37 کشته و 950 زخمی در زلزله بوشهر

در پی وقوع زلزله ۱/۶ ریشتری در استان بوشهر، پس‌لرزه‌های پرشمار در این منطقه ساکنان جنوب کشور را رها نکرد، چنانکه بیش از ۶۰ پس‌لرزه تنها در بخش‌های مختلف «دشتی»، «کاکی»، «شنبه» و «خورموج» روی داد. به گفته مسوولان سازمان مدیریت بحران کشور، پس‌لرزه‌ها باعث افزایش شمار مجروحان زلزله شدند. شب گذشته، جلسه مشترکی در مناطق زلزله‌زده با حضور مقامات دولتی برای تصمیم‌گیری به منظور بهبود وضعیت زلزله‌زدگان برگزار شد.به دنبال این حادثه اندوهبار و جان باختن دست‌کم ۳۷ شهروند و مجروحیت بیش از ۹۵۰ تن، مسوولان و شخصیت‌ها با پیام‌های جداگانه‌ای ضمن ابراز همدردی با آسیب‌دیدگان و خانواده‌های درگذشتگان خواستار به کارگیری حداکثر توان نیروهای امدادی برای کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان شدند. در نخستین واکنش‌ها، مقام معظم رهبری در پیامی از مسوولان خواستند همه کوشش خود را برای نجات و پشتیبانی از آسیب‌دیدگان و خسارت یافتگان به کار گیرند. همچنین آیت‌الله محمدرضا مهدوی‌کنی رییس مجلس خبرگان رهبری، محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور و علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی از دیگر مسوولانی بودند که با تسلیت و همدردی با مردم زلزله‌زده خواستار امدادرسانی هرچه بیشتر در مناطق حادثه زده شدند. در این میان، نماینده ولی فقیه در استان بوشهر سه روز عزای عمومی در این استان اعلام کرد. علاوه بر اینها، آیت‌الله آملی‌لاریجانی رییس قوه قضائیه از اختصاص یک روز حقوق مسوولان عالی قضایی و نیز مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال از سوی رییس قوه قضائیه به زلزله‌زدگان بوشهری خبر داد.

بوشهر تنها نبود

قدرت زلزله روز سه‌شنبه بوشهر به میزانی بود که نه تنها شهرهای همجوارش را متاثر کرد بلکه حتی در کشورهای امارات متحده عربی، قطر و بحرین در حاشیه خلیج‌فارس نیز احساس شد. تکان‌های زمین لرزه بوشهر همچنین در استان فارس و شهرهایی نظیر شیراز، فراشبند و... نیز احساس شد. در این زلزله حداقل ۹۲ روستا آسیب دیدند و بر اساس اعلام مسوولان در بین جان باختگان، ۲۲ نفر زن و ۱۳ نفر مرد بوده‌اند. همچنین حدود ۱۰۰۰ منزل در مناطق زلزله‌زده تخریب شده‌اند. در این بین، روز گذشته و در فردای وقوع زلزله محمدرضا رحیمی، معاون اول رییس‌جمهور به همراه تعدادی از اعضای کابینه به منظور بررسی چگونگی کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان در بوشهر حاضر شدند. به گزارش واحد مرکزی خبر، مصطفی محمدنجار وزیر کشور، محمد حسن طریقت منفرد وزیر بهداشت و تعداد دیگری از اعضای کابینه، وی را در این سفر همراهی کردند. بر اساس دستور رییس‌جمهور تمامی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی موظف به کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان زلزله دیروز بوشهر و بازسازی هر چه سریع‌تر نقاط آسیب‌دیده شده‌اند. پس از وقوع این زلزله مهیب عملا ارتباطات تلفنی قطع شده بود ضمن اینکه در خصوص نیروگاه اتمی بوشهر سوالاتی پیرامون خسارت به این نیروگاه نیز مطرح شده بود که با توضیحات به موقع مسوولان استانی و دست‌اندرکاران نیروگاه مشخص شد که این نیروگاه هیچ آسیبی ندیده است. نیروگاه بوشهر در فاصله حدود ۱۷۰ کیلومتری از مرکز زلزله بوشهر قرار دارد. منطقه دشتی بیشترین خسارات را در زلزله متحمل شده و رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر میزان خسارت وارد شده به ۲۰۰ خانوار این منطقه را از ۲۰ تا ۸۰ درصد اعلام کرد. افزون بر این، شدت تخریب واحدهای مسکونی در روستاهای اطراف کاکی از جمله درویشی، باغان و کردلان نیز قابل توجه بوده است.

اقلام مورد نیاز زلزله زدگان تامین شده است

مسوولان استانی و امدادرسانی اعلام کرده‌اند که اقلامی نظیر چادر، آب معدنی و خون مورد نیاز برای مجروحان تامین شده است. همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت از ارسال سرم ضدعقرب و ضد مارگزیدگی به مناطق زلزله‌زده بوشهر خبر داد. دکتر محمدمهدی گویا گفت: احتمال مارگزیدگی و عقرب‌گزیدگی در بوشهر حتی در شرایط عادی سال هم وجود دارد و هم اکنون به دلیل وقوع زلزله، این احتمال افزایش یافته است.وی با اشاره به مالاریا خیز بودن این منطقه گفت: از صبح دیروز عملیات سمپاشی در مناطق زلزله زده آغاز شده است و با بررسی کارشناسی نیازهای منطقه ۵۰۰ تخته پشه بند در اختیار مردم منطقه قرار گرفته است. وی مهم‌ترین مشکل منطقه زلزله‌زده را قطع آب و برق عنوان کرد و گفت: خوشبختانه مشکل آب آشامیدنی از طریق توزیع بطری‌های آب‌ حل شده است و همچنان توزیع آب آشامیدنی سالم به مردم منطقه ادامه دارد.حسن قدمی رییس سازمان مدیریت بحران کشور نیز با بیان اینکه در جریان این قبیل حوادث، برخی افراد سودجو در منطقه حضور می‌یابند، اظهار کرد: خوشبختانه مشکل امنیتی در مناطق زلزله‌زده وجود نداشت و امنیت کاملا برقرار است. ضمن اینکه نیروهای ناجا، بسیج و سپاه چند نفر از مظنونان را که به نظر می‌رسید برای سرقت در منطقه حضور یافته‌اند، دستگیر کردند.

۱۵۴میلیارد تومان برآورد اولیه خسارت

در این شرایط، معاون امور عمرانی استاندار بوشهر گفت: خسارات زلزله در شنبه و تسوج تاکنون ۱۵۴ میلیارد تومان برآورد شده است. رستمی افزود: بیشترین خسارت مربوط به واحدهای مسکونی روستایی و شهری است و تاسیسات زیربنایی هم ۲۲ میلیارد تومان آسیب دیده‌اند. در پی وقوع زلزله در جنوب کشور، معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از پرداخت تسهیلات بلاعوض برای بازسازی خانه‌های حادثه دیده در زلزله دشتی خبر داد. به گزارش خبرگزاری مهر، عزیزالله مهدیان اظهار کرد: بازسازی خانه‌های آسیب‌دیده از هم‌اکنون آغاز شده، به طوری که ما شناسایی واحدهای آسیب دیده را آغاز کردیم. وی بیان کرد: در صورتی که عبور و مرور خودروهای امدادی به ما اجازه بدهند، حمل مصالح با سرعت بیشتری انجام و بازسازی واحدها تسهیل می‌شود. معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تصریح کرد: خانواده‌هایی که آمادگی داشته باشند، می‌توانند بازسازی خانه‌های خود را آغاز کنند. مهدیان گفت: کار بازسازی بر عهده خانواده‌ها خواهد بود، اما نیروهای بنیاد مسکن هم در این زمینه کمک خواهند کرد. وی بیان کرد: برای قابل سکونت کردن یک واحد ۶۰ متری تسهیلات بلاعوض در اختیار خانواده‌ها قرار می‌گیرد.

مقاومت نیروگاه اتمی بوشهر در برابر زلزله ۸ ریشتری

فریدون عباسی، رییس سازمان انرژی اتمی با اشاره به زلزله روز سه‌شنبه در منطقه کاکی استان بوشهر گفت:‌ این زلزله هیچ اثری در تاسیسات نیروگاه اتمی بوشهر نداشته است، چرا که نه فقط نیروگاه در حال تولید برق و اتصال به شبکه نبوده، بلکه در صورت کار هم، طراحی نیروگاه بوشهر به گونه‌ای است که در برابر بیش از ۸ ریشتر هم مقاومت دارد.

به گزارش ایسنا، همچنین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای اعلام کرد: ایران به مرکز حوادث و موقعیت‌های اضطراری آژانس در این باره اطلاع و گزارش داد که هیچ صدمه‌ای به نیروگاه برق هسته‌ای بوشهر وارد نشده و هیچ‌گونه انتشار رادیواکتیو در این تاسیسات رخ نداده است.

علاوه بر این، خبرگزاری نووستی به نقل از مقامی در شرکت اتم استروی اکسپورت تاکید کرد که این زمین‌لرزه در نیروگاه بوشهر احساس شد اما هیچ تاثیری بر عملیات‌های آن نداشت. بنابر این گزارش، مقام یاد شده گفت: این زمین‌لرزه به هیچ وجه بر وضعیت عادی رآکتور تاثیری نداشت. پرسنل به شکل عادی به کار ادامه دادند و سطوح تشعشعات کاملا در چارچوب بود.