دنیای اقتصاد - فـرهاد فـرزاد: آخرین اطلاعاتی که از روند تاسیس دانشگاه ایرانیان منتشر شد توسط غلامعلی نادری، مدیر کل دفتر آموزش‌های آزاد غیرانتفاعی و غیردولتی وزارت علوم بود که اعلام کرد: فعالیت دانشگاه ایرانیان منع قانونی دارد. مدیر کل دفتر آموزش‌های آزاد غیرانتفاعی و غیردولتی وزارت علوم در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فارس در رابطه با مسائل مطرح شده درباره بررسی مجدد وضعیت دانشگاه ایرانیان در شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: یکی از مهم‌ترین ایرادات وارد شده به این موسسه این است که هنوز اسامی هیات موسس دانشگاه به صورت رسمی به وزارت علوم ارسال نشده است. وی تاکید کرد: با وجود مشکلات موجود، آغاز فعالیت این موسسه و حتی اخذ موافقت اصولی آن به مشکل خواهد خورد و این در شرایطی است که در روزهای مختلف افراد غیرمسوول زیادی درباره این موضوع در رسانه‌های مختلف صحبت کرده‌اند.

بنیان‌گذاری دانشگاه ایرانیان آخرین اقدامی بود که در عمر هشت ساله دولت‌های نهم و دهم انجام شد. خبری که در روزهای آخر عمر دولت توسط محمود احمدی‌نژاد در گفت و گویی تلویزیونی به مردم اعلام شد. احمدی‌نژاد تاسیس این دانشگاه را اصلی‌ترین برنامه کاری خود پس از اتمام دوره ریاست‌جمهوری‌اش اعلام کرد. در آن گفت‌وگو، با گفتن اینکه «یک ساختمان را به‌طور موقت از دولت گرفته‌ایم، کمک‌هایی نیز به‌طور قانونی از برخی جاها گرفته‌ایم»،مساله معمولی نشان داده شد و احمدی‌نژاد در همان برنامه حتی با اعلام شماره حسابی که به نام خود وی بود، از مردم درخواست کرد با واریز داوطلبانه پول به حساب بانکی‌اش، در این دانشگاه سرمایه‌گذاری کنند.

یک افتتاح و ده حاشیه ...

انتشار یک خبر، اما نگاه‌ها را به دانشگاه ایرانیان احمدی‌نژاد تغییر داد.محمود احمدی‌نژاد در روز آخر کاری خود در پاستور مبلغ ۱۶ میلیارد تومان را از ذی‌حسابی ریاست‌جمهوری به دانشگاه ایرانیان اختصاص داده بود. در مرحله نخست سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ از ارجاع پرونده دانشگاه ایرانیان توسط دادستان دیوان محاسبات به دادستان عمومی انقلاب تهران خبر داد. به گفته افضلی فرد این موضوع براساس ماده ۵۹۸ قانون مجازات اسلامی از مصادیق هزینه‌کرد در غیر امور معین بوده و قابلیت پیگیری نیز داشت و قرار بر این بود تا با اولویت در دستور کار مجلس در صحن علنی قرائت شود.

با روی کار آمدن دولت یازدهم، شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاسیس دانشگاه ایرانیان مخالفت کرد. این شورا همچنین حضور افرادی همچون اسفندیار رحیم مشایی و حمیدرضا بقایی را موجب این مخالفت اعلام کرد؛ چراکه به نظر این شورا این افراد تخصص و صلاحیت چنین کاری را نداشتند. طبق مقررات وزارت علوم، هر دانشگاه غیر انتفاعی باید ۷ تا ۸ عضو هیات علمی داشته باشد و در چارت سازمانی خود، از ۳ عضو هیات علمی با مرتبه استادیاری به بالا و یک روحانی واجدالشرایط بهره ببرند.

حضور احمدی‌نژاد و مهره‌های کلیدی دولتش در این دانشگاه پس از پایان ریاست‌جمهوری و سوالات درباره چگونگی اخذ مجوز تاسیس دانشگاه، باعث تحقیقات جدی‌تر در مورد آن شد. به گزارش خانه ملت از میان نمایندگان مجلس منصور حقیقت پور با اشاره به اعلام مجرمانه بودن برداشت ۱۶ میلیاردی دولت دهم از حساب دولت برای دانشگاه ایرانیان اعلام کرده بود: دولت اگر احساس می‌کند که این اقدام غیر قانونی است باید تلاش کرده و طرح دعوی در مجامع حقوقی را مطرح و پیگیری کند. اکبر ترکان، مشاورعالی حسن روحانی که از سوی دولت تحقیقات مربوط به این دانشگاه را برعهده داشت از واگذاری ساختمان منطقه آزاد قشم برای دانشگاه احمدی‌نژاد (ایرانیان) خبر داد و این چنین ناراحتی خود را بروز داده بود که «همه این تخلفات در این حیاط خلوت انجام شده؛ این ساختمان از اموال منطقه آزاد است، مال دولت است به چه حسابی اجاره داده شده است؟ چرا این اموال تاراج شده است؟»

آن‌گونه که مقامات قضایی خبر داده‌اند ۱۶ میلیارد تومان واریز شده به حساب ایرانیان مسدود و به حساب دولت بازگردانده می‌شود. دیروز، اما غلامعلی نادری مدیر کل دفتر آموزش‌های آزاد، غیرانتفاعی و غیردولتی وزارت علوم در رابطه با مسائل مطرح شده درباره بررسی مجدد وضعیت دانشگاه ایرانیان در شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفته: دانشگاه محمود احمدی‌نژاد که با عنوان ایرانیان در بین مردم جا افتاده است، به‌رغم گرفتن موافقت اولیه، هنوز موفق به اخذ موافقت اصولی از وزارت علوم نشده است و برای رسیدن به این مساله باید مشکلات وارد شده به اسا‌سنامه و مصوبه احداث دانشگاه را برطرف کند. نادری همچنین درباره غیرقانونی بودن فعالیت دانشگاه احمدی‌نژاد با عنوان دانشگاه «ایرانیان» گفت: آغاز فعالیت دانشگاه احمدی‌نژاد با عنوان دانشگاه «ایرانیان» منع قانونی دارد. چرا که موسسه‌ای با این عنوان مجوز خود را در سال ۸۱ دریافت کرده و در حال حاضر به صورت مجازی مشغول به فعالیت است.