لایحه اصلاح بودجه 92 در راه مجلس

دنیای اقتصاد- کابینه روحانی در ساختمان پاستور تشکیل جلسه داد. این جلسه به سبک و سیاق روزهای گذشته با ریاست حسن روحانی برگزار شد. خبرهای رییس‌جمهور و سخنگوی تازه منتخب دولت هم مثل جلسات پیش، بیشتر به حوزه اقتصادی و سیاست خارجی محدود می‌شد. البته دولتیان دیروز محمد باقر نوبخت را به عنوان سخنگوی دولت برگزیدند تا بر عملکرد اقتصادی دولتی که برآمده از شعارهای اقتصادی است، مهر تایید بزنند. گرچه در اولین نشست سخنگوی دولت جای بسیاری از رسانه‌های همیشه حاضر در حاشیه جلسات دولت خالی بود و تنها دو رسانه وابسته به دولت و خبرنگاران صداو‌سیما در این نشست اجازه حضور یافتند، اما گفته شده از این به بعد این جلسسات منظم‌تر برگزار خواهد شد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، رییس‌جمهور دیروز در ابتدای جلسه هیات دولت ضمن ابراز نگرانی از تحولات منطقه اظهار کرد: مردم جهان و به ویژه مردم منطقه خاورمیانه آمادگی پذیرش جنگ جدید را ندارند و هرگونه ماجراجویی در این منطقه خطرات جبران‌ناپذیری برای ثبات در منطقه و جهان به دنبال خواهد داشت و تنها به گسترش افراط و تروریسم در منطقه خواهد انجامید. وی تهدید به استفاده از زور را مخل ثبات و امنیت و تعهدات بین‌المللی دانست. رییس‌جمهور تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان قربانی بزرگ سلاح‌های شیمیایی استفاده از این سلاح‌ها را به شدت محکوم می‌کند.

بودجه زودتر از موعد به مجلس می‌رود

محمد باقر نوبخت که دیروز در پایان جلسه هیات دولت به عنوان سخنگوی کابینه تدبیر و امید انتخاب شد از ارائه بودجه سال ۹۳ در ۱۳ آذر ماه خبر داد و تاکید کرد که اصلاحیه بودجه ۹۲ نیز تا۱۰ شهریور ماه ارائه خواهد شد. معاون رییس‌جمهور افزود: دولت در برابر این موضوع دو کار می‌تواند انجام دهد؛ اول اینکه می‌تواند این موضوع را رها کند و ببیند در آینده چه می‌شود یا اینکه از همین حالا به فکر راه چاره باشد. دولت راه‌حل دوم را در پیش گرفته و درصدد اتخاذ راهکارهایی برای جبران آثار منفی کاهش درآمد‌های بودجه است و در جلسات هیات دولت در این ارتباط بحث و گفت‌وگو شده است تا ترتیبی اتخاذ شود که آثار این موضوع جبران شود، به نحوی که با بهبود معیشت مردم بیکاری تشدید نشود. خوشبختانه منابعی برای تکمیل منابع موجود در این راستا پیشنهاد شد. در این راستا تصمیم گرفته شد که از مکانیزم تخصیص استفاده کنیم و موانعی را که در این ارتباط وجود دارد برطرف کنیم. وی با اشاره به رویکرد دولت در راستای تعامل هرچه بیشتر با مجلس و هماهنگی با آن در راستای پیشبرد برنامه‌ها گفت: تدوین برنامه ششم توسعه از وظایف معاونت برنامه‌ریزی در راستای تحقق اهداف سند چشم‌انداز است که معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور در قالب یک برنامه منظم، برنامه ششم توسعه را در وقت قانونی تهیه و به مجلس ارائه خواهد کرد.

نوبخت همچنین به کارگروه ویژه‌ای که روز یکشنبه در این ارتباط در جلسه هیات دولت تشکیل شد، اشاره کرد و افزود: تلاش بر این است که زودتر از ۱۵ روزی که آقای رییس‌جمهور به همکاران خود در این ارتباط وقت داده بودند این موانع را شناسایی و دسته‌بندی کنیم و هر دستگاه بر حسب مسوولیت‌های خود فعالیت‌های لازم را در این زمینه انجام دهد.