پلیس طبق قانون باید با ماهواره برخورد کند

مدیرکل مطالعات ناجا عدم اجرای قانون جمع‌آوری تجهیزات دریافت امواج ماهواره را موجب تسری قانون‌گریزی دانست و تاکید کرد: براساس قانون استفاده از این وسیله برای عموم ممنوع است و نیروی انتظامی نیز به عنوان مجری قانون، وظیفه اجرا و برخورد با متخلفان ازاین قانون را دارد. مدیرکل مطالعات اجتماعی نیروی انتظامی، با تعیین‌کننده دانستن نقش رسانه‌ها در شکل‌گیری رفتارهای مجرمانه و یا رفتارهای مقابلانه با جرم، گفت: امروز دیگر بخش بسیار اندکی از حوزه تصمیم‌گیری ما مبتنی بر تجارب مستقیم است و نهاد‌های جدیدی مانند رسانه‌ها و تبلیغات، بخش اعظمی از تصمیم‌گیری را به صورت نمادین شکل و ما را به نوعی از رفتار، سوق می دهند.

«بیات» خاطر نشان کرد: در حوزه روابط اجتماعی، رفتار و پوشش نیز همین گونه است. یعنی جهان آنچنان بزرگ شده که افراد با بمباران اطلاعات روبه‌رو هستند و شکل‌گیری رفتار عمدتا از طریق بمب‌افکن‌های اطلاعاتی به‌ویژه رسانه‌های نوشتاری، تلویزیون و ماهواره شکل می‌گیرد.

سرهنگ «بیات» در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص نقش ماهواره در شکل‌گیری جرایم در کشور گفت: ماهواره فی‌نفسه بد نیست، بلکه دستاورد عقل بشر است تا بتواند نیازهای زندگی اجتماعی را تسهیل کند. وی یادآور شد: متاسفانه امروز در جامعه ما فرهنگ استفاده از این دستاورد بشری با دستاوردهای آن، منطبق نیست؛ زیرا ریشه بسیاری از مدها، پوشش‌ها و روابط اجتماعی را می‌توان در برنامه‌های ماهواره و سریال‌های تلویزیونی، جست‌وجو کرد.

مدیرکل مطالعات اجتماعی ناجا در خصوص طرح جمع‌آوری ماهواره در کشور گفت: اگر نگاه آسیب شناسانه به‌این موضوع داشته باشیم، باید بپذیریم براساس قانون استفاده از این وسیله برای عموم ممنوع است و نیروی انتظامی نیز به عنوان مجری قانون، وظیفه اجرا و برخورد با این متخلفان قانون را دارد.

وی ادامه داد: اگر قانونی به هردلیلی در جامعه اجرا نشود، به طور ناخودآگاه به افکار عمومی این فکر را تداعی می‌کند که می‌شود برخی از قوانین را اجرا نکرد. به گفته «بیات» تصور عدم اجرایی بودن یک قانون، به قوانین دیگر نیز سرایت می کند و نظم و امنیت یک جامعه را تحت‌تاثیر قرار می دهد. وی در خصوص تاثیرات محتوایی ماهواره، اظهار داشت: از طرف دیگر برنامه‌های ماهواره انواع و اقسام فرهنگ‌ها در حوزه‌های مختلف روابط اجتماعی را با مقاصد خاص به جامعه تزریق می‌کنند، بنابراین وقتی جامعه‌ای فرهنگ خود را در معرض هجوم برنامه‌ای از پیش تعیین شده قرار دهد و از طرف دیگر، غفلت‌های درونی باعث تاثیر دو چندان آن شود، در نتیجه شاهد رفتارهای غیراخلاقی در موضوعات و بخش‌های مختلفی می‌شویم.

سرهنگ «بیات» اظهار داشت: براساس تحقیقی که به تازگی انجام دادیم، ۷۰درصد خانواده‌هایی که در منزل خود از این گیرنده استفاده می‌کنند، از آسیب آن بر روی فرزندانشان ابراز نگرانی می‌کردند.

وی یادآور شد: براساس این تحقیق بسیاری از خانواده‌ها تا حدودی بر روی فرزندانشان در جهت استفاده از شبکه‌های ماهواره، کنترل داشتند، اما براین اعتقاد بودند که باید مکانیزم‌های کنترلی به صورت مرکزی نیز برای جلوگیری از پخش بسیاری از برنامه‌ها اجرا شود.