آغاز ثبت‌نام برای انتخابات شوراها وزیر کشور آغاز فرآیند انتخابات را اعلام کرد

با شروع ثبت‌نام از کاندیداهای انتخابات شوراهای شهر و روستا، سوت یکی از دو انتخابات اصلی خردادماه امسال رسما به صدا درآمد. با آغاز فرآیند ثبت نام از کاندیداها به صدا درآمد

سوت آغاز انتخابات شوراها

دنیای‌اقتصاد- نمایندگان شوراهای شهر و روستای سوم که به سبب تعویق دو ساله انتخابات شوراها مدت بیشتری کرسی‌هایشان را در اختیار داشتند حالا آماده رقابت برای انتخابات دور چهارم شوراها خواهند شد. روز گذشته با دستور وزیر کشور، فرآیند اجرایی انتخابات شوراها به طور رسمی و با ثبت‌نام از نامزدها آغاز شد. در این شرایط، اضافه شدن دو سال به دوره شورای شهر سوم تنها تحول در این حوزه نبود چه آنکه همزمانی انتخابات ریاست‌جمهوری و انتخابات شورای شهر چهارم از دیگر تصمیماتی بود که موافقان و مخالفانی را به خود دید. زمانی که قرار بر تجمیع انتخابات شد یکی از پیشنهادها همزمانی دو انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای شهر و روستا بود که به همین دلیل و برای همزمان شدن این دو به جای برگزاری انتخابات در موعد مقرر قبلی در سال ۸۹ به طول دوره سوم شوراها افزوده شد.

در این راستا، نمایندگان مجلس در تیرماه سال ۸۹ لایحه‌ای را تصویب کردند که بر اساس آن دوره کنونی شوراهای اسلامی شهر و روستا دو سال تمدید شد تا انتخابات بعدی شوراها همزمان با انتخابات دوره یازدهم ریاست‌جمهوری انجام شود. به این ترتیب رای‌دهندگان همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری در ۲۴ خرداد ماه، سرنوشت بیش از ۲۰۷ هزار صندلی شورای شهر و روستا را مشخص خواهند کرد.

طبق برنامه‌ریزی های قبلی ثبت‌نام از نامزدهای انتخابات چهارمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا از روز گذشته آغاز شده و به مدت ۷ روز ادامه خواهد داشت. در این دور از انتخابات، روستاهای بالای ۲۰ خانوار و ۱۰۰ نفر جمعیت، روستاهای واجد شرایط شرکت در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا هستند. همچنین بر اساس قوانین، حداقل سطح تحصیلات کاندیداها در روستاهایی تا ۲۰۰ نفر جمعیت خواندن و نوشتن است، اما در روستاهای بالای ۲۰۰ نفر حداقل دیپلم در نظر گرفته شده است. در این بین، سطح تحصیلات کاندیداهای انتخابات شوراها در شهرهای تا ۲۰ هزار نفر جمعیت فوق دیپلم و بالای ۲۰ هزار نفر جمعیت نیز لیسانس یا معادل آن باید باشد.

هر شهر و روستا

چند عضو شورا دارد؟

بر مبنای ساختارهای کنونی شوراهای شهر و روستا، تعداد اعضای شوراهای روستا در روستاهای تا ۱۵۰۰ نفر جمعیت سه نفر اصلی و دو نفر علی‌البدل، روستاهای بالای ۱۵۰۰ نفر، پنج نفر اصلی و سه نفر علی‌البدل خواهند بود. تعداد اعضای شوراهای شهر با جمعیت ۲۰ هزار نفر شامل پنج نفر عضو اصلی و دو نفر علی‌البدل و جمعیت تا ۵۰ هزار نفر هفت نفر عضو اصلی و سه نفر عضو علی‌البدل خواهند بود. همچنین تعداد اعضای شوراهای شهر در شهرهای تا ۱۰۰ هزار نفر جمعیت ۹ نفر اصلی و چهار نفر علی‌البدل و شهرهای تا ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۱۱ نفر اصلی و پنج نفر علی‌البدل هستند.

افزون بر اینها، تعداد اعضای شورا در شهرهای تا ۵۰۰ هزار جمعیت، ۱۳ نفر عضو اصلی و شش نفر علی‌البدل و تا یک میلیون نفر جمعیت ۱۵ نفر عضو اصلی و هفت نفر علی‌البدل و شهرهای تا دو میلیون نفر جمعیت نیز ۲۱ نفر عضو اصلی و هشت نفر هم علی‌البدل خواهند بود. در شهرهای بیش از دو میلیون نفر جمعیت هم ۲۵ نفر عضو اصلی و ۱۰ نفر علی‌البدل خواهند بود. شهر تهران در بین شهرهای کشور استثنا است و ۳۱ نفر عضو اصلی و ۱۲ نفر علی‌البدل خواهد داشت.

۲۰۷ هزار و ۵۸۷ تن

عضو اصلی و علی البدل

در این شرایط محمدنجار در مراسم آغاز چهارمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در وزارت کشور با بیان اینکه منتخبین اصلی شوراهای شهر جمعا ۱۰ هزار و ۱۸۴ نفر خواهند بود، گفت: منتخبین روستاها نیز جمعا ۱۹۷ هزار و ۴۰۳ نفر هستند که جمع منتخبین در شهر و روستا حدود ۲۰۷ هزار و ۵۸۷ نفر هستند که باید در سراسر کشور در شوراهای اسلامی شهر و روستا توسط مردم انتخاب شوند که در همه حوزه‌های انتخابیه این کار صورت خواهد گرفت و مجموعه نقاطی که این کار را انجام می‌دهند حدود هزار و ۴۵۸ نقطه است که تدارکات لازم در این مراکز صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری فارس، وزیر کشور با بیان اینکه منتخبین اصلی شوراهای شهر ۷ هزار و ۱۹۳ نفر هستند، اظهار کرد: منتخبین علی‌ البدل ۲ هزار و ۹۹۱ نفر و مجموعه اعضای اصلی و علی‌البدل شوراهای شهر ۱۰ هزار و ۱۸۴ نفر هستند؛ منتخبین اصلی شوراهای روستا نیز ۱۱۸ هزار و ۹۶۰ نفر و منتخبین علی‌البدل ۷۸ هزار و ۴۴۳ نفر که مجموع اعضای اصلی و علی‌‌البدل شوراهای روستا ۱۹۷ هزار و ۴۰۳ نفر هستند و مجموع منتخبین این دو یعنی شهر و روستا ۲۰۷ هزار و ۵۸۷ نفر اصلی و علی‌البدل هستند.