخاب کنند.

استفاده از قاب‌های یدکی، بعد از محافظ‌های پلاستیکی و نایلونی راهکاری است که امروزه اکثر دارندگان گوشی تلفن‌همراه به آن روی آورده‌اند.

اگر سری به مراکز خرید و فروش گوشی تلفن‌همراه بزنید، شاهد قاب‌های رنگارنگی هستید که در ویترین مغازه‌ها کنار مدل‌های مختلف گوشی تلفن‌همراه خوش نشسته‌اند و متقاضیان زیادی هم دارند.

پیدا کردن تولیدکنندگان این قاب‌های شبیه‌سازی شده کار چندان دشواری نیست.

علی محققی، یکی از فروشندگان گوشی‌ تلفن‌همراه در پاساژ علاء‌الدین، به خبرنگار ما می‌گوید: اکثر قاب‌های یدکی گوشی تلفن‌همراه تولید کشور چین هستند که پس از طی مسیری طولانی در نهایت باقیمتی حدود ‌یک‌هزار تومان به دست فروشندگان گوشی تلفن‌همراه می‌رسند.

به گفته وی، این قاب‌های دو‌هزار تومانی در بازار با قیمتی حدود ۳ تا ۳هزار و ۵۰۰تومان به فروش می‌رسند. با اندکی پرس‌و‌جو و گشت‌وگذار در بازار متوجه می‌شویم اکثر قاب‌های یدکی موجود در بازار متعلق به گوشی‌های نوکیا است.

«جواد مرادی» یکی از فروشندگان در این زمینه می‌گوید: در گوشی‌های نوکیا امکان استفاده از قاب آسان‌تر است و این قاب‌ها از سه قسمت رویه، پشت و صفحه کلید تشکیل شده‌اند که به دلیل مجزا بودن قاب این قسمت‌ها، سهولت استفاده از این قاب‌ها بیشتر است.

«مرتضی شایانفر» یکی دیگر از فروشندگان گوشی تلفن‌همراه به خبرنگار ما می‌گوید: شرکت نوکیا پس از عرضه مدل‌های ۳۳۱۰ و ۸۸۱۰ به بازار، امکان تعویض آسان قاب را برای انواع مدل‌های خود ایجاد کرد.

تا پیش از آن زمان همه گوشی‌ها یا تک رنگ بودند یا در صورت تنوع رنگ، کمپانی تولیدکننده خود تعداد رنگ قاب را تشخیص می‌داد. وی در ادامه گفت: از آن زمان به بعد سایر کمپانی‌ها به مرور اقدام به ایجاد امکان تعویض قاب کرده به صورتی که طی چند سال اخیر شاهد ورود قاب‌های متنوع در بازار هستیم.

نکته جالب اینجا است که قاب‌های شبیه‌سازی شده برای گوشی‌های «سونی‌ اریکسون»، «زیمنس»، «موتورولا» و ... گران‌تر از قاب‌های نوکیا هستند. به عنوان مثال قاب‌ مدل ۶۳۰ T سونی اریکسون حدود چهار هزار تومان قیمت دارد.

دستفروشان قاب فروش

از آنجا که قاب‌های یدکی یا شبیه‌سازی شده متقاضیان زیادی دارد، بسیاری از دستفروشان اقدام به خرید و فروش این قاب‌ها کرده‌اند.

از آنجا که این دستفروشان معمولا تخصص لازم را برای راهنمایی خریداران ندارند، تعویض قاب را به عهده خریدار می‌گذارند و اینجا است که مشکل آغاز می‌شود.

چرا که در تعویض قاب ممکن است پین‌های گوشی از بین برود و گوشی یا به کل خراب شود یا این که در سیستم آنتن‌دهی و صدارسانی دچار مشکل شود.

پس در انتخاب قاب گوشی و جاانداختن آن نهایت دقت را داشته باشید تا برای مدت‌ها گوشی سالم و تمیزی داشته باشید.