دیپلمات‌های اروپایی در حال بررسی برگزاری نشستی با مقامات ایرانی در حاشیه اجلاس مجمع عمومی‌سازمان ملل درباره مساله هسته‌ای هستند اما از آمریکا برای شرکت در این نشست دعوتی به عمل نیامده است. به گزارش خبرگزاری فارس، دولت بوش که خواستار اعمال تحریم علیه ایران است، اعلام کرده تنها در صورتی که تهران پیش از مذاکرات، غنی‌سازی اورانیوم را به حال تعلیق درآورد به مذاکرات می‌پیوندد. این مساله مذاکره‌کنندگان اروپایی را به کار بر روی این نشست بدون حضور آمریکا واداشت که در آن ممکن است ایران اعلام کند به دلیل اینکه مذاکرات جدید در حقیقت آغاز شده، به طور موقت غنی‌سازی اورانیوم را به حال تعلیق درمی‌آورد.

یک مقام آمریکایی تایید کرد که دیپلمات‌های اروپایی در حال تلاش برای برگزاری این نشست هستند اما امیلی لوریمور، سخنگوی کاخ سفید تنها گفت که جورج بوش از گفت‌وگوهای سه کشور انگلیس،‌ فرانسه و آلمان با ایران همواره حمایت کرده است. وی افزود: بوش امیدوار است مذاکرات در حال برگزاری، دولت ایران را به تعلیق فعالیت‌های غنی‌سازی و بازفرآوری تشویق کند. این مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، تاکید کرد که دولت بوش انتظار ندارد چنین دیداری نقطه عطفی در این مساله باشد. این مقام افزود، دولت بوش اطمینان ندارد که «ایران به انجام تعلیق قابل تایید کار غنی‌سازی تن بدهد.»

همکاری برای ایران

رییس‌جمهور‌ی روسیه نیز اعلام کرد: مسکو و قدرت‌های غربی در حال همکاری با یکدیگر برای حل مساله هسته‌ای ایران هستند.

ولادیمیر پوتین که در جمع قانونگذاران ارشد گروه هشت کشور صنعتی جهان صحبت می‌کرد، افزود، در نشست ماه جولای که وی میزبانی آن را به عهده داشت، بر آمادگی کشورهای عضو گروه هشت برای ادامه تلاش‌های هماهنگ و فعالانه در راستای عدم گسترش تسلیحات هسته‌ای تاکید شده است. وی تصریح کرد: امروز این موضوع در حل مساله ایران تجلی یافته است. رییس‌جمهور‌ی روسیه همچنین گفت، کشورهای عضو جی-۸ شامل روسیه، آمریکا، فرانسه، انگلیس، آلمان، ایتالیا، کانادا و ژاپن در فراهم کردن کمک‌های انسان‌دوستانه برای لبنان پس از جنگ اسرائیل علیه این کشور متحد هستند.

خروج تحریم ایران از برنامه روسیه

وزیر خارجه روسیه بار دیگر تاکید کرد، تحریم تجاری ایران در شرایط کنونی به هیچ وجه در برنامه‌های مسکو قرار ندارد.

خبرگزاری ریانووستی به نقل از سرگئی لاوروف افزود: اعمال تحریم‌های تجاری و استفاده از حق وتو ابزارهای مهم کشورهای عضو دائمی‌شورای امنیت به شمار می‌رود. همواره یکی از این ابزارها بر دیگری مقدم است و دیگری تنها در شرایط بحرانی استفاده خواهد شد. وی تصریح کرد: پاسخ‌های ایران به بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا بسیار سازنده و کارگشا بوده است و این مساله اعمال تحریم بر ضد ایران را از برنامه‌های دولت روسیه خارج کرده است. احتمال آغاز مجدد مذاکرات هسته‌ای ایران و اروپا بسیار زیاد است و اعمال تحریم‌های تجاری و سیاسی در شرایط کنونی بعید به نظر می‌رسد.

لاوروف افزود: اعمال تحریم‌های تجاری راه‌حل پرونده هسته‌ای ایران نیست و این مساله تنها بحران هسته‌ای ایران را پیچیده‌تر خواهد کرد.

حمایت چین از ایران

معاون وزیر خارجه چین گفت: ایران حق دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای را دارد و باید به تعهدات بین‌المللی خود درباره این مساله عمل کند.

«یانگ جایچی» روز شنبه در نشست کشورهای عضو جنبش عدم تعهد که در آن چین نقش ناظر را به عهده دارد، تصریح کرد: ایران حق استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را دارد. وی افزود: مساله هسته‌ای ایران در مرحله حساسی قرار دارد اما هنوز امید حل مذاکره‌ای این بن‌بست وجود دارد. یانگ افزود: «همه گروه‌های مربوطه باید گام‌های سازنده‌ای را برداشته و برای ازسرگیری گفت‌وگو و مذاکره در سریع‌ترین زمان انعطاف نشان دهند.»

رایزنی گل با رایس در خصوص ایران

وزیر امور خارجه ترکیه که به منظور شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد راهی آمریکا شده است نیز در دیدار با همتای آمریکایی خود درباره موضوع هسته‌ای ایران و خاورمیانه گفت‌وگو خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، «عبدا... گل» در دیــدار بـا «کاندولیزا رایس» همتای آمریکایی خود در نیویورک، راه‌های حل موضوع هسته‌ای ایران را به بحث خواهد گذاشت. براساس گزارش‌های رسیده، وزیر امورخارجه ترکیه در ادامه سفر خود به نیویورک قصد دارد با وزرای امورخارجه کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز دیدار و گفت‌وگو کند.این در حالی است که همزمان با پایان کار نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، «رجب طیب اردوغان» نخست وزیر ترکیه نیز به منظور دیدار و گفت‌وگو با «جورج بوش» رییس‌جمهوری آمریکا راهی واشنگتن می‌شود.

کاخ سفید محور گفت‌وگوهای بوش و اردوغان را نیز ایران، خاورمیانه و اوضاع لبنان اعلام کرده است.

این در حالی است که رایس پیش از این و در بهار گذشته با سفر به آنکارا با مقام‌های ترکیه دیدار و درباره مسائل مورد علاقه طرفین گفت‌وگو کرد.