مراسم افتتاحیه هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند کیش با حضور رییس سازمان مناطق آزاد کیش و دست‌اندرکاران جشنواره در محل سالن اجتماعات دانشگاه بین‌المللی کیش برگزار شد. در این مراسم مهندس مجید شایسته رییس سازمان مناطق آزاد کیش، حجت‌ا.. سیفی دبیر جشنواره، ناصر باکیده مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران، ابوالفضل جلیلی، رضا برجی و گروه دیگری از چهره‌های سینمای ایران حضور داشتند. حجت‌ا.. سیفی دبیر جشنواره طی سخنانی اظهار داشت: خیلی‌ها منتظر بودند، جشنواره امسال برگزار نشود و خیلی‌های دیگر منتظر چگونگی برگزاری جشنواره بودند. جشنواره امسال ماحصل تلاشی یک سال و نیمه دوستان برگزار کننده جشنواره است. وی تاکید کرد: در برپایی جشنواره امسال رویکرد ما ارائه ارزش‌های فرهنگی و هنری با هویت ایرانی بود. قصد داشتیم هفتمین دوره جشنواره را اسفند ماه ۱۳۸۴ برگزار کنیم و همه آثار ایرانی برای حضور در جشنواره آماده بود، اما متاسفانه دبیر جشنواره گذشته، آثار خارجی را که برای جشنواره ارسال شده بود، در اختیار ما قرار نداد و به همین دلیل برگزاری جشنواره به آذرماه سال جاری موکول شد.

در ادامه مراسم علیرضا غفاری مجری و مسوول بخش بین‌الملل مستند کیش اظهار داشت: متاسفانه فرهنگسرای ارسباران از برنامه نمایش آثار جشنواره حذف شد. ضمن اینکه به علت شرایط جوی و بارش باران، برنامه‌هایی که در مکان‌های روباز برای جشنواره طراحی شده بود دچار تغییراتی شد، به این صورت که فضای ساحلی ۱ به هتل پارسیان، فضای ساحلی ۲ به هتل پارمیس و فضای ساحلی هم به بازار ونوس منتقل شده است.

وی تاکید کرد: در مجموع، ۴۸۶ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که هیات انتخاب حدود ۵۰ اثر رابرای حضور در جشنواره انتخاب کرد و ۳۹ فیلم هم برای مسابقه سینمای ایران گزینش شد.

غفاری خاطر نشان کرد: در طول برگزاری جشنواره بیش از ۱۵۰ ساعت فیلم مستند خارجی از کشورهایی همچون فرانسه، هلند، چین، ژاپن و دانمارک به نمایش در می‌آید. جلسات نقد و بررسی نیز هر روز از ساعت ۱۸ در محل دانشگاه کیش برگزار می‌شود. در مراسم افتتاحیه از دو گوینده با سابقه سینمای مستند ایران، احمد رسول‌زاده و پرویز بهرام تقدیر به عمل آمد. همچنین جلسات تخصصی در خصوص سینمای مستند با حضور دکتر احمد الستی، جواد طوسی، حمید دهقان پور و محمود گبرلو هر روز راس ساعت ۱۶ در محل دانشگاه کیش برگزار می‌شود.