زن جنس دوم نیست

گروه خبر- حسن روحانی رئیس‌جمهور برای نخستین بار و در مقام بلند‌پایه‌ترین مقام اجرایی کشور به مساله «خشونت علیه زنان در روستاها و شهرهای کشور» اشاره کرد و از مسوولان خواست «با تکبر و خشونت با زنان برخورد نکنند.» به این ترتیب بزرگداشت روز زن برای رئیس دولت یازدهم بهانه‌ای شد تا اعلام کند «ما زن را بر اساس معیارهای اسلام جنس دوم نمی‌دانیم» و «به کاستی‌های حقوق اجتماعی زنان در ایران معترف هستیم.» حسن روحانی با حضور در همایش زنان نقش‌آفرین عرصه اقتصاد و فرهنگ بار دیگر به طرح مواضع دولت درخصوص سهم زنان در مشارکت اجتماعی و اقتصادی پرداخت و از ضرورت احیای حقوق اجتماعی زنان سخن گفت. «رئیس‌جمهور با دعوت زنان به مشارکت در سپهر عمومی، خواستار مصونیت، فرصت و حقوق اجتماعی برابر برای زنان شد.» حسن روحانی هشتمین رئیس‌جمهور ایران در جمع زنان نقش‌آفرین عرصه اقتصاد و فرهنگ با تاکید بر اینکه «هنوز ظلم و خشونت در برابر زنان پایان نیافته است» یادآور شد که از روستاها گرفته که زنان در مزرعه و کارگاه قالی باقی و هنرهای دستی، بار سنگین اقتصاد روستا را بر دوش می‌کشند تا زنان شهری و حتی مرکز کشور ما هنوز هم زنانی هستند که از رفتار ناعادلانه مردان نه تنها در فغانند که حتی در هراس هستند» و «این دوران باید پایان یابد.» به گزارش «ایرنا»، رئیس‌جمهور همچنین تاکید کرد «ما نه فرهنگ خشونت و نه خشونت فرهنگی، نه فرهنگ تبعیض نه تبعیض فرهنگی، نه فرهنگ افراط نه افراطی‌گری فرهنگی را برای جامعه‌مان و به‌ویژه برای زنان ایرانی نخواهیم پذیرفت.»

حسن روحانی در جریان تبلیغات و سفرهای استانی انتخابات ریاست‌جمهوری سال گذشته در مقایسه با دیگر نامزدهای انتخاباتی کمتر به طرح وعده‌هایی مربوط به احیای حقوق زنان پرداخت. اصلی‌ترین وعده انتخاباتی او به زنان این بود که امنیت را به شهر‌های کشور بازخواهد گرداند. او در یکی از همایش‌های انتخاباتی خود تاکید کرد «کاری می‌کنم که دختران احساس امنیت کنند. نخواهم گذاشت ماموری بی‌نام و نشان از کسی سوال کند. دختران جامعه خود حافظ حجاب و عفاف هستند.»

روحانی بار دیگر با تاکید بر اینکه در جایگاه حقوقدان و همچنین در جایگاه رئیس دستگاه اجرایی کشور به مساله زنان می‌نگرد یادآور شد که هنوز کاستی‌های فراوانی در زمینه احقاق حقوق زنان و عدالت جنسیتی در این کشور وجود دارد. او در جریان تبلیغات ریاست‌جمهوری گفته بود: «تبعیض برای زنان ما قابل قبول نیست. جنسیت نمی‌تواند معیار درستی برای تصدی مسوولیت‌ها در جامعه باشد. در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها باید زنان همانند مردان نقش ایفا کنند.» او طرح تفکیک جنسیتی دانشگاه‌ها را طرح غیرکارشناسی خواند که با جامعه ایرانی همخوانی ندارد. روحانی در ادامه سخنرانی خود در این همایش «حضرت فاطمه (س) را الگویی برای همه انسان ها» توصیف و تاکید کرد: «آنهایی که از آزادی زن به معنای مشروع اسلامی و از حضور و تعالی زن می‌ترسند یا ایده و اعتقادی دارند، لطفا این اعتقاد غلط را پای دین و اسلام و قرآن ننویسند.»

رئیس دولت یازدهم با تاکید بر معیارهای اسلامی متذکر شد که ما «نه مرد را جنس اول و نه زن را جنس دوم می‌دانیم» و در ادامه افزود: «ما زن و مرد را در برابر یکدیگر نمی‌بینیم، زنان در کنار مردان و هر دو آنها عین هم و مانند هم دارای مقام و کرامت انسانی هستند، نه زن برتر است و نه مرد بالاتر، نه این فرودست و نه آن فرادست است، نه این دون است نه آن عالی است.» روحانی نقش زنان و بانوان در نهضت اسلامی و انقلاب را برابر با مردان ارزیابی و تاکید کرد: «همه جا زنان دوشادوش مردان پرچم انقلاب و نهضت اسلامی را به دوش کشیدند.»

روحانی با طرح این پرسش که «آیا تربیت فرزندان و رسیدگی به امور خانه و رئیس خانه بودن با حضور در جامعه و رسالت‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در تضاد است» از زنان حاضر در همایش پرسید: «آیا تنها خانه مامن زنان است؟» و گفت: «ما این امنیت را باید به اداره، جامعه، خیابان و همه جای کشور گسترش دهیم.» روحانی با انتقاد از اینکه «چرا عده‌ای حضور زن را تهدید احساس می‌کنند»، گفت: زنان خود پاسدار عفت جامعه هستند. رئیس‌جمهور در ادامه گفت: «تردید نکنید حضور این زنان در صحنه‌های اجتماعی فرصت است. بدانید فرصت است و تهدید نیست. اگر اشکالی در گوشه‌ای وجود دارد به خود بانوان ما واگذار کنید، بگذارید خود آنها حل‌و‌فصل کنند، با خشونت و فخر، تکبر با زنان عزیز جامعه ما برخورد نکنید.» وعده تحول وضعیت اشتغال زنان یکی دیگر از وعده‌های انتخاباتی حسن روحانی بود. او سال گذشته در این‌باره گفت: «در پنج سال گذشته، ۲۳ درصد از حضور زنان شاغل کاسته شده است، باید نسبت اشتغال زنان با نسبت اشتغال به تحصیل آنها برابری کند و در دولت آینده این نسبت نزدیک می‌شود.» به‌نظر می‌رسد وعده روحانی درخصوص تغییر وضعیت اشتغال زنان و افزایش حضور آنان در اجتماع دست کم در پاستور تحقق یافته است. انتخاب و گزینش زنان در سمت‌هایی چون سخنگوی وزارت امور خارجه و فرمانداری مناطق مرزی چون گلستان، سیستان و بلوچستان که تاکنون حضور مردان در آن رایج بوده، یکی از نمود‌های این تحول است. انتشار خبر انتصاب مرجان نازقلیچی به‌عنوان فرماندار بندر ترکمن یکی از نمونه‌های تغییر رویکرد دولت نسبت به مشارکت زنان در عرصه‌های مختلف اجتماعی و سیاسی است. رئیس دولت یازدهم با طرح این سوال که مگر می‌توانیم نیمی از جامعه را فراموش کنیم و ۵۰ درصد اعضای جامعه را به گوشه‌ای برانیم، گفت: «زنان باید دارای فرصت برابر، مصونیت برابر و حقوق اجتماعی برابر باشند.»

روحانی نظام جمهوری اسلامی ایران را مرهون حضور فعال زنان در صحنه اجتماع و در پای صندوق‌های رای دانست و درخصوص عملکرد دولت یازدهم برای تحقق وعده‌های زنان گفت: «عهدی که دولت تدبیر و امید از روز اول با زنان ایرانی داشت که فرصت‌های بیشتری را برای حضور آنها مهیا کند بر این عهد وفادار خواهد ماند.» روحانی در پایان با اشاره به اینکه اگر پیشرفت و تعالی می‌خواهیم، از خانه و خانواده شروع می‌شود گفت که اگر به نیمی از جمعیت کشور توجه نکنیم، شاهد توسعه واقعی نخواهیم بود.