توقف اکران «سنتوری» قانونی است

نگاه سوم- در حالی که مدتی است مسوولان فرهنگی کشور از حضور در مقابل خبرنگاران خودداری می‌کنند، روز گذشته محمود اربابی، مدیر کل ارزشیابی و نظارت معاونت امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشستی به سوالات نمایندگان رسانه‌ها پاسخ داد. با توجه به شرایطی که در حال حاضر در عرصه فرهنگ به وجود آمده مخصوصا در سینما، حضور اربابی برای خبرنگاران فرصتی برای مطرح کردن مسائل بسیاری بود که فعالان این عرصه را درگیر خود کرده است.

دخالت کردیم تا اختلافات برطرف شود

در ابتدای این نشست مدیر کل ارزشیابی و نظارت در خصوص تشکیل فدراسیون تهیه‌کنندگان سینمای ایران گفت: «عرصه سینما را نمی‌توان با دیدگاه ما کنترل کرد، بحث ایجاد تعامل و نزدیکی کسانی که درگیر سینما هستند در دستور کار ما قرار دارد. اما این دلیل نمی‌شود که ما در این امر دخالت نزدیک کنیم. دوستان تهیه کننده در عرصه فرهنگ و هنر کار می‌کنند و در این عرصه دیدگاه و شخصیت دارند و از منظر اداره کل نمی‌توان وارد بحث شد.» وی ادامه داد: «ما به سمت این موضوع رفته‌ایم که تمام تشکل‌ها و نهادهای درگیر که می‌توانند این موضوع را به سرانجامی‌برسانند در این امر نظرات و دیدگاه‌های خود را ارائه کنند تا این موضوع به شکل منطقی حل و فصل شود.»

اربابی درباره آغاز بحث تهیه کنندگی تصریح کرد: «از ابتدا با ابتکار خودم این کمیته ساماندهی را تشکیل دادیم. در این کمیته نمایندگان تشکل‌های تهیه کنندگی و نمایندگانی که با سینما درگیر بودند حضور داشتند. نتیجه این بحث‌ها رسیدن به فدراسیونی بود که با تمام صنوف تهیه کنندگی تشکیل می‌شود.» وی درباره اختلاف‌نظرهای پیش آمده گفت: «این مساله بدون تعامل طرفین درگیر برطرف نمی‌شود، باید در این مساله حداکثر اتفاق‌نظر وجود داشته باشد. سلایق تهیه‌کنندگان بسیار مختلف است. درگیری پیش آمده مشکل صنوف تهیه‌کنندگان است. اداره کل تا جایی که توانست در این مساله دخالت کرد تا اختلافات برطرف شود.»

شورای صنفی امری تفویض شده به خانه سینما

اربابی درباره شورای صنفی نمایش گفت: «فارغ از بحث‌هایی که در فضای مطبوعاتی انجام می‌شود، مطالب و بحث‌های متعددی نوشته و گفته شده، من احساس می‌کنم باید حوصله داشته باشیم تا حرف مطبوعات را بشنویم. وظیفه اداره کل، بررسی وضعیت سینمای کشور است و شورای صنفی یکی از مواردی است که اداره کل موضوع آن را دنبال می‌کند.» وی درباره این شورا گفت: «شورای صنفی امری تفویض شده به خانه سینما است و در واقع تشکیل شورای صنفی از مدت‌ها قبل بر عهده اداره کل ارزشیابی و نظارت بوده است. شورای صنفی شورایی است که مسائل اکران فیلم‌ها را بررسی می‌کند و نظرات این شورا با تائید اداره کل ارزشیابی نهایی می‌شود.» مدیر کل اداره ارزشیابی و نظارت با اشاره به آیین‌نامه عملکرد شورای صنفی افزود: «آیین‌نامه سال گذشته با دو تغییر عمده قرار بود در سال جدید اجرا شود. ما شکل آیین‌نامه را سال به سال تغییر می‌دهیم، به دلیل اینکه آیین‌نامه به روز باشد و ما بتوانیم آن را آسیب شناسی و رفع مشکل کنیم.»

برخورد قانونی برای تبلیغ در ماهواره

وی درباره تبلیغات ماهواره‌ای آثار سینمای ایران گفت: «من هنوز از نامه دفتر بازرسی نهاد ریاست جمهوری اطلاعی ندارم، اما در تاریخ ۲۸ شهریورماه سال گذشته به دفاتر سینمایی ابلاغ کردیم در صورت تبلیغ آثارشان در شبکه‌های ماهواره‌ای غیرقانونی با آنها برخورد قانونی خواهیم کرد. از جمله تمهیداتی که در نظر گرفته‌ایم، قطع کردن کمک‌های یارانه‌ای و تعلیق فعالیت‌های دفتر و لغو پروانه تهیه کنندگی دفاتر است.»

توقف اکران سنتوری قانونی است

وی با اشاره به توقف اکران فیلم «سنتوری» گفت: «توضیحاتی که جناب وزیر ارشاد برای جلوگیری از اکران این فیلم داده بودند، بسیار قانع‌کننده است و تمام این اتفاقات به شکل قانونی اتفاق افتاده است.»

اربابی درباره تفاوت نظر وزیر ارشاد با نظر اداره کل ارزشیابی و نظارت تصریح کرد: «من وظیفه خود را انجام می‌دهم و مافوقم نیز وظیفه خودش را و این اقتدار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌را نشان می‌دهد. «سنتوری» فیلم کارگردانی بسیار معتبر است، اما به دلایلی که یکی از آنها حفظ و مراقبت از سینما است فعلا اکران آن به تعویق افتاده است. این نشان دهنده مصلحت و دقت نظر بوده است.»اربابی با اشاره به مشکلات پیش آمده برای فیلم نقاب هم گفت: «این فیلم مانند تمامی ‌فیلم‌ها مراحل قانونی خود را طی کرد و به نمایش عمومی ‌درآمد، اما نسخه دیگری از این اثر به صورت غیرقانونی وارد بازار شد که برای این فیلم مشکلاتی را پیش آورد.»

وی همچنین با اشاره به اکران نشدن فیلم سینمایی «به رنگ ارغوان» تصریح کرد: «توافقی بین یک سازمان و نهاد با اداره کل ارزشیابی و نظارت انجام شده که این مربوط به آن سازمان مذکور می‌شود. من خودم فیلم را هنوز ندیده‌ام، مشکل «به رنگ ارغوان» یک مساله قانونی است که از طریق نهادی دنبال شده و هر وقت از آن نهاد خارج شد ما می‌توانیم آن را دنبال کنیم.»