با اجرای کامل توافق ژنو هیچ یک از تحریم‌های شورای امنیت باقی نمی‌ماند

گروه دیپلماسی- مجید تخت روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه و از اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر به تفصیل درباره مذاکرات هسته‌ای نکاتی را مطرح کرده است. روانچی در این گفت‌وگو ابعاد مختلف توافق ژنو را تشریح و درباره نکات ابهامی موجود در این توافق نامه پاسخ داده است. او با بیان اینکه برنامه اقدام مشترک یک سند حقوقی نیست و کاملا داوطلبانه است، گفت که اگر آمریکایی‌ها بخواهند مطالبی را مطرح کنند که خلاف واقع باشد یا بر خلاف تعهدنامه باشد، پاسخ آنها را خواهیم داد. معاون وزیر خارجه در بخش دیگری از گفت و گوی خود درباره مذاکرات دوجانبه با آمریکایی‌ها با اشاره به اینکه ما با آمریکایی‌ها به غیر از بحث هسته‌ای در موضوع دیگری به صورت مستقیم صحبت نکردیم، افزود: «در این دور مذاکرات چون ما مجاز به مذاکرات دو جانبه بودیم، حساسیت‌ها بیشتر بود. این حساسیت‌ها به این دلیل بود که در گذشته سابقه مذاکرات دوجانیه ایران و آمریکاوجود نداشت، البته آقای جلیلی در یکی از مذاکرات در ژنو با آقای برنز( نماینده وقت آمریکا در ۱+۵) صحبت‌هایی داشت.» متن توافق، تحریم‌ها و آثار مذاکره نیز از دیگر محورهای گفت‌وگو با مجید تخت روانچی بود که متن آن در پی می‌آید.

پاسخ زیاده خواهی‌های آمریکایی‌ها را می‌دهیم

تخت روانچی با اشاره به اینکه اگر آمریکایی‌ها بخواهند، مطالبی را مطرح کنند که خلاف واقع باشد یا بر خلاف تعهدنامه باشد اعتراض می‌کنیم و نظرات خود را بیان می‌کنیم، افزود: «آمریکایی‌ها بعد از مذاکرات با پدیده‌ای در داخل این کشور مواجه شدند و انتقاداتی را در داخل داشتند، آنها برای اینکه بتوانند پاسخ مسائل داخلی را بدهند موضوعاتی را مانند اینکه فلان مساله در متن بیانیه نیامده است یا نسبت به موضوع دیگری تعهدی نداده‌ایم، مطرح کرده‌اند. مشخص است که این مسائل مصارف داخلی دارد. آنچه روشن است متن مورد توافق است، آمریکایی‌ها یک فکت شیت درست کرده‌اند که به نظر من ناشیانه بود، چرا که یک بخش مهمی که در ژنو در مورد آن توافق کردیم بحث غنی‌سازی بود و در دو جای متن در مقدمه و گام آخر بحث غنی‌سازی مطرح شده بود.

روزنامه واشنگتن پست در مقاله‌ای که بعدا منتشر شد اعلام کرد که مقامات آمریکایی در فکت شیت موارد مورد توافق را کامل بیان نکردند. آنها این کار را انجام دادند که به داخل نشان دهند، کوتاه نیامده‌اند.

مهم برای ما متن تفاهم است، البته پاسخ زیاده خواهی‌هایی آمریکایی‌ها را می‌دهیم و در این زمینه شک و شبهه‌ای وجود ندارد که اگر آمریکایی‌ها بخواهند مطالبی را مطرح کنند که خلاف واقع باشد یا بر خلاف تعهدنامه باشد، اعتراض می‌کنیم و نظرات خود را بیان می‌کنیم. هیچ نگرانی در این موضوع نداریم کما اینکه قبلا نیز مطالب خود را مطرح کردیم و در مجموع می‌توانم بگویم مطالبی که از طرف آمریکایی مطرح شده بیشتر ناظر بر این بود که می‌خواستند، مطالب داخلی خود را پوشش دهند.»

مجاز به مذاکره دوجانبه با آمریکا در بحث هسته‌ای بودیم

معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه با بیان اینکه ما با آمریکایی‌ها غیر از بحث هسته‌ای در موضوع دیگری به صورت مستقیم صحبت نکردیم، افزود: «روش دیپلمات این است که اگر دستورالعمل نداشته باشد اقدامی انجام نمی‌دهد. به دیپلمات اعلام می‌شود که محدوده کاری وی چیست و در این زمینه تا چه‌اندازه جای مانور دارد.

در مذاکرات نیز دستورالعمل ما کاملا صریح بود که غیر از موضوع هسته‌ای در هیچ موضوع دیگری با آمریکایی‌ها صحبت نکنیم. همچنان نیز دستورالعمل همین است و تا امروز حتی در مذاکرات نهایی که قرار است آغاز شود دستورالعمل ما این است که تنها در موضوع هسته‌ای با تمام اعضای ۱+۵ مذاکره کنیم و غیر از موضوع هسته‌ای در بحث سوریه، افغانستان و مباحث دیگر و مسائل دوجانبه ایران و آمریکا وارد نشویم. ما دقیقا این دستورالعمل را عمل کردیم و خیلی صریح و روشن نیز اعلام کرده‌ایم.

ما در طول مذاکرات با ۱+۵ با همه اعضا از جمله آمریکا مذاکرات دوجانبه‌ای داشته‌ایم. البته موضوع مذاکره با آمریکا بیشتر از هر مذاکره دیگری خبرساز شد که این جو خبری تنها مختص جامعه ایران هم نبود و در فضای خبری خارج از ایران نیز این موضوع حائز اهمیت بود. این حساسیت‌ها به این دلیل بود که در گذشته سابقه مذاکرات دوجانیه ایران و آمریکاوجود نداشت، از آن پس ملاقات دیگری صورت نگرفت. اما در این دور مذاکرات چون ما مجاز به مذاکرات دوجانبه بودیم، حساسیت‌ها بیشتر بود.»

آنها هم می‌خواهند

مستقیما به سمت گام آخر برویم

مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود در این باره که در متن توافق نمی‌توان به چیزی استناد کرد که طرف مقابل بتواند بعد از ۶ ماه و گام اول چیزی را به ما تحمیل کند، ادامه داد: «احساس ما هم این است که طرف مقابل نیز این برداشت را دارد که بعد از گام اول به صورت مستقیم وارد مذاکرات گام آخر بشویم، البته این چیزی نیست که در مورد آن توافق کرده باشیم، ولی برداشت ما این است آنها هم می‌خواهند بعد از اینکه گام اول به پایان رسید، مستقیما به سمت گام آخر برویم که در توافق نیز مشخص شده گام آخر شامل چه چیزهایی است.»

با اجرای کامل توافق هیچ یک از تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران باقی نمی‌ماند

معاون وزیر امورخارجه در ادامه درخصوص تحریم‌ها و مکانیسم‌های آن هم افزود: «در قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ایران غیر از موضوع هسته‌ای هیچ موضوع دیگری وجود ندارد و شورای امنیت برای اولین بار با موضوع هسته‌ای وارد پرونده ایران شد و اگر این تفاهم به طور کامل اجرا شود ما هیچ تحریم دیگری در قالب شورای امنیت نخواهیم داشت.

بر این اساس تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا که تحت عناوین دیگری غیر از موضوعات هسته‌ای اعمال شده‌اند باقی خواهند ماند که برخی از آنها به سی و چند سال پیش باز می‌گردد و اگر ما در عمل ببینیم که آنها از تفاهم سوءاستفاده می‌کنند و تحت عناوین دیگر می‌خواهند که تحریم‌های جدید علیه ایران اعمال کنند، جلوی آنها می‌ایستیم. دلیل اینکه در متن توافق نیز گفته شده تحریم‌های هسته‌ای به خاطر آن است که بعضی از تحریم‌ها مربوط به سال‌ها پیش است و اگر ما می‌خواستیم وارد این مشکلات شویم نه مجاز به آن بودیم و نه اینکه امکان جمع کردن بحث وجود داشت. از اولین قطعنامه شورای امنیت علیه ایران با عنوان ۱۶۹۶ هر قطعنامه دیگری تا قطعنامه آخر که ۱۹۲۹ بود بر اساس این توافق ملغی خواهد شد. تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا نیز که مربوط به موضوع هسته‌ای باشد به طور کامل ملغی می‌شود.

آثار مذاکره به مذاکره‌کننده مربوط نیست

مجید تخت روانچی در پایان گفت و گوی خود درخصوص آثار مذاکره هم افزود: «یک واقعیتی که وجود دارد این است که در این مذاکرات زمانی که به تفاهم برسیم و گام اول اجرا شود، خودبه خود یکسری از تحریم‌ها لغو خواهد شد و از دید ما یک ضربه بزرگ به سیستم تحریم علیه ایران وارد خواهد آمد که این آثاری دارد. این یک واقعیت است که تحریم‌ها لغو می‌شود و آثار اقتصادی خواهد داشت؛ اما اینکه چقدر تاثیر گذار خواهد بود در حوزه کاری من نیست چرا که من اقتصاددان نیستم و نمی‌توانم تجزیه و تحلیل دقیقی انجام دهم و مسوولان این کار باید در این باره نظر بدهند.

من به عنوان مذاکره‌کننده به اینکه مذاکرات در آینده چه آثاری خواهد داشت نگاه نمی‌کنم، چرا که من هم خطا می‌بینم و اگر بخواهم بر اساس اینکه چه تاثیری در داخل کشور بر اقتصاد خواهد داشت، عمل کنم موفق نخواهم بود. من چیزی را که به عنوان یک مذاکره‌کننده از من خواسته شده عمل می‌کنم.

به من گفته‌اند که بر اساس یک چارچوب به جلو حرکت می‌کنیم و این اقدامات را انجام می‌دهیم. تاثیر کار مربوط به انتهای کار است و در مذاکرات ژنو نیز ما همین روش را داشتیم؛ البته طبیعتا در مذاکره زمانی که می‌خواستیم فرآیند بده بستان را انجام دهیم به این سمت که تحریم‌ها را تا حداکثر ممکن بشکنیم، جلو می‌رفتیم.»