نگاه سوم - تئاتر «سمفونی درد» به نویسندگی و کارگردانی حسین پاکدل از ۲۸ آبان‌ماه در تالار سایه روی صحنه رفته است. این تئاتر که با نگاهی آزاد به قصه کوتاه «مکتب بی‌خدایی» اثر «الکساندر تیشما» است، داستانی تلخ در ارتباط با یک شکنجه‌گر است که به کارش ایمان دارد و این کار را باعث تطهیر روح ناپاک انسان می‌داند. او دارای روحی بیمار و خسته است و کار خود را نوعی هنر و خود را شخصی هنرمند می‌داند و سعی دارد همین کار را به کارآموز خود که هیچ اعتقادی به خدا ندارد بیاموزد. این نمایش، درباره اتفاقی است که میان این دو شخصیت اصلی و اطرافیان آنها اتفاق می‌افتد.

در ادامه گفت‌و‌گو کوتاه با حسین پاکدل، کارگردان و فرهاد اصلانی بازیگر این نمایش را می‌خوانید.

فرهاد اصلانی در ارتباط با نقش خود گفت: «این نقش را با اینکه منفی بود دوست داشتم و علاقه زیادی به این داشتم که آن را تجربه کنم و فقط با بازیگری می‌توان به طور رایگان چیزهای مختلف را تجربه کرد. «روز» (شخصیت‌محوری نمایش) آدمی است که تفکری خاص دارد و با اینکه کار کثیفی انجام می‌دهد، اما به آن اعتقاد دارد و تا نهایت این کار پیش می‌رود. اما در واقع می‌توان گفت این انسان بیمار است.»

حسین پاکدل درباره دلیل انتخاب این نمایشنامه گفت: «سوژه از آن سوژه‌هایی است که به خاطر رویکرد خاصی که به وحشت، ترس و درد دارد در قالب‌های دیگر هنری نمی‌توان آن را پیاده کرد. به طور مثال چنین مفهومی با چنین عمق و ژرفایی را نمی‌توان در یک سریال بیان کرد و نشان داد. شاید در یک رمان قابل لمس‌تر باشد، اما به نظر من بهترین شکلی که می‌توان آن را بیان کرد شاید به همین صورت نمایشنامه باشد. شاید به دلیل ظرفیت‌های گسترده‌ای که تئاتر دارد.»

این کارگردان که اولین نمایش خود را به روی صحنه آورده است، درباره رضایت خود از این نمایش ادامه داد: «در حدی که امکانات داشتم و با توجه به کمبود زمان برای تمرین که اگر بیشتر بود خودم راضی‌تر بودم و با توجه به اینکه این اولین کار من بود، راضی هستم. تصورم این است که با توجه به سنگینی متن و کار، ارتباط خوبی با مردم پیدا کرده باشد.»

وی درباره انتخاب بازیگران ادامه داد: «بازیگران را خودم، با توجه به توانایی‌هایی که از آنها سراغ داشتم انتخاب کردم و به دلیل حضور بیش از دو دهه در تئاتر شاهد شروع به اوج رسیدن و بالندگی تمام این بچه‌ها بودم و حتی از بازی پنهان آنها نیز آگاهی داشتم و می‌دانم که چه توانایی‌هایی دارند.»