حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: اگر کشوری خواهان عزت، اقتدار، استقلال، هویت، امنیت و رفاه است باید دارای توانایی علمی‌باشد و این واقعیت انکارناپذیر، طبیعت جریان زندگی بشر است.

هدف باید این باشد که ملت و کشور ایران در آینده به مرحله‌ای از توانایی برسد که به عنوان مرجع علمی‌دنیا شناخته شود. صدها نفر از افتخارآفرینان المپیادهای کشوری، دانشجویی، دانش‌آموزی و جهانی، رتبه‌های برتر آزمون‌های سراسری دانشگاه‌ها، برگزیدگان جشنواره‌های رازی و خوارزمی و استعدادهای برتر جوان دیروز بیش از دو ساعت با حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در فضایی صمیمانه دیدار و گفت‌وگو کردند.

حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای برگزاری این نشست و شنیدن صحبت‌های جوانان نخبه را لذت بخش و مایه خرسندی فراوان توصیف و تصریح کردند: حرکت علمی‌و شکوفایی و بالندگی جوانان که امروز در کشور آغاز شده بسیار نویدبخش و امیدوار کننده و همچنین غیرقابل توقف است و به لطف خدا این حرکت مبارک به سر منزل مقصود خواهد رسید و زمینه‌ساز تحقق اهداف والای ملت ایران خواهد شد.

رهبر انقلاب اسلامی‌حرکت علمی‌در کشور را یک ضرورت و نیاز مضاعف و موکد دانستند و افزودند: عقب ماندگی تاریخی کشور به واسطه حاکمیت استبداد و سلاطین دست نشانده و زبون از زمان قاجار تا پیروزی انقلاب اسلامی‌یکی از دلایل اصلی نیاز جدی کشور به حرکت علمی‌است.

ایشان در بیان دلیل دیگر نیاز کشور به حرکت علمی‌خاطرنشان کردند: اگر کشوری خواهان عزت، اقتدار، استقلال، هویت، امنیت و رفاه است باید دارای توانایی علمی‌باشد و این واقعیت انکارناپذیر، طبیعت جریان زندگی بشر است.

حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای با اشاره به تبعات تلخ و رنج فراوان ملت ایران به دلیل دور نگه داشته شدن از قافله علمی‌جهان در طول بیش از صد سال گذشته افزودند: اگرچه به واسطه پیروزی انقلاب اسلامی‌شرایط کشور با گذشته بسیار متفاوت شده و عزت، استقلال و هویت کنونی ایران در جهان بی‌نظیر است، اما هنوز راه زیادی برای جبران عقب‌ماندگی‌ها وجود دارد.

ایشان لازمه قدرت را علم دانستند و زورگویی برخی کشورهای غربی از جمله رژیم آمریکا را به دلیل توانایی علمی‌آنان ارزیابی و خاطرنشان کردند: یکی از نمونه‌های بارز این زورگویی‌ها، مساله انرژی هسته‌ای و توانایی علمی‌و فناوری متخصصان جوان ایرانی در این رشته است که این کشورها می‌گویند چون ما به شما اطمینان نداریم، نباید این فناوری را داشته باشید.

رهبر انقلاب اسلامی‌افزودند: کسانی این سخن را به ما می‌گویند که در مدت ۲۰ سال دو جنگ جهانی به راه انداختند و هرجا توانستند از نیروی نظامی‌خود استفاده کردند که جنایات آنان در هیروشیما، عراق، افغانستان، فلسطین و کوزوو نمونه‌های رفتار و عملکردشان است.

حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی‌ایران در طول ۲۸ سال گذشته آغازگر هیچ تعرض و حمله نظامی‌نبوده است، تصریح کردند: با وجود این زورگویی‌ها، ملت ایران ایستاده و خواهد ایستاد و در مساله هسته‌ای و دیگر مسائل به هیچ وجه زیربار زور نخواهد رفت.

رهبر انقلاب اسلامی‌ برخورد تحکم آمیز آمریکا و برخی کشورهای غربی با دیگر ملت‌ها را عبرت انگیز دانستند و افزودند: این کشورها چون دارای توانایی علمی ‌هستند به خود اجازه می‌دهند که در سطح بین‌المللی به دیگران زور بگویند؛ بنابراین برای ایستادگی در مقابل این زورگویی‌ها باید مجهز به علم شد.

ایشان تاکید کردند: وجدان هر انسانی که به کشور، ملت، دین و هویت خود علاقه مند است به او اجازه نمی‌دهد در مقابل چنین مساله مهمی ‌بی‌اعتنا باشد و علت اینکه من در سال‌های اخیر مکرر بر مساله نهضت علمی ‌پافشاری کرده ام به همین دلیل است.

ایشان با یادآوری سابقه پرافتخار ایران در نخبه پروری و پرورش دانشمندان بزرگ در رشته‌های مختلف علمی‌خاطرنشان کردند: ملت ایران با استعدادهای فراوان خود زمینه جهش و برتری علمی‌ را دارد و برخلاف کشورهای غربی، ملت ایران خواهان استفاده از قدرت علمی‌ برای خدمت به بشریت است.

حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای با تاکید بر اینکه دین اسلام به کسب علم برای خدمت به انسانیت، عدالت، صلح و امنیت توصیه کرده، افزودند: برخی کشورهای غربی که امروز دارای توانایی علمی‌هستند به دلیل بی توجهی به معنویت و دوری از خدا و تکیه بر سرمایه داری و علم منحرف، از قدرت خود برای جنگ و خونریزی استفاده می‌کنند که در راس این کشورها رژیم آمریکا قرار دارد.

رهبر انقلاب اسلامی ‌با اشاره به سخنان اخیر رییس‌جمهوری آمریکا، این سخنان را نفرت انگیز، خشونت‌طلبانه و متکبرانه خواندند و تاکید کردند: جمهوری اسلامی ‌ایران از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی‌تاکنون هیچگاه از اخم کردن‌های بین‌المللی و صداکلفت کردن‌ها نهراسیده و ملت ایران این قدرت‌های مغرور و مست را با شیوه هنرمندانه و البته خردمندانه به زمین خواهد زد. رهبر انقلاب اسلامی‌تکبر احمقانه و ابلهانه آمریکا و برخی کشورهای غربی را یکی از عوامل سقوط آنها ارزیابی و خاطرنشان کردند: این قدرت‌ها به دلیل تکبر و مستی، هواپرستی و قدرت هر روز بیشتر در باتلاقی که خود به وجود آورده اند، فرو می‌روند و سرانجام سقوط خواهند کرد.

حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای با اشاره به جهت گیری دولت برای حمایت از نخبگان، لزوم توجه به رشد علمی‌در سیاست‌های کلان و اجرایی و استفاده از نخبگان در مراکز مختلف علمی‌ را مورد تاکید قرار دادند و افزودند: نخبگان نیز باید همت را بلند کنند و برای خود نقشی ملی و تاریخی در حرکت ملت ایران به سوی اهداف والا در نظر بگیرند.

رهبر انقلاب اسلامی‌ تصریح کردند: هدف باید این باشد که ملت و کشور ایران در آینده به مرحله‌ای از توانایی برسد که به عنوان مرجع علمی‌دنیا شناخته شود و هر محقق و دانشمندی که خواهان اطلاع از آخرین دستاوردهای علمی‌ است خود را نیازمند به فراگرفتن زبان فارسی بداند.

ایشان با تاکید بر لزوم پیگیری جدی نقشه جامع علمی‌کشور از جانب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی افزودند: در این نقشه جامع علمی‌باید جایگاه علوم گوناگون، تعداد دانشجویان مورد نیاز و جنسیت آنان و وضعیت مناطق مختلف کشور از لحاظ علمی‌ مشخص شود.

حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای همچنین لزوم کاربردی کردن تحقیقات و اختراعات و تکمیل زنجیره علم و فناوری کشور را مورد تاکید قرار دادند و نخبگان را به پرهیز از غرور، دلبسته بودن به کشور و آب و خاک، رعایت حقوق پدر و مادر و پیش کسوت‌های علمی‌و پرهیز از ترجمه‌گرایی توصیه کردند.