مهر: مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نظر کارشناسی خود را درباره سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی تشریح کرد. دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد: در دنیایی که ارتباطات، پیچیدگی‌ها و سرعت تغییرات در حال افزایش است، سیستم‌های اقتصادی و اجتماعی با مخاطرات بیرونی و خارج از اختیاری روبه‌رو شده‌اند که قابلیت پیش‌بینی پایینی داشته و دانش بشر در خصوص آثار و پیامدهای آنها اندک است. بهترین راه مقابله با این مخاطرات، ارتقای تاب‌آوری ملی است. در این رویکرد، جامعه‌ای تاب‌آور است که بتواند مخاطرات موقت یا دائم را جذب کرده و خود را با شرایط به سرعت در حال تغییر انطباق دهد، بدون اینکه ثبات و کارکرد خویش را از دست بدهد. بررسی ادبیات نظری در خصوص این موضوع نشانگر آن است که «تاب‌آوری» که موضوع شناخته شده در علوم مهندسی، شهرسازی، روانشناسی و... است اخیرا و بعد از بحران مالی ۲۰۰۸ میلادی توسط اندیشمندان حوزه‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

گزارش توسعه جهانی سال ۲۰۱۴ بانک جهانی پیرامون «ریسک و فرصت؛ مدیریت ریسک برای توسعه»، گزارش رقابت‌پذیری ۲۰۱۳ مجمع جهانی اقتصاد با عنوان «رقابت‌پذیری تاب‌آور»، «بخش ویژه تاب آوری ملی در گزارش ریسک‌های جهانی ۲۰۱۳»، مجمع جهانی اقتصاد و اجلاس داووس ۲۰۱۳ با عنوان «پویایی تاب‌آور» نمونه‌هایی از اسناد منتشر شده توسط سازمان‌های بین‌المللی در خصوص تاب‌آوری ملی است که این گزارش به معرفی آنها پرداخته است.

با توجه به اینکه رویکرد اصلی در سیاست‌‌های کلی اقتصاد مقاومتی، ارتقای مقاومت و تاب‌آوری اقتصاد ملی در مسیر تحقق اهداف سند چشم‌انداز است، مباحث مطرح در خصوص تاب‌آوری ملی و تجربیات سایر کشورها در این خصوص می‌تواند در تبیین این سیاست‌ها و راهکارهای تحقق آنها مفید و موثر باشد.