گروه حوادث‌ـ پسر جوانی که اقدام به توزیع گوشت الاغ برای تهیه کباب کرده بود، به اتهام تهدید بهداشت عمومی محاکمه شد. دادگاه این جوان و ۴ صاحب قصابی و کبابی‌ در جنوب شرق تهران را که اقدام به خرید این گوشت کرده بودند، به تحمل یکسال زندان محکوم کرد. سرپرست اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان دماوند در گزارشی به دادستان این شهرستان اعلام کرد: عده‌ای متخلف در روستای گرم آبسرد در منطقه گرگینه با کشتن الاغ و تکه نمودن اجزای آن اقدام به فروش گوشت این حیوان به جای گوشت گوساله در تهران و شهرستان‌های همجوار می‌کنند و برای دستگیری این افراد نیاز به صدور حکم ورود به مخفیگاه و دستور جلب و دستگیری متخلفان و هماهنگی با اداره آگاهی این شهرستان است.

با دستور دادستان ساعت ۱۵عصر روز ۱۲دی ماه سال گذشته یک اکیپ از کارآگاهان اداره آگاهی دماوند به همراه ماموران اداره محیط‌زیست با تحت پوشش قرار دادن اطراف روستا به مراقبت ویژه از آن منطقه پرداختند.

در تاریکی هوا ماموران با توقیف یک دستگاه پژومشکی رنگ با سرنشین آن که به طرز مشکوکی سعی در تغییر مسیر داشت اقدام به بازرسی از خودرو کردند. ماموران در بازرسی از صندوق عقب خودرو سه لاشه گوشت الاغ با وزن ۱۰۷کیلوگرم کشف کردند.

سرنشین خودرو که پسر جوان ۲۸ساله‌ای بود در بازجویی‌ها اقرار کرد: من شاگرد قصاب هستم و پس از اخراج از محل کار تصمیم به این کار گرفتم. به همین خاطر به بهانه خرید الاغ برای گله‌دارها، مخفیانه این حیوان را در بیابان‌های گرمسار می‌کشتم و با خاک‌کردن کله پاچه و پوست آنها گوشت‌ها را با موتور به محل زندگی‌ام منتقل کرده و بعد به تهران می‌آوردم و به قصابی و کبابی‌هایی که به دنبال گوشت ارزان بودند می‌فروختم.

این جوان ادامه داد: تا امروز حدود ۶الاغ کشته‌ام و گوشت آن را به جای گوشت گوساله کیلویی ۲۵۰۰ به یک قصابی و کبابی فروخته‌ام و یک بار هم خودم راسته آن را کباب کرده و خورده‌ام. با ارجاع پرونده به شعبه دوم بازپرسی دادسرای دماوند این جوان قصاب به خاطر تهدید علیه بهداشت عمومی با فروش گوشت الاغ به جای گوشت گوساله با وثیقه ۳۰میلیون تومانی بازداشت و پرونده با قرار عدم صلاحیت به دادسرای ناحیه ۱۹ویژه جرایم پزشکی، دارویی و غذایی تهران ارسال شد.

بازپرس شعبه پنجم این دادسرا به ماموران پایگاه ششم پلیس آگاهی تهران دستور داد تا نسبت به شناسایی صاحبان قصابی و کبابی‌هایی که این گوشت را خریداری کرده‌اند اقدام شود و ماموران به صورت نامحسوسی به بررسی سوابق این متهمان بپردازند.

با شناسایی چند مغازه کبابی در حوالی مشیریه و مسعودیه و نیز یک قصابی در جنوب شرق تهران، ماموران تحقیقات نامحسوسی در مورد نحوه فعالیت کبابی‌ها و قصابی ها را آغاز کردند و پس از دستگیری صاحبان این مراکز و ضبط و توقیف گوشت‌های مصرفی و قابل عرضه، نمونه‌برداری از این گوشت‌ها از سوی کارشناسان دامپزشکی انجام شد.

دانشکده دامپزشکی تهران با بررسی‌های انجام شده روی لاشه‌های ارسالی اعلام کرد با توجه به ویژگی‌های استخوان‌های کتف، بازو، دنده‌ها و قلب نمونه‌ها دقیقا مربوط به «الاغ» است.

پسر جوانی که در یکی از کبابی‌ها اقدام به خرید این نوع گوشت کرده بود پس از بازداشت گفت: سه ماه است که در مغازه کبابی عمویم کار می‌کنم و در این مدت تازه کباب‌زدن را یادگرفته‌ام. چند روز پیش این جوان سوار بر موتورسیکلت مقدار ۲۲کیلوگوشت به مغازه ما آورد و ادعا کرد مقداری گوشت برای یک مراسم عروسی تهیه کرده اما اضافه است و من به خاطر آنکه می‌دانستم او قبلا شاگرد یک مغازه قصابی در همان اطراف بود به او اعتماد کردم و خریدم اما چون نمی‌توانستم همه پول گوشت‌ها را یکجا به او بپردازم، قرار شد او در مراجعه بعدی طلب خود را دریافت کند.

مرد ۳۱ساله‌ای که پخش‌کننده جگر، دل و قلوه در جنوب تهران است نیز در بازجویی‌ها گفت: این پسر قبلا در یک مغازه قصابی کار می‌کرد و من با او در کشتارگاه شرق آشنا شده بودم. هفته گذشته او مقداری گوشت به مغازه قصابی من آورد و در غیاب من به شاگردم فروخت اما من پس از مراجعه به مغازه‌ام متوجه بوی نامطبوع این گوشت شدم و تمام آن را در زباله دانی شهرداری ریختم و معدوم کردم.

اما متوجه نشدم که گوشت الاغ است. با تکمیل تحقیقات، قرار مجرمیت پسر گوشت‌فروش و صاحبان مراکز قصابی و کبابی از سوی دادسرای ناحیه ۱۹ تهران صادر و پرونده برای صدور حکم به شعبه ۱۰۳۵دادگاه عمومی تهران ارسال شد.

۱۰خردادماه سال‌جاری قاضی دادگاه با توجه به شکایت سازمان حفاظت محیط‌زیست دماوند و کشف و ضبط گوشت‌ها از دست متهم و اقرار متهمانی که اقدام به خرید این نوع گوشت کرده بودند، هر یک از این متهمان را به خاطر تهدید علیه بهداشت عمومی به تحمل یک سال حبس محکوم کرد.

پس از صدور این حکم، صاحبان قصابی و کبابی‌ها به رای دادگاه اعتراض و تقاضای برائت خود را کردند. پس از آنکه پرونده برای بررسی نهایی در اختیار هیات قضات شعبه ۳۹ دادگاه تجدیدنظر استان تهران قرار گرفت، این متهمان در دادگاه با بیان اینکه به این موضوع آگاه نبودند و صرفا قصد خرید گوشت گوساله با قیمت ارزان‌تری را داشته‌اند از دادگاه خواستند تا در مجازات آنها تخفیف قائل شود.

قاضی علی‌اصغر تشکری رییس شعبه ۳۹دادگاه تجدیدنظر استان تهران و سید محمد دهنوی مستشاراین دادگاه با توجه به آنکه ایراد و اعتراض موثری که موجب نقض دادنامه بدوی شود به دادگاه ارائه نشده، اعتراض صاحبان قصابی و کبابی را مردود دانستند اما با توجه به وضعیت خاص متهمان و نداشتن سابقه محکومیت کیفری آنان را مستحق ارفاق و تخفیف در مجازات دانسته و مستندا به تبصره ۲ ماده ۲۲ اصلاحی قانون تشکیل محاکم عمومی و انقلاب، مجازات یکسال زندان هر یک از آنان را به چهار ماه حبس کاهش و تخفیف دادند.