دنیای اقتصاد- اگرچه هنوز مسوولان دولتی ایران به رغم احتمال تشدید تحریم‌های بین‌المللی علیه کشورمان مخصوصا از بابت صنعت حمل و نقل هوایی خوشبین هستند و معتقدند این تحریم‌ها هیچ اثری در ارائه خدمات پروازی نمی‌گذارد و حتی به تازگی هم مطرح شده که ایران خواهان خرید هواپیما از کشورهای شرقی است ولی با توجه به پیشینه خریدهای ایران پیش‌بینی می‌شود امنیت پرواز کماکان نامناسب باشد. البته مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) نظری متفاوت دارد. سعید حسامی معتقد است برای مقابله با کارشکنی‌های آمریکا در صنعت هوایی کشور، باید به سمت و سوی خرید هواپیماهای شرقی حرکت کرد. حسامی با بیان اینکه «راهی جز خرید هواپیماهای روسی نداریم زیرا باید نیاز مردم به حمل و نقل هوایی را برطرف سازیم» به ایرنا گفت: هواپیماهای شرقی هواپیماهای مدرن و پیشرفته‌ای هستند که هیچ کمبودی نسبت به انواع هواپیماهای غربی ندارند.

حسامی چندی پیش از نهایی شدن قرارداد خرید پنج فروند هواپیمای توپولف به منظور اضافه شدن به ناوگان هوایی هما، خبر داده بود.

این هواپیماها از نوع توپولف ۲۰۴ هستند که به گفته مدیرعامل هما، جزو پیشرفته‌ترین هواپیماهای توپولف محسوب می‌شوند و می‌توانند با هواپیماهای مشابه یعنی ایرباس و بوئینگ به رقابت بپردازند.

مدیرعامل هما ادامه داد: هواپیمایی جمهوری اسلامی هیچگاه معطل نخواهد ماند تا آمریکا با تحریم‌های بی‌اساس خود ناوگان حمل و نقل هوایی کشور را زمین‌گیر کند، ضمن اینکه در نمایشگاه هوایی روسیه که به تازگی در مسکو برگزار شد، کشورها و شرکت‌های بسیار نیز خواهان خرید این نوع هواپیما (توپولف ۲۰۴) بودند.

وی معتقد است که هواپیماهای توپولف و ایلیوشین از نظر ایمنی نه تنها کمتر از هواپیماهای غربی نیستند، بلکه به مراتب از ایمنی بالاتری برخوردار هستند.

حسامی در ادامه تصریح کرد: مردم انتظار دارند که هواپیماهای ایمنی را در ناوگان قرار دهیم و از همین‌جا به مردم اطمینان می‌دهم که هواپیماهای روسی به طور حتم ایمن هستند و هم‌اکنون این نوع هواپیماها اجازه پرواز به تمام کشورهای اروپایی را دارند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی هم این خبر را تایید کرد و گفت: در چند سال گذشته ایده‌هایی برای تولید مشترک توپولف بین ایران و روسیه مطرح بوده است. مهدی علی‌یاری اظهار کرد: بعد از ورود توپولف‌های نسل جدید به ناوگان و مثبت بودن عملکرد آنها، ایده تولید مشترک توپولف ۲۰۴ با توجه به فناوری روسی- غربی آن می‌تواند قابل توجه باشد.

علی‌یاری به ایسنا گفت: در‌حال‌حاضر تنها توپولف ۲۰۴ در روسیه تولید می‌شود که مدل‌هایی از آن در موتورهای رولز رویس انگلیسی استفاده و تغییراتی نیز در برخی سیستم‌های آن ایجاد شده، مناسب است.

علی‌یاری خاطرنشان کرد: در ۲۷ سال گذشته تحت تحریم بوده‌ایم و شرایط خرید مستقیم هواپیما از شرکت‌های اروپایی و آمریکایی وجود ندارد. وی معتقد است که استفاده از مدل‌های جدید توپولف به خصوص زمانی که تحت تحریم هستیم راهکار مناسبی است.

علی‌یاری گفت: با توجه به اینکه روسیه کشور قدرتمندتری است و در نوعی جنگ سرد با آمریکا به سر می‌برد، فعلا چشم‌انداز خرید هواپیما از این کشور مثبت است.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی تاکید کرد: باید راه خرید هواپیما از روسیه را باز نگه داریم تا بتوانیم با تحریم‌ها مقابله کنیم.

علی‌یاری اظهار کرد: از چند سال پیش همکاری‌هایی با اوکراین برای تولید آنتونوف ۱۴۰ صورت گرفته است. جمهوری چک نیز هواپیماهای کوچک ۱۹نفره تولید می‌کند که مناسب مسیرهای کوتاه و فرودگاه‌های کوچک است.

با توجه به نگاه انجمن شرکت‌های هواپیمایی و سازمان هواپیمایی کشوری پیش‌بینی می‌شود وزیر راه از این بحث حمایت کند. وزیر راه‌وترابری چندی پیش ایمنی پرواز را اولویت اول بخش حمل‌ونقل هوایی کشور خواند و گفت: در این بخش که لبه تیز تحریم آمریکا وجود دارد، واقعا کارکنان صنعت حمل‌ونقل هوایی کاری کرده‌اند که حتی کشورهای دوست آمریکا، فکر می‌کنند این کشور خود به صورت مخفیانه به ایران قطعات هواپیما می‌دهد.

محمد رحمتی افزود: در سال ۸۵ نسبت به سال ۸۴ نه تنها کاهش ظرفیت نداشته‌ایم بلکه حدود ۱۵درصد ظرفیت ناوگان افزایش یافت. او با بیان اینکه تعمیرات هواپیما به موقع انجام می‌شود و همه نوع تعمیرات در خود ایران صورت می‌گیرد، تصریح کرد: در بخش هوایی کار بسیار زیادی انجام شده است.

رحمتی به مهر گفت: در بخش هوایی که «های تک» محسوب شده و لبه تیز تحریم آمریکا وجود دارد، واقعا کارکنان صنعت حمل‌ونقل هوایی کاری کرده‌اند که حتی کشورهای دوست آمریکا، فکر می‌کنند این کشور خود به صورت مخفیانه به ما قطعات هواپیما می‌دهد.

به گفته وزیر راه و ترابری، خود آمریکایی‌ها هم نمی‌‌خواهند به این توانایی کشورمان اعتراف کنند و لذا این بخش «غرورانگیز» کار است. به هر حال، همواره ایمنی پرواز اولویت اول بخش هوایی کشور محسوب می‌شود. او اعلام کرد: بخش دولتی و خصوصی تمام توان خود را برای افزایش ظرفیت ناوگان حمل‌ونقل هوایی بسیج کرده‌اند و در خرید هواپیما توسط هواپیمایی هما محدودیتی وجود ندارد و ایرلاین‌های خصوصی هم می‌دانند که دولت از محل حساب ذخیره ارزی آنها را حمایت می‌کند.