در حالی که رییس کمیسیون اصل ۹۰ از پرداخت بدهی دو میلیارد یورویی بابک زنجانی به وزارت نفت خبر داده که یک مقام آگاه در بانک مرکزی واریز بدهی دو میلیارد یورویی بابک زنجانی را «فعلا تایید نکرده» و گفته که این موضوع «نیاز به بررسی بیشتر دارد.» محمد علی پورمختار رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شامگاه شنبه گذشته اعلام کرد که «بابک زنجانی بدهی‌ ۲میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورویی اش به وزارت نفت را به یکی از حساب‌های این وزارتخانه واریز کرد که این مساله به تایید بانک مرکزی هم رسیده است.»

اما یک مقام آگاه در بانک مرکزی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تسنیم این موضوع را فعلا «رد» کرده است.

خبرگزاری تسنیم گزارش داده که «نمایندگان مجلس از این موضوع اعلام بی‌اطلاعی می‌کنند» و در پیگیری‌ها از وزارت نفت نیز عنوان شده که: «ترجیح می‌دهیم فعلا در این خصوص صحبتی نکنیم.»

به نوشته این خبرگزاری محمدعلی پورمختار، رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس که مصاحبه‌هایی کوتاه از وی در ساعات گذشته از پرداخت بدهی بابک زنجانی حکایت داشته، در دسترس نیست. علاوه بر وی، دیگر اعضای کمیسیون اصل ۹۰ و بیشتر اعضای کمیسیون انرژی مجلس نیز در دسترس نیستند.

داوود محمدی دیگر عضو کمیسیون اصل ۹۰ و مسعود میرکاظمی، رییس کمیسیون انرژی مجلس از این موضوع ابراز بی‌اطلاعی می‌کنند و بررسی این موضوع را به هفته آینده و بازگشت نمایندگان مجلس از حوزه‌های انتخابیه خود موکول کرده‌اند. نکته جالب توجه در سکوت وزارت نفت و نمایندگان مجلس این است که هنوز هیچ برنامه‌ای برای هزینه شدن این رقم قابل توجه به دست آمده از فروش نفت در سال‌های گذشته از سوی دولت یا بخش‌های نظارتی چون مجلس اعلام نشده است.

شامگاه شنبه، محمد علی پورمختار رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر عنوان کرد که «بابک زنجانی اصل بدهی خود به وزارت نفت را به یکی از شعبه‌های خارجی بانک‌های داخلی پرداخت کرد و این موضوع مورد تایید رییس این بانک قرار گرفت. از محمدعلی پورمختار سوال شد چرا این پول به یکی از شعب خارجی واریز شده است که وی پاسخ داد: زنجانی با توجه به تحریم‌ها از طریق خاصی این پول را به حساب یکی از شعبه‌های خارجی بانک‌های داخلی پرداخت کرد.»

گفته می‌شود که بدهی زنجانی به وزارت نفت، ۶/۲ میلیارد یورو بوده که این پول معادل ۳ ماه اعتبار یارانه نقدی حدود ۷۶ میلیون ایرانی را شامل می‌شود. ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو با نرخ یورو ۴۰۶۰ تومان در بازار آزاد بیش از ۱۰ هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان می‌شود. در واقع، دولت در حال حاضر بابت یارانه نقدی ۷۶ میلیون ایرانی، ماهانه چیزی حدود ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پرداخت می‌کند. برهمین اساس، وصول بدهی زنجانی به وزارت نفت، اعتبار یارانه نقدی ۷۶ میلیون ایرانی برای مدت ۳ ماه را شامل می‌شود.