ابعاد جدید سیاست‌های حمایتی دولت در فاز دوم

گروه خبر- معاون اول رئیس‌جمهوری «همایش هفته سلامت» را به فرصتی تبدیل کرد تا ابعاد دیگری از سیاست‌گذاری دولت برای اجرای فاز دوم هدفمندی را شرح دهد و به برخی انتقادهای انجام گرفته درباره نحوه ثبت‌نام متقاضیان دریافت یارانه پاسخ دهد. آن گونه که «ایرنا» گزارش داده، اسحاق جهانگیری در پاسخ به کسانی که «سیاست انصراف از یارانه‌ها» را مورد نقد خود قرار می‌دهند و از آن برای منافع سیاسی خود بهره‌برداری می‌کنند، به برخی «افراد صاحب نفوذ» اشاره کرد که پیش از اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه به هیات دولت فشار آوردند تا افراد متمکن را از فهرست یارانه بگیران حذف کند.

معاون اول رئیس‌جمهوری همچنین اضافه کرد: «منتقدان یک روز مدعی جشن در کاخ و بریز و بپاش‌ها با انگیزه‌های مختلف شدند و روز دیگر پیامک‌هایی را مبنی بر اینکه پول یارانه‌ها صرف امور دیگر می‌شود منتشر می‌کنند تا مردم را از انصراف یارانه دور کنند.»

او با بیان اینکه «ما با آغوش باز از نقد سازنده استقبال می‌کنیم، اما نقد با تخریب متفاوت است» به جریان‌های سیاسی یادآور شد که منافع ملی بر مصالح فردی ارجحیت دارد.

جهانگیری گفت: «هیچ گاه نگفته‌ایم که ۵ تا ۱۰ میلیون نفر انصراف دهند، بلکه از مردم درخواست کرده‌ایم آنهایی که به این پول نیاز ندارند، انصراف دهند. اما عده‌ای فکر می‌کنند این گونه امور به حساب موفقیت دولت گذاشته می‌شود و از آن انتقاد کرده‌اند.»

او افزود: «در حال حاضر بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از دریافت یارانه انصراف داده‌اند و هنوز خانواده‌ها در حال انصراف هستند. ما یک ریال از این پول‌ها را در دولت هزینه نخواهم کرد، بلکه قصد داریم آن را صرف درمان و اشتغال کنیم.»

روایتی از دشواری‌های اقتصاد ایران

معاون اول رئیس‌جمهوری یادآور شد: «دولت زمانی کارش را شروع کرد که کشور دچار تورم ۴۰ درصدی و رکود منفی ۸/۵ درصدی- رکود اقتصادی بی‌سابقه طی ۵۰ سال اخیر- بوده است. برخی طرح‌های مهم کشور مانند اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها نیز به یک مشکل بغرنج برای دولت تبدیل شده بود، درحالی‌که قرار بود با اجرای این قانون یک جراحی بزرگ اقتصادی برای کشور رخ دهد.»

او افزود: «اما هدف اصلی اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها این شد که چطور توزیع منابع بین مردم صورت بگیرد و نتیجه این بود که برای توزیع یارانه‌ها ۱۲ هزار میلیارد تومان از بودجه دولت برمی‌داشتیم و سالانه ۴۲ هزار میلیارد تومان پول توزیع می‌شد. قبول داریم که اکنون با اجرای این قانون به مردم فشار وارد می‌شود، اما درصورت اجرا نشدن، فشار سنگین‌تری وارد می‌شد.»

معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه ما متوجه شدیم بخشی از مردم حداقل‌های امنیت غذایی مورد نیاز را ندارند، گفت: «بهداشت و درمان و امنیت غذایی مورد توجه دولت قرار گرفته و قرار است بخش قابل‌توجهی از منابع دولتی صرف این امور شود و اگر منابع دیگری داشتیم- که البته الان دستمان بازتر شده- در بخش تولید و صنایع صرف می‌کنیم.»

اختصاص ۱۰ هزار میلیارد تومان به سلامت

معاون اول رئیس‌جمهوری که درسالن همایش‌های رازی بیمارستان میلاد سخن می‌گفت به برنامه‌های دولت در خصوص ارتقای نظام سلامت نیز اشاره کرد و گفت: «دولت ۱۰ هزار میلیارد تومان را به حوزه سلامت اختصاص داد اما مشکلات این حوزه فراتر از این ارقام است.»

او افزود: «دولت در اواخر اسفندماه ۱۳۹۲، ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان به وزارت بهداشت اختصاص داد؛ چهار هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان نیز درآمد حاصل از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها پیش‌بینی شده است که به وزارت بهداشت پرداخت می‌شود. سه هزار میلیارد تومان نیز مقرر شده است تا از منابع دیگر به وزارت بهداشت اختصاص یابد.»

سال مهار تورم و خروج از رکود

معاون اول رئیس‌جمهور همچنین در حاشیه این همایش به میان خبرنگاران آمد و با بیان اینکه «کمترین سناریوی قیمتی را برای بنزین اجرا کردیم»، اضافه کرد: «تصور می‌کنم در سال ۹۳ به خوبی تورم را کاهش خواهیم داد و از وضعیت رکود خارج خواهیم شد.»

او با بیان اینکه «به توان مدیریتی دکتر هاشمی (وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) و تیمش اعتقاد دارم»، گفت: «او قادر است به برنامه‌هایی که اعلام شده عمل کند؛ البته دولت خود را متعهد می‌داند منابعی که وعده آن را داده است در اختیار وزارت بهداشت قرار دهد.» جهانگیری با بیان اینکه «در برنامه‌ها اعلام شده است که در شهرها باید تنها ۱۰ درصد هزینه خدمات بستری از جیب بیمار پرداخت شود و این میزان برای روستاییان پنج درصد است»، گفت: «امیدوارم این اتفاق عملی شود.»

او در پاسخ این پرسش که «آیا با توجه به اینکه تعداد زیادی از افراد در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها ثبت‌نام کرده‌اند، دولت می‌تواند به تعهدات خود که برای تامین آن از محل درآمد انصراف از یارانه‌ها وعده داده بود، عمل کند؟» پاسخ داد: «ما هیچ مشکلی نداریم و برای همه مراحل مربوط به آن پیش‌بینی‌های لازم را کرده بودیم.»

معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: «ما حتی کمترین سناریوی مطرح برای قیمت بنزین را اجرا کرده‌ایم زیرا برای دولت پیشنهادهایی برای قیمت بنزین، گازوئیل و سایر حامل‌های انرژی مطرح بود، اما به علت شرایط اقتصادی کشور و رعایت وضعیت مردم کمترین قیمت بنزین را در نظر گرفتیم.»

زنجانی ردپایی از پول هایی که گرفته به جا نگذاشته است

اسحاق جهانگیری روز گذشته همزمان با فرا رسیدن زمان پرداخت وجه چک بابک زنجانی گزارشی از وضعیت بدهی‌های او به دولت ارائه کرد. به گزارش «انتخاب»، معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: «او هنوز حاضر به ادای بدهی‌های خود به دولت نشده است و دولت هم راهی برای استیفای قهری آن ندارد؛ گرچه درآمدها و ثروت بابک زنجانی با حمایت‌هایی در ایران کسب شده اما او تقریبا هیچ سرمایه‌گذاری موثری در داخل کشور انجام نداده است و جز قطعه زمینی در خیابان ایران‌ زمین و هواپیمایی قشم سرمایه‌ای در ایران ندارد تا بدهی دولت از آن تامین شود.»

جهانگیری در عین حال گفت که دولت کاری به حامیان و ریشه‌های حمایت از بابک زنجانی ندارد و فعلا فقط دنبال تادیه پول‌های خود از او است. معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: «در بحث فساد آقای بابک زنجانی درحوزه نفت، ۴ میلیارد دلار از پول نفت را گرفته است. ۲ میلیارد دلار نیز به همین ترتیب گرفته تا به طرف پیمانکار بدهد. اکنون نه آن ۴ میلیارد را به دولت و نه آن ۲ میلیارد دلار را به پیمانکاران داده است.» او گفت: «دولت درصدد است پولی را که بابک زنجانی دریافت کرده بگیرد. او ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار به دولت بدهکار است که این مبلغ نزدیک به ۸ هزار میلیارد تومان می‌شود. در این میان او از سازمان تامین اجتماعی نیز ۳۰ هزار میلیارد تومان پول گرفته که آن را نیز پرداخت نکرده است و اکنون هیچ ردی از این پول‌هایی که گرفته برجا نگذاشته و دست همه خالی است.» دیروز آخرین مهلت پاس شدن چک دومیلیارد دلاری زنجانی بود.