امضای پیمان همکاری‌ها بین ایران و افغانستان در آینده نزدیک

گروه خبر- در شرایطی که تنها چهار ماه از روی کار آمدن دولت حسن روحانی در کشور می‌گذرد، دیپلماسی منطقه‌ای ایران وارد فضای جدیدی شده و در بستر جدیدی به حرکت درآمده است. پس از سفر چندجانبه ظریف به کشورهای حاشیه خلیج فارس، اینک تهران میزبان میهمانی فارسی زبان در همسایگی خود در مرزهای شرقی است. حامد کرزی رییس‌جمهور افغانستان دیروز برای دومین بار پس از انتخاب روحانی به عنوان رییس‌جمهور، در راس یک هیات بلندپایه سیاسی با محور مذاکرات فراگیر به تهران آمد تا درباره موضوعات مورد علاقه دو کشور، بررسی راه‌های گسترش روابط و همچنین درباره آخرین وضعیت افغانستان و تحولات سیاسی - امنیتی با روحانی گفت‌وگو کند. کرزی که پس از کنفرانس بن در سال ۲۰۰۱ و با حمایت بین‌المللی و از جمله حمایت جمهوری اسلامی ایران، ریاست دولت انتقالی افغانستان را برعهده گرفت و همچنان نیز ریاست‌جمهوری افغانستان را بر عهده دارد، برای اولین بار پس از روی کار آمدن دولت یازدهم، برای شرکت در مراسم تحلیف روحانی به تهران سفر کرده بود.

رییس‌جمهور افغانستان که صبح دیروز، در بدو ورود به تهران در فرودگاه مهرآباد مورد استقبال محمد شریعتمداری معاون رییس‌جمهور قرار گرفت، پیش از ظهر دیروز نیز در کاخ سعد‌آباد از سوی حسن روحانی به صورت رسمی استقبال شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، حسن روحانی در این دیدار با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با حضور هر کشور خارجی در منطقه، خاورمیانه و خلیج فارس مخالف است، از مخالفت صریح ایران با هر نوع حضور خارجی در منطقه به‌ویژه در کشور مسلمان افغانستان خبر داد. روحانی از تنش‌های حاصل از حضور نیروهای خارجی در منطقه ابراز نگرانی کرد و گفت:«معتقدیم تمام نیروهای خارجی باید از منطقه خارج شده و امنیت افغانستان به دست مردم این کشور سپرده شود.»

رییس‌جمهور با تاکید بر حسن همجواری و برادری میان دو کشور و اشتراکات بلندمدت فرهنگی، دینی و زبانی میان ایران و افغانستان گفت که «دولت تدبیر و امید بر توسعه روابط میان همسایگان خود به‌ویژه کشور برادر و مسلمان افغانستان تاکید دارد و معتقد است، رفاه و امنیت مردم افغانستان سبب توسعه همکاری‌ها در منطقه خواهد شد.»

آنچه در این میان اهمیت دارد این نکته است که جمهوری اسلامی ایران در موضوع امضای تفاهم‌نامه امنیتی بین افغانستان و آمریکا بارها ضمن تاکید بر اینکه این مساله‌ درحوزه امور داخلی افغانستان است به صراحت مخالفت و نگرانی خود را نسبت به آن اعلام کرده‌است.

در ادامه این دیدار حامد کرزی رییس‌جمهور افغانستان نیز با تبریک توافقنامه ژنو به جمهوری اسلامی ایران، به بیان ابعاد تحولات اخیر افغانستان پرداخت و تاکید کرد: «جمهوری اسلامی ایران همواره با کشور برادر خود افغانستان، با صداقت کامل رفتار کرده و مواضع خود را به وضوح بیان کرده است و همواره دولت و ملت افغانستان به دولت و مردم ایران به دیده تکریم و احترام نگریسته‌اند.»

رییس‌جمهور افغانستان از مسائل زیست محیطی و تعاملات مرزی به‌ویژه مساله آب نیز یاد کرد و گفت: «کشور افغانستان به تمام قراردادها و توافقات خود با ایران پایبند است.»

او درباره آغاز مذاکرات پیمان جامع دوستی همکاری‌ها، شامل حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی هم از آغاز مذاکرات خود برای امضای پیمان جامع دوستی همکاری‌ها میان دو کشور در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: «مطمئنیم مردم افغانستان از این پیمان استقبال شایانی خواهند کرد.»

در پایان این دیدار بیانیه مشترکی از سوی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری افغانستان منتشر شد که در آن وزرای خارجه دو کشور مسوولیت تنظیم پیمان جامع دوستی همکاری‌ها را عهده‌دار شدند. این پیمان در برگیرنده منافع جامع بلندمدت ایران و افغانستان برای تامین صلح و امنیت منطقه است.

سفر یک روزه کرزی به تهران، پس از گفت‌و‌گو با حسن روحانی به پایان رسید و او با بدرقه محمد شریعتمداری معاون اجرایی رییس‌جمهور تهران را به مقصد کابل ترک کرد. «دادفر سپنتا» رییس شورای امنیت ملی افغانستان، «ضرار احمدعثمانی» وزیر امورخارجه، «یحیی معروفی» وزیر مشاور روابط بین‌الملل، «عبدالکریم خرم» رییس دفتر رییس‌جمهوری و «ایمل فیضی» سخنگوی رییس‌جمهوری افغانستان در این سفر یک روزه حامد کرزی را همراهی کردند.

جمهوری اسلامی ایران و افغانستان علاوه‌بر آنکه از مشترکات دینی، فرهنگی و زبانی برخوردارند،به واسطه همسایگی، از گذشته‌های دور تاکنون همواره دارای روابط دوستانه و برادرانه بوده و دو طرف تلاش کرده اند تا این رابطه را تا آنجایی که ممکن است به‌دور از تنش‌های جدی نگه دارند. از اشغال افغانستان توسط اتحاد شوروی در سال ۱۹۷۹ تاکنون به‌ویژه پس از حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ و حمله آمریکا به این کشور، افغانستان یکپارچه از سوی همه دولت‌های ایران مورد حمایت قرار گرفته است. این حمایت تنها به حمایت‌های سیاسی و دولتی محدود نماند، بلکه کمک‌های انسان‌دوستانه مردم ایران به مردم افغانستان هم در این باره قابل‌ذکر است.