پرونده هسته‌ای از نظر ما مختومه است

اجلاس حقوق بشر و تنوع فرهنگی جنبش عدم تعهد، صبح دیروز با سخنرانی فیلیپ پرز روک، وزیر امور خارجه کوبا که کشورش ریاست جنبش را بر عهده دارد، آغاز شد.

اجلاس حقوق بشر و تنوع فرهنگی جنبش عدم تعهد از دیروز به مدت دو روز و با حضور ۱۱۸وزیر امور خارجه کشورهای عضو و نیز با حضور اعضای گروه ۷۷ در تهران آغاز به کار کرد. محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری در سخنان خود در مراسم افتتاحیه اجلاس حقوق بشر و تنوع فرهنگی وزرای جنبش عدم تعهد، صدور قطعنامه علیه ایران را تقبیح و تاکیدکرد: از نظر ماه پرونده هسته‌ای مختومه شده است. وی ضمن انتقاد از دو گانگی‌های موجود در عرصه تعاریف مختلف از حقوق بشر اظهار کرد: برخی قدرت‌ها در حالی که خود عامل بزرگترین جنایات ضد بشری هستند و سعی دارند منافع خود را به نام حقوق بشر به سایرین تحمیل کنند، ندای حقوق بشر سر می‌دهند.وی کشورهای عضو جنبش عدم تعهد را به بازخوانی مبانی حقوق بشر دعوت کرد و گفت: امیدواریم از این طریق بتوانیم برای پرهیز از تک محوری و تفکیک حقوق بشر از اغراض سیاسی امکانی فراهم آوریم تا متفکران جهانی دیدگاه‌های خود را در فضایی علمی، دوستانه و شفاف به بحث بگذارند.احمدی‌نژاد نقض حقوق بشر را در غرب نهادینه شده توصیف کرد و گفت: برخورد دو گانه به آرمان حقوق بشر صدمات جدی وارد کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر رییس جمهوری با اشاره به وجود زندان‌های مخفی و کنترل و شنود تلفن‌های شهروندان توسط قدرت‌های زورگوی جهان گفت: آنها حتی رعایت حیثیت ملت خود را هم نمی‌کنند و امروز سازوکار حقوق بشر توسط قدرت‌های زورگو برای هدف قرار دادن کشورهای مستقل مورد سو استفاده قرار می‌گیرد.احمدی‌نژاد به موضوع هسته ای ایران اشاره کرد و گفت: ایران با این که عضو رسمی‌ آژانس است و معاهده منع اشاعه را امضا کرده است، اما قدرت‌های انحصار طلب همه توان تبلیغاتی و دیپلماتیک خود را به کار گرفته‌اند که ایران را از حقوق خود محروم کنند. آنها از تهدید سیاسی، اقتصادی و حتی نظامی‌فروگذار نکرده‌اند و حتی حیثیت شورای امنیت را هم قربانی خواسته‌های نامشروع خود کردند.رییس‌جمهوری صدور قطعنامه در شورای امنیت را قطعنامه علیه ملت ایران توصیف کرد و گفت: ایران با ایستادگی و تماس با کشورهای مستقل، سعی کرد شرایط را تغییر دهد و من با صراحت اعلام می‌کنم که به لطف الهی و ایستادگی رهبری و ملت بزرگ ایران و همراهی دوستان ما، از نظر ما پرونده هسته‌ای مختومه شده و اکثریت حقوق ملت ایران را به رسمیت می‌شناسند و یکی دو کشور باقی مانده هم چاره‌ای جز این ندارند.وی از حمایت‌های بی دریغ کشورهای عدم تعهد به ویژه در نشست وزیران خارج در کوالالامپور و نشست سران در کوبا قدردانی کرد و گفت: اعلام می‌کنم ملت ایران چرخه سوخت هسته‌ای را در خدمت صلح و رفاه خود و همه ملت‌ها می‌داند و آماده است طبق مقررات آژانس دستاوردهای خود را در قالب برنامه‌های آموزشی در اختیار سایرین قرار دهد.

دیدارهای حاشیه‌ای

در حاشیه این اجلاس، وزرای امور خارجه هند، الجزایر و کره‌شمالی با محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری دیدار و گفت‌وگو کردند.

احمدی‌نژاد، در دیدار با وزیر امور خارجه کره‌شمالی از گسترش روابط دو کشور استقبال کرد.

احمدی‌نژاد گفت:‌ ایران و کره شمالی با همکاری یکدیگر در مجامع جهانی مانند سازمان ملل و جنبش عدم تعهد می‌توانند از حقوق ملت‌ها و دولت‌های مستقل دفاع کنند.

وزیر امور خارجه کره شمالی نیز در این دیدار با قدردانی از مهمان‌نوازی ملت ایران سلام گرم رییس‌جمهوری و رییس مجلس کشورش را به احمدی‌نژاد رساند و اظهار کرد: ما از مواضع جمهوری‌اسلامی در دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای حمایت می‌کنیم.

وی بر نقش ایران در صلح و ثبات منطقه خاورمیانه و خلیج فارس تاکید کرد و خواستار گسترش بیش از پیش روابط ایران و کره شمالی شد.

احمدی‌نژاد در دیدار وزیر امور خارجه هند نیز با تاکید بر اینکه ایران از افزایش همکاری‌های با هند در همه عرصه‌ها استقبال می‌کند، گفت: تجارت، انرژی، دانش و فناوری و فرهنگی از جمله زمینه‌های فراوان موجود برای گسترش روابط دو جانبه است.رییس‌جمهوری در دیدار وزیر امور خارجه الجزایر با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران دستاوردهای خود را متعلق به همه ملت‌های اسلامی می‌داند تصریح کرد: ایران آماده انتقال و تبادل تجربیات خود به همه کشورهای اسلامی و به ویژه الجزایر است.

فرصت طرح دیدگاه‌های کشورهای در حال توسعه

گلف‌تایمز به نقل از منابع دیپلماتیک، نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در ایران را فرصت خوبی برای تبادل‌نظر خواند.

این روزنامه به نقل از منابع دیپلماتیک نوشت: ابتکار ایران در میزبانی و برگزاری نشست وزیران خارجه « نم» فرصت خوبی برای طرح دیدگاه‌های کشورهای در حال توسعه در خصوص مسائل مهم است. به گفته این دیپلمات‌ها، با توجه به تعداد زیاد کشورهای عضو عدم تعهد و سطح این نشست که در سطح وزیران است، برگزاری نشست از اهمیت و حساسیت برخوردار است. دیپلمات‌های یاد‌شده افزودند: این نشست همبستگی میان کشورهای عضو جنبش را تقویت و نقش « نم» در تعاملات بین‌المللی به ویژه در رابطه با حقوق بشر و تنوع فرهنگی را ارتقا بخشیده و به عنوان مکمل فعالیت‌های اعضا در دیگر کشورهای در حال توسعه در رابطه با تلاش‌های بین‌المللی در نظر گرفته می‌شود.