ایران اولویت ویژه‌ای برای ارتباط با همسایگان خود قائل است

ایسنا - رییس‌جمهوری اسلامی ایران با اشاره به سابقه طولانی روابط دوستانه و برادرانه ایران و عمان، بر توسعه مناسبات همه جانبه دو کشور به‌ویژه در زمینه همکاری‌های دفاعی تاکید کرد. همچنین روحانی پیش از ظهر سه‌شنبه در دیدار اسامه النجیفی، رییس مجلس عراق با بیان اینکه ظرفیت‌های بسیار خوبی برای گسترش روابط دوجانبه ایران و عراق وجود دارد، آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط در عرصه‌های فرهنگی، امنیتی و همچنین تبادل زوار اعلام کرد. رییس‌جمهور به سال‌ها جنگ، افراطی‌گرایی، فرقه‌گرایی، خشونت و تروریسم در منطقه اشاره و تاکید کرد: ریشه بسیاری از مشکلات منطقه ناشی از مداخلات خارجی است. روحانی با بیان اینکه قدرت‌های سلطه‌گر برای حفظ سلطه خود در منطقه همواره به اختلافات دامن می‌زنند، گفت: این قدرت‌ها مدام در‌صدد ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی هستند در حالی که در این منطقه سالیان مدیدی است که مذاهب گوناگون در کنار هم برادرانه زندگی می‌کنند.

رییس‌جمهور با بیان اینکه دشمن درصدد است از اسلام تفسیری جدید و تندگرایانه و افراط گرایانه ارائه و شیعه و سنی را رو در روی هم قرار دهد، اظهار کرد: فرقه‌گرایی و تفکرات خشونت‌آمیز با قرآن، روایات نبی اکرم(ص) و اهل بیت(ع) سازگار نیست. روحانی همچنین در دیدار با «بدرین سعود بن حارب البوسعیدی» وزیر دفاع عمان افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره خواستار آن است که تنگه هرمز، تنگه صلح، دوستی و برداری باشد.

رییس‌جمهور با مثبت ارزیابی کردن نتایج و دستاوردهای سفر اخیر پادشاه عمان به ایران و توافقات سازنده میان دوکشور در جریان این سفر، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران در خصوص توسعه همکاری‌ها و مناسبات با دیگر کشورها، اولویت ویژه‌ای برای همسایگان خود به‌خصوص کشور عمان قائل است.