ورود غیرمنتظره بوش به عراق

دنیای اقتصاد- جورج بوش رییس‌جمهور ایالات متحده در سفری غیرمنتظره و از پیش اعلام نشده، بعدازظهر دیروز به وقت محلی وارد عراق شد. سفر بوش به عراق در حالی انجام می‌گیرد که قرار است هفته آینده گزارش بسیار مهمی درباره شرایط امنیتی و سیاسی عراق به کنگره آمریکا ارائه شود. دنیای اقتصاد- جورج بوش رییس‌جمهوری ایالات متحده در سفری غیرمنتظره و از پیش اعلام نشده بعدازظهر دیروز به وقت محلی وارد عراق شد. بوش مستقیما وارد یک پایگاه هوایی نیروهای آمریکایی در استان الانبار شده و با تعدادی از سربازان و نظامیان آمریکایی دیدار کرد.

کاخ سفید به دنبال ورود بوش به عراق با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که برنامه سفر رییس‌جمهوری عراق از پیش مشخص نشده است اما او با مقامات دولت عراق و همچنین فرماندهان نظامی آمریکا دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد. جورج بوش در بدو ورود به پایگاه هوایی مورد استقبال دریاسالار ویلیام فالون، فرمانده نیروهای آمریکایی در خاورمیانه، ژنرال دیویدپتریوس فرمانده کل نیروهای آمریکایی در عراق و ژنرال پیترپیس رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا قرار گرفت. رییس‌جمهور آمریکا در شرایطی وارد عراق شد که کاندولیزا رایس وزیر خارجه و استفان هادلی مشاور امنیت ملی آمریکا نیز او را همراهی می‌کردند. وزیر دفاع آمریکا نیز هم‌اکنون در عراق حضور دارد.

سفر بوش به عراق در حالی انجام می‌گیرد که قرار است هفته آینده میلادی ژنرال پتریوس و رایان کروکر سفیر آمریکا در عراق گزارش بسیار مهم خود را درباره شرایط امنیتی و سیاسی عراق به کنگره آمریکا ارائه کنند. سفر بوش در آستانه انتشار این گزارش بسیار مهم ارزیابی شده است چرا که از آخرین سفر بوش به عراق بیش از یکسال می‌گذرد. بوش در شرایطی دیروز با مقامات دولت عراق دیدار کرد که میزان انتقاد از دولت عراق در کنگره آمریکا به بالاترین میزان از زمان روی کارآمدن دولت نوری المالکی رسیده است. بوش در آستانه انتشار گزارش ژنرال پتریوس قصد دارد حمایت خود از دولت نوری المالکی را به کنگره نشان دهد. از سوی دیگر آسوشیتدپرس گزارش داد که بوش و مشاورانش طی این سفر که یازده ساعت به طول انجامید با با فرماندهان ارشد ارتش عراق نیز دیدار کردند تا نسبت به آینده فعالیت‌های آمریکا در عراق به خصوص در بخش نظامی گفت‌وگو کنند. بوش پس از دیدار از عراق این کشور را به منظور شرکت در نشست سالانه سران عضو اپک به مقصد استرالیا ترک کرد.