میلیاردها دلار به اقتصاد ایران سرازیر می‌شود

گروه دیپلماسی- در شرایطی که هیات سه نفره آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حل موضوعات در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران وارد تهران شده و نشست خود را با مقامات جمهوری اسلامی برگزار کردند، وزیر امور خارجه آمریکا در تازه‌ترین اظهارات خود با بیان اینکه در میانه روند مذاکرات قرار داریم، گفت که اعتقاد دارم اشتباه است که ایمان‌مان به مذاکرات با ایران را از دست بدهیم. به گزارش «ایسنا»، جان‌کری در گفت‌و‌گو با خبرگزاری سی‌ان‌ان، در پاسخ به پرسشی درباره رفت و آمد هیات‌های فرانسوی و ترک به ایران برای ازسرگیری تجارت با این کشور گفت: «هنوز درهای تجارت به سوی ایران باز نیست. خود ایران نیز می‌داند که هنوز به تجارت نمی‌تواند روی باز نشان دهد. تحریم‌ها علیه برخی از شرکت‌ها به‌خصوص بعد از توافق ژنو، افزایش یافته است. ما هنوز تحریم‌هایی علیه ایران داریم و آشکارا اعلام کرده‌ایم که تحریم‌ها پا برجا باقی مانده است؛ بنابراین اگرچه فرانسه تجاری به ایران می‌فرستد، اما آنها قادر به دور زدن تحریم‌ها نیستند. این افراد نیز تحریم می‌شوند اگر بر خلاف این روند عمل کنند. البته خود آنها نیز از این مساله با خبر هستند و ما به آنها هشدار داده‌ایم.»

کری ادامه داد: «اما به برخی از کشورها اجازه داده شده است که در برخی از حوزه‌های خاص با ایران تجارت داشته باشند. فهرستی از حوزه‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد شما نمی‌توانید در این حوزه‌ها تجارت داشته باشید، اما برخی از حوزه‌های دیگر وجود دارد که تجارت در این حوزه‌ها امکان‌پذیر است.»

کری اضافه کرد: «درواقع (پس از توافق) میلیاردها دلار به اقتصاد ایران سرازیر می‌شود. برخی از صنایع اکنون می‌توانند تجارت با کشورهای دیگر داشته باشند؛ درحالی‌که در گذشته چنین اجازه‌ای نداشته‌اند.»

وزیر امور خارجه آمریکا با بیان اینکه اعتقاد دارم اکنون اشتباه است که ما ایمانمان را درباره روند مذاکرات از دست بدهیم، افزود: «ایالات متحده به همراه متحدانش در ۱+۵ توافق کردند که اکنون زمان مذاکره است. ما تحریم‌ها را افزایش نمی‌دهیم و این اظهارات ما این معنی را می‌دهد که اگر ما مذاکره می‌کنیم؛ به این معنی است که نمی‌خواهیم مقصر ایجاد هرگونه تنشی باشیم که بتواند مذاکرات را تخریب کند.» کری با اشاره به تلاش کنگره برای تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران گفت: «در درجه اول باید به این نکته اشاره کرد که تحریم‌های جدید کنگره تنها زمانی به مرحله اجرا می‌رسد که مذاکرات شکست بخورد.»

هیات ۳ نفره آژانس در تهران

سازمان انرژی اتمی ایران می‌گوید آماده است به لحاظ فنی کارهایی انجام دهد که نگرانی‌های هسته‌ای آژانس برطرف شود، اما در عین حال از آژانس خواسته‌ است که در مذاکرات شتاب نداشته باشد. سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران جمعه شب، ۱۸ بهمن‌ماه، اعلام کرد که هیات سه نفره آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای گفت‌و‌گو با مقام‌های سازمان انرژی اتمی ایران، وارد تهران شده است.

به گزارش «ایرنا»، بهروز کمالوندی اعلام کرده است که ترو واریورانتا معاون امور پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به همراه دوتن دیگر از اعضای آژانس وارد تهران شده است تا طرفین از ۱۹ بهمن‌ماه دور جدید مذاکرات خود را از سربگیرند.

به گفته کمالوندی مدت مذاکرات یک روز پیش‌بینی شده است، اما اگر طرفین تمایل داشته‌باشند، مذاکرات می‌تواند در روزهای بعد نیز ادامه پیدا کند. این مذاکرات در راستای توافقی که ۲۰ آبان‌ماه میان ایران و آژانس به امضا رسید، صورت می‌گیرد. آن زمان ایران و آژانس به توافقی ۶ ماده‌ای دست یافتند که بنا به گفته مدیرکل آژانس، ایران به تعهدات خود در این توافق عمل کرده است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی همچنین گفت که علاوه‌بر بازدید بازرسان آژانس از معدن گچین بندرعباس و تاسیسات تولید آب سنگین اراک که انجام شده است، ایران قرار بود درباره «چهار موضوع دیگر» به آژانس اطلاعاتی بدهد که نامه‌های حاوی اطلاعات در این خصوص «به آژانس ارائه شده است.»

در همین ارتباط علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد که ایران آماده است با اقداماتی فنی، نگرانی‌های هسته‌ای آژانس را برطرف کند که در همین خصوص رئیس این سازمان روز پنج‌شنبه گفت که ایران می‌تواند با ایجاد تغییراتی در رآکتور آب سنگین اراک، برخی نگرانی‌ها را از بین ببرد.

علی‌اکبر صالحی روز جمعه به «ایرنا» گفت: «رآکتور آب سنگین اراک به عنوان یک رآکتور آب سنگین باقی خواهد ماند و تنها امکان تغییرات فنی بر آن را ممکن است بررسی کنیم.» او افزود: «از آنجا که غربی‌ها بحث پلوتونیوم را پیش کشیده‌اند و این بحث مبنای جدی و فنی ندارد. می‌توانیم از نظر فنی کاری کنیم که بهانه را از آنها بگیریم.»

از سوی دیگر صالحی روز جمعه در گفت‌وگو با شبکه خبری پرس تی وی هشدار داد که تلاش‌های غرب برای تضعیف توافق هسته‌ای که در ماه نوامبر سال گذشته در ژنو به دست آمد برای غرب مخرب خواهد بود. به گزارش «ایسنا»، صالحی از اظهارات اخیر وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا علیه برنامه هسته‌ای ایران انتقاد کرد و گفت که چنین اظهاراتی خلاف قول‌هایی است که در توافق ژنو داده شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت که نتایج ماجراجویی در قبال ایران تنها به خود غرب برمی‌گردد و ایران در این راستا چیزی را از دست نخواهد داد. رئیس سازمان انرژی اتمی ایران علاوه‌بر آن اعلام کرد که تهران به گفت‌وگوهایش با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه خواهد داد تا به یک نقشه راه در زمینه همکاری‌های دوجانبه بیشتر تحت بیانیه‌ای که در ماه نوامبر سال ۲۰۱۳ بین ایران و آژانس امضا شد، دست یابد.

انتقاد روسیه از تحریم‌های تازه آمریکا علیه ایران

همزمان با اظهارات جان‌کری، وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه ۱۸ بهمن ماه از تحریم‌های تازه آمریکا علیه افراد و شرکت‌های مرتبط با ایران انتقاد کرده است. به گزارش خبرگزاری «ریانووستی»، وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای تاکید کرده است که تحریم‌های تازه نقض توافق اخیر در ژنو بین ایران و گروه ۱+۵ است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنج‌شنبه شماری از اشخاص و شرکت‌های بین‌المللی از اروپا و خاورمیانه را به خاطر کمک به ایران برای دور زدن تحریم‌ها به فهرست تحریمی خود اضافه کرد. وزارت امورخارجه روسیه در بیانیه خود درخصوص این تحریم‌ها گفته است: «از نظر ما این اقدام غیرقابل‌قبول و نقض قوانین بین‌المللی است.» وزارت امور خارجه روسیه همچنین از اعمال این تحریم‌ها در آستانه برگزاری دور تازه مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ برای حل و فصل نهایی مناقشه هسته‌ای جمهوری اسلامی انتقاد کرده است. این دومین بار از زمان توافق هسته‌ای سوم آذر در ژنو است که آمریکا افراد و شرکت‌هایی را به خاطر نقض تحریم‌های ایران در فهرست تحریم‌های خود قرار می‌دهد.جمهوری اسلامی ایران نیز از تحریم‌های تازه آمریکا انتقاد کرده و هشدار داده است چنین رویکردی اقدامات متقابل ایران را در پی خواهد داشت. مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز جمعه گفت: «این اقدام نه تنها با شکست روبه‌رو خواهد شد؛ بلکه اقدام متقابل جمهوری اسلامی ایران را به دنبال خواهد داشت.» افخم تاکید کرد که اقدام جدید دولت آمریکا «یک نمونه دیگر از عدم حسن‌نیت این کشور در آستانه مذاکرات آتی است.»