دنیای اقتصاد- در پی اظهارات اخیر محمدجواد ظریف، مبنی بر اینکه طرح پیشنهادی ۱+۵ «به تاریخ پیوسته است»، روزنامه‌ الحیات به نقل از منابع دیپلماتیک نوشت که ۱+۵ به دنبال بسته‌ای پیشنهادی است تا آن را در دور بعدی مذاکرات در ژنو که اواسط ماه جاری برگزار می‌شود، مطرح کند. موضوعی که در اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا نیز انعکاس یافت و از ایران خواست تا پیشنهادهای هسته‌ای جدیدی را مطرح کند. به گزارش «ایسنا»، روزنامه الحیات چاپ لندن به نقل از منابع یاد شده گفت که این بسته شامل موافقت ایران با توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی، بستن تاسیسات هسته‌‌ای فردو و تحویل ذخایر اورانیوم آن به یک کشور بزرگ هسته‌ای، در مقابل تجهیز آن به میله‌های سوخت غنی‌شده ۲۰ درصدی به منظور راه‌اندازی رآکتور تحقیقات پزشکی تهران و امضای پروتکل الحاقی مربوط به معاهده منع تکثیر سلاح هسته‌‌ای از سوی تهران است. در مقابل ۱+۵ متعهد می‌شود که حق ایران را در غنی‌سازی که بیش از پنج درصد نباشد، آن هم تحت نظارت بین‌المللی، به رسمیت بشناسد و در جهت لغو تحریم‌های اقتصادی بر اساس طرح گام به گام عمل کند تا به مرحله بازگرداندن پرونده هسته‌ای ایران از شورای امنیت به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برسد.

این منابع دیپلماتیک بیان کردند، تماس‌هایی که هیات ایرانی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک داشته است، بر چارچوب کلی مسائل موجود میان ایران و جامعه جهانی متمرکز شد و قرار شد که طی نشست ژنو جزئیات این مسائل بر اساس اصول و قواعد جدیدی که متفاوت از دیدارهای طرفین در سال‌های گذشته بود، مورد بررسی قرار گیرد. الحیات در ادامه افزود: طرفین رایزنی‌هایی را از طریق کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به منظور تعیین سطح شرکت‌کنندگان در این نشست انجام خواهند داد. همچنین اشتون پیش از شروع مذاکرات ژنو با محمد جواد ظریف دیداری خواهد داشت که این نشانه اهمیت این مذاکرات برای ایران است. به نوشته این روزنامه، ظریف تیم کاری را برای ترسیم «نقشه راه» مذاکره کننده ایرانی تشکیل داده است که به داده‌ها و رایزنی‌های انجام شده از سوی هیات ایرانی در نیویورک استناد کرده است. دور جدید مذاکرات با ۱+۵ قرار است اواسط ماه اکتبر در ژنو برقرار شود. این مذاکرات اولین گفت‌وگوهای رسمی پس از گفت‌وگوی تلفنی روحانی و اوباما خواهد بود.

کری: توپ همچنان در زمین ایران است

وزیر امورخارجه آمریکا از ایران خواست پیشنهادهای هسته‌‌ای جدیدی را مطرح کند و موضع تهران را مبنی بر اینکه مسوولیت رفع این بن‌بست بر عهده قدرت‌های خارجی است رد کرد. جان کری،‌ وزیر امور خارجه آمریکا در عین استقبال از تحولات اخیر از جمله مکالمه تلفنی روحانی با باراک اوباما همتای آمریکایی‌اش، گفت که توپ همچنان در زمین ایران است. به گزارش خبرگزاری فرانسه کری روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در اندونزی گفت: گروه ۱+۵ در آلماتی پیشنهادی را روی میز گذاشت و من فکر نمی‌کنم ایران هنوز به این پیشنهاد پاسخ کامل داده است. بنابراین فکر می‌کنم ما منتظر تفاوت کامل ایران در رویکردش هستیم.

وزیر امور خارجه آمریکا افزود: بنابراین آنچه ما نیاز داریم مجموعه‌ای از پیشنهادها از جانب ایران است که کاملا نشان دهند آنها چگونه می‌خواهند به جهان نشان دهند که برنامه‌شان صلح‌آمیز است. پیشنهاداتی که در قزاقستان مطرح شد از ایران می‌خواست غنی‌سازی اورانیوم را در سطح ۲۰ درصدی که ایران می‌گوید برای رآکتور تحقیقاتی پزشکی‌اش به آن نیاز دارد متوقف کند و از غنی‌سازی در کارخانه زیرزمینی فردو در نزدیکی شهر قم خودداری کند. این در حالی است که وزیر امور خارجه ایران معتقد است انتخاب روحانی شرایط را تغییر داده است و گروه ۱+۵ باید با پیشنهاد جدیدی به میز مذاکرات بیاید.

کری با بیان اینکه آمریکا از این تحولات دلگرم شده است تاکید کرد اوباما معتقد است که «کلمات نیستندکه تفاوتی را ایجاد می‌کنند. اعمال هستند که باعث ایجاد تفاوت‌ها می‌شوند». وزیر امور خارجه آمریکا افزود: ما صریحا نشان داده‌ایم که اگر چنین اتفاقی بیفتد، ما و متحدانمان برای حرکت با سرعت مناسب جهت جبران اقداماتشان کاملا آماده هستیم. بنابراین هنوز منتظریم ببینیم چه اتفاقی می‌افتد. در همین راستا خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که روسیه و آمریکا دوشنبه برای گفت‌وگو درباره نابودی تسلیحات شیمیایی سوریه و برنامه هسته‌‌ای ایران با یکدیگر دیدار کردند. کری و لاوروف قصد دارند در این دیدار درباره برنامه هسته‌‌ای ایران گفت‌وگو کنند.

خواستار عمل ایران هستیم

وزیر امور خارجه فرانسه از ایران خواست به سرعت دست به اقدامات ملموسی برای کنار گذاشتن برنامه غنی‌سازی اورانیومش بزند. به گزارش «ایسنا»، لورن فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه روز یکشنبه در گفت‌وگو با شبکه خبری ای‌تل، روزنامه لوموند و شبکه یوروپ ۱، گفت که حسن روحانی، رییس جمهور جدید ایران برای این انتخاب شد که «تغییری را به وجود آورد. در حال حاضر فقط گفت‌وگو‌های باز داریم، ولی ما خواستار عمل هستیم.» به گزارش خبرگزاری شینهوا، فابیوس افزود: ما به استفاده از انرژی هسته‌‌ای بله می‌گوییم، ولی به استفاده از سلاح هسته‌‌ای خیر می‌گوییم، زیرا چنین چیزی به طور کلی باعث اشاعه هسته‌‌ای بسیار خطرناک به ویژه در این منطقه ناآرام می‌شود.