اعزام کمیته‌ای از مجلس برای رسیدگی به وضعیت زلزله‌زدگان بوشهر

رییس مجلس ضمن ابراز تاسف از حادثه زلزله بوشهر، با آسیب‌دیدگان و آوارگان این زلزله همدردی کرد و ازاعزام کمیته‌ای از نمایندگان مجلس برای حضور در مناطق زلزله زده برای رسیدگی به وضعیت آنان خبر داد. به گزارش دنیای اقتصاد، علی لاریجانی روز گذشته در جلسه علنی مجلس در نطق پیش از دستورش با ابراز تاسف از حادثه زلزله بوشهر گفت: از وزارت کشور و سازمان هلال احمر می‌خواهیم با جدیت به وضع آوارگان و آسیب‌دیدگان رسیدگی کنند.

وی همچنین گفت: لازم است کمیسیون‌‌های عمران و بهداشت درخصوص وضعیت آوارگان و آسیب‌دیدگان بررسی‌های لازم را انجام دهند.

تصویب جزئیات طرح تسریع در بازسازی مناطق آسیب‌‌دیده

نمایندگان مجلس نیز روز گذشته با جدیت بیشتر جزئیات طرح تسریع در بازسازی مناطق آسیب‌دیده در اثر حوادث غیرمترقبه، را تصویب کردند و به بررسی این طرح پایان دادند.

براساس مصوبه مجلس، دولت و دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط موظفند با استفاده از اعتبارات ماده ۱۲ قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور مصوب ۳۱/۲/۸۷ و ماده ۱۰ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب ۱۳۸۰ (منابع پیش بینی شده در بند ج ماده ۲۱۶ و بند ش ماده ۲۲۴ قانون برنامه ۵ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران) و سایر منابع مرتبط اقدامات زیر را انجام دهند و دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط ملزم به اجرای قانون هستند.

بر این اساس، دولت مکلف است در موارد تخریب‌های گسترده ناشی از حوادث غیرمترقبه به استناد اصل ۱۳۸ قانون فورا ستاد راهبردی بازسازی را مشابه مصوبه ۲۸/۱۰/۸۲ هیات وزیران تشکیل دهد و اختیارات را به کمیسیونی مرکب از وزیران مربوط واگذار کند.

مجلس همچنین تصویب کرد که بازپرداخت کلیه تسهیلات اعطایی قبل از وقوع حادثه به افراد آسیب‌دیده به مدت دو سال از تاریخ وقوع حادثه استمهال و سود متعلقه برای مدت مذکور توسط دولت تامین می‌شود. همچنین استفاده از تسهیلات تخصیصی اعم از مسکونی و غیرمسکونی، شهری و روستایی مشروط به نداشتن بدهی، نداشتن چک برگشتی، تاهل و حداکثر سن نمی‌باشد. پرداخت تسهیلات بانکی جهت ساخت، بازسازی و مقاومت‌سازی مجدد برای افرادی که در گذشته از تسهیلات بانکی استفاده کرده‌اند، ولی ساختمان مذکور آسیب‌دیده یا از بین رفته بلامانع است.

براساس مصوبه مجلس مقرر شد:به منظور جبران خسارت‌ها و تامین نیازهای ضروری بخش کشاورزی مناطق آسیب‌دیده، تسهیلاتی با حداقل کارمزد و بیشترین زمان تنفس ممکن از منابع صندوق توسعه کشاورزی در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

مجلس همچنین تصویب کرد: دولت مکلف است اعتبارات لازم را برای ساخت و آماده نمودن حداقل یکصد هزار واحد مسکونی پیش ساخته برای اسکان موقت و به همین میزان قطعات پیش ساخته برای اسکان دائم در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهد و در صورت بروز حادثه به سرعت در مناطق آسیب‌دیده مورد استفاده قرار گیرد.