جایزه ویژه منتقدان برای ترور خیالی بوش

نگاه سوم- «مرگ یک رییس جمهوری» با موضوع پیامدهای ترور خیالی «جورج بوش»، جایزه ویژه منتقدین در سی‌ویکمین دوره جشنواره بین‌المللی تورنتو در کانادا را کسب کرد. نمایش این فیلم که در جشنواره تورنتو جنجال زیادی درپی داشت و توانست شنبه شب رای بیشتر منتقدان را به خود اختصاص دهد، اثری مستند با تلفیق نماهایی از زندگی واقعی و خانوادگی رییس جمهوری آمریکا با صحنه‌های دیجیتالی است.

«گابریل رینج» کارگردان انگلیسی این فیلم برای به تصویر کشیدن چگونگی سرکوب آزادی‌های مدنی در آمریکا پس از ترور خیالی بوش در سال ۲۰۰۷، نشان می‌دهد که پس از این واقعه، مجلس سنا با اعلام اینکه فرد سوء‌قصدکننده سوری بوده، محدودیت‌های امنیتی را افزایش می‌دهد. همچنین فیلم «بلا» (با تشدید حرف لام) نخستین اثر «آلخاندرو گومز مونته‌وردی» کارگردان مکزیکی با موضوعی عاطفی، جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را کسب کرد. جشنواره تورنتو با ۳۵۲فیلم از ۶۱کشور جهان که شنبه شب به کار خود پایان داد، شاهد برتری شمار فیلم‌هایی بود که نگاهی انتقادی در عرصه سیاست داشتند. روزنامه «کریسشن ساینس مانیتور» نوشت: فیلم‌های گوناگون از کمدی تا داستان‌های خانوادگی با درونمایه‌های سیاسی در جشنواره تورنتو حضور داشتند.

در فیلم «خفه شو و بخوان»که مستندی درباره یک هنرمند آمریکایی است، خواننده با عبارت «شرمنده‌ایم که رییس جمهور ایالات متحده اهل تگزاس است.» احساسات خود را بیان می‌کند.

دو فیلم مستند دیگر با موضوع ترور «بابی کندی» و نیز زندگی یک روزنامه‌نگار عراقی که به ادعای نیروهای امنیتی ارتش آمریکا قصد کشتن نخست وزیر انگلیس را داشت، در جشنواره تورنتو شرکت داشتند. در فیلم «تمام مردان پادشاه» با هنرمندی «شون پن» بازیگر بسیار معروف آمریکایی نیز ترور یکی از فرمانداران ایالت لوییزیانا به تصویر کشیده شده است.

افزون بر این آثار، کارگردانی از قزاقستان برای رسیدن به محل جشنواره از یک گاری استفاده کرد که چهار زن آنرا می‌کشیدند که اشاره‌ای نمادین به وضعیت زنان در جوامع مختلف است.