صعود خاطره‌انگیز
دنیای اقتصاد - گروه ورزش: تیم ملی فوتبال کشورمان راهی جام جهانی شد. جشن راه یابی تیم ملی فوتبال کشورمان به رقابت های جام جهانی پس از جشن پیروزی حسن روحانی تکرار تاریخ بود.
ایران به عنوان تیم اول به جام جهانی رفت
خرداد پر حماسه
تاریخی نه چندان دور. ۱۶ سال پیش بود که مردم سرمست انتخاب محمد خاتمی به عنوان رییس‌جمهور بودند که تیم ملی هم در بازی با رقیب استرالیایی‌اش طلسم ۲۰ ساله را شکست و پس از دو دهه راهی جام جهانی شد. دیروز اما صعود مقتدرانه تیم ملی ایران به جام جهانی در یک هفته به یادماندنی، یک بار دیگر شادی را به خیابان‌های سراسر کشور برگرداند. روز گذشته تیم ملی در یک بازی حساب شده و منطقی در حالی رودروی تیم کره جنوبی قرار گرفت که تا قبل از بازی با لبنان، شاید کسی تصور نمی‌کرد ملی پوشان تا این اندازه راحت راه پرفراز و نشیب صعود به برزیل را هموار کنند. روز گذشته درست بعد از پایان سوت بازی هموطنان ایرانی در خیابان‌ها جشن صعود به پا کردند و چهارمین حضور ایران در جام جهانی را جشن گرفتند. در پایان این دیدار نفسگیر سرمربی کره که در روزهای گذشته جوی منفی را علیه تیم ملی به راه انداخته بود، مات و مبهوت، بازیکنان کلافه‌اش را می‌نگریست و حرفی برای گفتن نداشت. حماسه مهم ورزش ایران دیروز در حالی رقم خورد که در یک بازی همزمان تیم‌های قطر و ازبکستان به مصاف هم رفتند و در صورت شکست یا تساوی تیم ملی می‌توانستند شرایط صعود را سخت کنند. شاگردان کی‌روش در این دیدار به‌‌رغم اینکه تحت فشار بسیار زیاد ورزشگاه و بازیکنان کره قرار گرفته بودند در نهایت با تک گل قوچان‌نژاد بازی را با پیروزی به پایان بردند و با ۱۶ امتیاز راهی جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل شدند. در این دیدار رحمان احمدی، سیدجلال حسینی، پژمان منتظری، خسرو حیدری (۶۵ غلامرضا رضایی)، امیرحسین صادقی، ‌هاشم بیک‌زاده، مجتبی جباری، آندرانیک تیموریان، جواد نکونام، مسعود شجاعی (۸۲ احسان حاجی صفی) و رضا قوچان‌نژاد (۹۲ فرزاد حاتمی) برای ایران به میدان رفتند. ایران در رقابت‌های مقدماتی با ۵ پیروزی، یک تساوی و دو شکست با ۱۶ امتیاز به عنوان تیم نخست گروه خود راهی جام جهانی شد. ۹ امتیاز از این شانزده امتیاز در سه بازی آخر به دست آمد. آنجا که خوشبینانه‌ترین کارشناسان هم فکرش را نمی‌کردند ایران سه پیروزی از سه بازی را به‌دست آورند. شاگردان کی روش که در دیدارهای اول چندان مطمئن نشان نداده بودند در سه بازی اخیر خود اتفاق مهمی را شکل دادند. گرفتن شش امتیاز از کره جنوبی و پیروزی رفت و برگشت مقابل تیمی که چهار سال پیش ایران را از جام جهانی محروم کرد، لذتی فراتر از پاسخ دادن به کری خوانی‌های نه چندان دوستانه مربی آنها داشت.
ایران پیش از این در جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین، ۱۹۹۸ فرانسه و ۲۰۰۶ آلمان شرکت کرده بود و با توجه به روند یکی‌درمیان حضور در جام جهانی این بار نوبت ما بود که در بزرگ‌ترین رویداد فوتبالی جهان در عرصه ملی شرکت کنیم. با توجه به برگزاری رقابت‌های مقدماتی در جام جهانی در سایر قاره‌ها ایران به عنوان سومین تیم راهی جام جهانی ۲۰۱۴ شد. پیش از این ایران، ژاپن و استرالیا صعود خود به جام جهانی را جشن گرفتند. در دیدار همزمان این گروه تیم‌های ملی ازبکستان و قطر به مصاف یکدیگر رفتند. در این دیدار که در تاشکند برگزار شد، ازبکستان با حساب ۵ بر یک از سد حریف گذشت. با این نتیجه ازبکستان ۱۴ امتیازی شد و به خاطر تفاضل گل کمتر نسبت به تیم کره‌جنوبی در رده سوم جدول رده‌بندی ایستاد و به مرحله پلی‌آف راه یافت. در پایان بازی دیروز رضا قوچان‌نژاد به عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شد و هدیه‌ای را دریافت کرد.


روحانی در تماس تلفنی با ملی‌پوشان:
حسن روحانی: در شادی ملت ایران شریکم
حسن روحانی به مناسبت پیروزی تیم ملی ایران بر کره جنوبی به ملت ایران تبریک گفت.
رییس‌جمهور منتخب ملت در پیامی با تبریک صعود تیم ملی فوتبال کشورمان به جام جهانی تاکید کرد: اینجانب نیز خود را در شادی ملت بزرگ ایران سهیم دانسته و برای یکایک ایرانیان در عرصه‌های گوناگون عزت‌آفرینی آرزوی بهروزی و سعادت دارم.
به گزارش خبرگزاری فارس وی تصریح کرد: صعود سرافرازانه تیم ملی فوتبال کشورمان به جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل مایه مباهات و خرسندی همه ایرانیان و آنانی است که به سربلندی ایران و ایرانی می‌اندیشند، شد.
رییس‌جمهور منتخب ملت در ادامه این موفقیت ارزشمند را به ملت بزرگ ایران، جامعه ورزشی کشور و ورزشکاران و ورزش‌دوستان صمیمانه تبریک گفت.
حجت‌الاسلام روحانی تاکید کرد: اطمینان دارم این موفقیت مقدمه‌ای برای پیروزی‌های بزرگ‌تر و حضور مقتدرانه ایران اسلامی در تمام عرصه‌ها خواهد بود.
تماس تلفنی روحانی با ملی‌پوشان
همچنین رییس‌جمهور منتخب مردم در تماس تلفنی با جواد نکونام و محمد‌مهدی نبی صعود به جام جهانی را به آنها تبریک گفت. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این تماس دقایقی پس از شکست دادن تیم فوتبال کره، با کاپیتان و سرپرست تیم ملی صورت گرفت.

صعود خاطره‌انگیز