ایسنا: موسسه تحقیقاتی بیزنس مونیتور اینترنشنال (BMI) در آخرین گزارش خود از ایران، پیش‌بینی کرد رشد تولید ناخالص داخلی کشور در مقایسه با منفی ۹/۲ درصد در سال ۲۰۱۳ به مثبت ۸/۲ درصد در سال ۲۰۱۴ صعود خواهد کرد در حالی که تورم قیمت مصرف‌کننده در همین مدت از ۲۷ به ۲۲ درصد کاهش پیدا می‌کند. این موسسه در گزارش خود به تاثیر مثبت بهبود روابط ایران با غرب بر اقتصاد کشور اشاره کرد با این همه خاطرنشان کرد ابهام در مورد نتایج مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای ایران، مخاطرات برای دورنمای اقتصادی کشور را بالا نگه داشته است.

بیزنس مونیتور به دلیل بهبود وضعیت، نرخ مورد پیش‌بینی برای رشد تولید ناخالص داخلی واقعی ایران در سال ۲۰۱۵ را مورد بازبینی قرار داد و به ۹/۲ درصد افزایش داد و نرخ تورم مصرف‌کننده را ۱۶ درصد پیش‌بینی کرد.

طبق برآورد بیزنس مونیتور، رقم تولید ناخالص داخلی ایران از ۴۶۴.۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۴ به ۵۷۲.۱ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت. بر اساس این گزارش، بهبود روابط ایران با غرب به همراه اصلاحات اقتصادی کلان کمک می‌کند اقتصاد کشور به رشد بازگردد و دورنمای صادرات و اعتماد تجاری و مصرفی بهبود پیدا کند. با این همه در این گزارش خاطرنشان شده با وجود بهبودهای حاصل شده، ریال ایران همچنان نسبت به تحولات مربوط مذاکرات هسته‌ای در ماه‌های آینده حساس خواهد ماند.

طبق برآورد بیزنس مونیتور از دیگر شاخص‌های اقتصادی کشور، تراز بودجه به شکل درصدی از تولید ناخالص داخلی، از منفی ۴/۲ درصد در سال ۲۰۱۳ به منفی ۱/۱ درصد در سال ۲۰۱۴ و منفی ۸/۰ درصد در سال ۲۰۱۵ بهبود پیدا می‌کند.

همچنین تراز حساب جاری در مقایسه با ۹/۴ درصد در سال ۲۰۱۳، تغییر چندانی نخواهد کرد و ۸/۴ درصد در سال ۲۰۱۴ خواهد بود اما در سال ۲۰۱۵ به ۴/۳ درصد صعود می‌کند.