دنیای‌اقتصاد- این روزها تعطیلی دولت در آمریکا به‌دنبال مسائل و مشکلاتی که در کنگره این کشور بر سر تصویب بودجه پیش آمده، فرصتی را در اختیار قانون‌گذاران قرار داده تا تصویب تحریم‌های جدید را که چند ماه پیش مجلس نمایندگان این کشور تصویب کرد با توجه به فضای مثبت به‌وجود آمده در روابط ایران و آمریکا به تعویق اندازند. امری که به زعم تحلیلگران می‌تواند نشانه مثبت دیگری در آستانه مذاکرات ایران با ۱+۵ باشد. از سوی دیگر برخی بر این باورند ایران بیش از همه از این تعطیلات سود خواهد برد. در همین زمینه کاخ سفید اعلام کرد که تعطیلی دولت آمریکا مانعی برای اعمال تحریم‌ها علیه ایران و سوریه است، زیرا کارمندان دفتر وزارت خزانه‌داری آمریکا که مسوول اعمال این اقدامات تنبیهی هستند، به مرخصی رفته‌اند. به گزارش «ایسنا»، جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید روز جمعه با اشاره به یکی از آسیب‌های مناقشات مالیاتی اخیر و تلاش برای فشار به جمهوری خواهان برای کوتاه آمدن از موضع‌شان گفت که تعطیلی دولت باعث کاهش تعداد کارمندان دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا شده است. به گزارش خبرگزاری رویترز، این دفتر در حالت عادی ۱۷۵ کارمند دارد، ولی اکنون تعداد کارمندان آن به ۱۱ نفر رسیده است. رویترز گزارش داد که کارنی این اظهارات را در حالی بیان کرد که تعامل دیپلماتیک دولت باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا با دولت جدید حسن روحانی، رییس جمهور ایران توجهات را به تحریم‌های آمریکا علیه ایران جلب کرده است. کارنی گفت که وظایف این دفتر شامل اعمال تحریم‌های جدید علیه نهادهای کمک کننده به دولت ایران و سوریه و نیز سازمان‌های تروریستی، اشاعه دهندگان تسلیحات کشتار جمعی، قاچاقچیان مواد مخدر و گروه‌های جرم و جنایت‌های سازمان یافته است. در همین راستا دیپلمات‌های اروپایی در گفت‌وگو با رویترز اعلام کردند که دولت‌های غربی در حال بررسی این موضوع هستند که با غنی‌سازی اورانیوم موافقت کنند. آنها به عنوان بخشی ازیک توافق هسته‌ای در چارچوب آنچه که تهران اعلام کرده است خواهان به نتیجه رسیدن این موضوع طی ۶ ماه هستند.

این موضع جدید، واکنش به گشایشی است که از سوی حسن روحانی، رییس‌جمهوری جدید ایران صورت گرفته و به معنای آن است که خواسته طولانی مدت از ایران برای تعلیق غنی‌سازی را تسهیل کرده‌اند. اما در مقابل، وزیر دادگستری رژیم صهیونیستی مدعی شد که جامعه بین‌المللی قصد ندارد تحریم‌های علیه ایران را لغو کند و از آنها برای رسیدن به توافقی درباره موضوع هسته‌ای ایران استفاده خواهد کرد. به گزارش «ایسنا»، تزیپی لیونی در گفت‌وگو با رادیو اسرائیل گفت که رژیم صهیونیستی درباره آنچه اظهارات دروغین دولت جدید ایران می‌خواند، به جامعه بین‌المللی هشدار داده است و با تکرار اتهامات غرب مبنی بر نظامی بودن برنامه هسته‌ای ایران مدعی شد که تهدید ایران هسته‌ای همچنان نه تنها مشکلی برای رژیم صهیونیستی، بلکه برای کل جهان است. در این بین سیلوان شالوم، وزیر انرژی و آب رژیم صهیونیستی نیز هشدار داد که ایران با هدف لغو تحریم‌ها به دنبال تعامل در مذاکرات هسته‌ای با قدرت‌های جهانی است.

فرصت دیپلماتیک اوباما برای برقراری رابطه با ایران

همراستا با موضوع تحریم‌ها و مذاکرات هسته‌ای، روزنامه واشنگتن‌پست در مطلبی به تحلیل فرصت دیپلماتیکی که برای از سرگیری روابط تهران و واشنگتن برای رییس‌جمهور آمریکا فراهم شده پرداخته و نوشته است: رییس جمهور اوباما به یکی از آن لحظاتی نزدیک شده است که چرخش بزرگ در سیاست خارجی امکان‌پذیر است. به گزارش خبرگزاری فارس، این روزنامه آمریکایی نوشت: آنچه تا چند ماه قبل در قبال ایران و سوریه قابل تصور نبود، امروز روی داده است. در مورد ایران، اوباما مستقیما درباره توافق برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران، با حسن روحانی، رییس جمهور ایران گفت‌وگو کرده است.

درباره سوریه نیز آمریکا و روسیه بر سر طرح سازمان ملل برای امحای ذخایر تسلیحات شیمیایی بشار اسد، رییس جمهور سوریه به توافق رسیده‌اند. در ادامه این مطلب آمده است: اگر آمریکا بتواند چارچوب جدید امنیتی در خاورمیانه ایجاد کند که شامل ایران باشد و درگیری فرقه‌ای شیعه و سنی را از میان ببرد، آمریکا قدرتمندتر می‌شود. اما این تغییرات برخی افراد را هراسان کرده است، به ویژه اگر این تغییر به دست رییس‌جمهوری انجام شود که در داخل و خارج از کشور او را ضعیف تلقی می‌کنند.

به نوشته این روزنامه آمریکایی لازم است اوباما سخنان رهبر ایران درباره عدم تمایل ایران برای ساخت بمب هسته‌ای را تایید کند. ایران هم باید ذخیره اورانیوم غنی‌شده خود و سطح غنی‌سازی اورانیوم خود را در سطح ۵ درصد ثابت نگه دارد. ضروری است این دو مورد تا سطحی کاهش یابند در عوض، غرب حق ایران برای غنی‌سازی را به رسمیت می‌شناسد.