جهان اسلام نیازمند تلاش فراگیر برای ترمیم شکاف‌ها است

رئیس‌جمهور پس از پایان سفر سه روزه خود به خوزستان و در اولین برنامه‌ای که حاضر شد به مراسم افتتاحیه هفدهمین کنفرانس وحدت اسلامی رفت و از اقدام اخیر در سازمان ملل برای خنثی‌سازی طرح ایران هراسی سخن گفت. حسن روحانی با حضور در این مراسم با بیان اینکه «جهان اسلام بیش از هر زمان دیگری نیازمند ترمیم شکاف‌ها است» گفت که «جمهوری اسلامی با همه توان خود از وقوع جنگ جدید در خاورمیانه جلوگیری کرده است». رئیس دولت یازدهم در این کنفرانس «اقدام دولت‌هایی که سعی می‌کنند با کمک تروریست‌های منطقه حکومتی را از بین ببرند، مطلقا اشتباه دانست» و تاکید کرد که «برای رسیدن به مدینه النبی باید راه مکه را طی کنیم». حسن روحانی در ابتدای سخنرانی خود به مشی پیامبر در انتخاب مشاوران و سخنگویان اشاره کرد و گفت: «پیامبر سخنگویان و مشاورانش را از نژادها، قبایل و قومیت‌های مختلف برمی‌گزیند؛ از بلال حبشی تا سلمان فارسی، پیامبر عرب و غیرعرب را یکی کرد.» او گفت: «پیامبر کاری کرد که سیاه و سفید یک رنگ شوند و او توانست وحدتی مستحکم‌، منسجم در سایه فرهنگ بلند توحیدی و اسلام بسازد. اگر به دنبال ساخت مدینه‌النبی و جامعه اسلامی مطلوب هستیم باید راه مکه را طی و با یک هجرت یثرب را به مدینه‌النبی تبدیل کنیم.» رئیس‌جمهور در ادامه با بیان اینکه «جهان امروز جهان زخم‌خورده‌ای است که از سیمای امت اسلامی خون می‌چکد» گفت: جهان اسلام بیش از هر زمان دیگری نیاز به یک تلاش فراگیر برای ترمیم شکاف‌ها دارد. اسلام‌هراسی در سراسر جهان و افکار عمومی سدی جلوی دعوت پیامبر اسلام است که باید به گوش جهانیان برسد. او در ادامه با ابراز تاسف از اینکه گروهک‌هایی که از فرهنگ اسلام مطلع نیستند به نام اسلام و جهاد چهره اسلام را منحرف و واژگون به جهان معرفی می‌کنند، گفت: «آنها به دنبال منافع خود هستند، قدرت‌هایی بزرگ که به دنبال منافع خود هستند و می‌خواهند به منافع مسلمانان به‌ویژه در بخش انرژی (نفت و گاز) چنگ بیندازند، آنها که می‌خواهند حضور نظامی و سلطه سیاسی و فرهنگی خود را در منطقه توجیه کنند، آنها که می‌خواهند پاسبان‌ها، متجاوزان و صهیونیست‌ها به منطقه ما تسلط پیدا کنند، بر این دو هدف شوم؛ یعنی تعمیق اختلافات و اسلام‌هراسی دربین افکار عمومی جهان همواره می‌دمند.»

روحانی با بیان اینکه دشمنان اسلام می‌خواستند که جنگ جدیدی را در منطقه ایجاد کنند به ایستادگی ایران در این‌باره اشاره کرد و گفت: «برای این کار زمینه‌ها را آماده کرده بودند، قدرت‌ نظامی خود را در حالت آماده‌باش قرار داده بودند و اولین قدم دولت جمهوری اسلامی ایران جلوگیری از ایجاد جنگ جدید در منطقه بود و در این راستا تمام توان دولت، دیپلماسی خارجی و تمام ابزاری که در اختیار داشت با تماس مداوم با کشورهایی که در این راستا همسو بودند، دست به دست هم دادند و منطقه را از یک جنگ، نزاع و اشغال جدید دور کردند».

رئیس‌جمهور در ادامه به طرح جهانی عاری از خشونت و افراطی‌گری اشاره و تاکید کرد: «دومین قدم جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با هدف سلطه‌گران در راستای مقابله با اسلام‌هراسی بود که آنها به دنبال ایجادش هستند. جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور اسلامی پرچم مبارزه با خشونت و افراطی‌گری را به دست گرفت و در مجمع جهانی سازمان ملل مساله مقابله با افراطی‌گری و خشونت را مطرح کردیم.»

روحانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اولین اثر و ثمره این توافق را این دانست که برای بسیاری از افکار عمومی جهان مشخص شد، جمهوری اسلامی ایران چیزی برای مخفی کردن در زمینه فناوری هسته‌ای ندارد.

روحانی در ادامه با بیان اینکه تا کنون برای وحدت دنیای اسلام قدم کافی و کارآمد برنداشته‌ایم، گفت: «ما باید گام‌های بلندتری برداریم و ریشه‌های این تنازع را برچینیم. برخی از ریشه‌های این تنازع مربوط به خارج از جهان اسلام و برخی دیگر مربوط به انحرافات فکری در دنیای اسلام است.» رئیس دولت یازدهم در پایان افزود: «اگر دولتی فکر می‌کند که با تقویت تروریست‌ها می‌تواند حکومتی را در این منطقه از بین ببرد و نفوذ و قدرت خود را گسترش دهد صد درصد در اشتباه مطلق است.»

تحول اقتصادی در عرصه اقتصادی ایجاد می‌شود

حسن روحانی همچنین پیش از بازگشت به تهران و در آخرین مرحله سفر خود به استان خوزستان در نشست خبری خود با خبرنگاران در آبادان گفت: «با عملیاتی شدن تدریجی توافق‌نامه ژنو، در ۶ ماه آینده تحول اقتصادی قابل توجه، مثبت و قابل قبول در عرصه اقتصادی ایجاد می‌شود.» به گزارش «ایرنا»، حسن روحانی با اشاره به آثار مثبت توافق‌نامه ژنو تاکید کرد: «به‌زودی بخشی از تحریم‌ها در بخش‌های پتروشیمی، کشتیرانی، بیمه و خودرو و همچنین محدودیت‌های بانکی شکسته می‌شود.» همچنین دیدار عمومی مردم آبادان با حسن روحانی لغو شد و رئیس‌جمهور تنها در برنامه زنده تلویزیونی به صورت مستقیم با شهروندان گفت‌وگو و سوالات و دغدغه‌های آنها را پاسخ گفت.

رئیس‌جمهور همچنین در جمع ایثارگران استان خوزستان گفت: «سپاه در ضمن جنگ توانست پیشرفت حاصل کند و به قدرت بزرگ منطقه‌ای تبدیل شود.» به گزارش خبرگزاری فارس، حسن روحانی، طی سخنانی با اشاره به سفر سه روزه خود به استان خوزستان گفت: «ما خود را در برابر مردم مسوول می‌دانیم. از تصمیماتی که در این سه روز گرفته شد راضی هستم، اما دولت به تصمیمات این سه روز اکتفا نمی‌کند. ۹‌طرح در جلسه شورای اداری مطرح شد که در سال ۹۳ به بهره‌برداری می‌رسد و برای این طرح‌ها تقریبا ۱۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است. البته برای شهرستان‌های استان طرح‌هایی در نظر گرفته شده که فهرست آنها تهیه و مصوب شده است.» در این سفر مصوباتی به صورت رسمی تصویب نشد، ولی وعده‌هایی برای رونق اقتصادی و بهبود فضای کسب‌و‌کار در استان خوزستان داده شد.