آندو: هنوز سورپرایزمان را رو نکردیم

امروز مسوولیت بزرگی گردن او است؛ جنگیدن در وسط زمین آن هم مقابل ستاره‌های آرژانتین کار بسیار سخت و نفسگیری است. آندو اما برایش هیچ تفاوتی نمی‌کند که مقابل چه تیمی و چه ستاره‌هایی قرار بگیرد. او مدعی است ایران هنوز نتوانسته خودش را نشان دهد. با آندو از بازی قبل شروع کردیم و به بازی‌های پیش رو رسیدیم. در بازی اول حسابی جنگیدی، زدی و تلاش کردی.

بالاخره حریف نیجریه بود. باید درگیرانه بازی می‌کردیم وگرنه سوار بازی می‌شدند. اکثر بازیکنان این تیم در اروپا بازی می‌کنند و از نظر بدنی و فکری یک سر و گردن از تیم ملی ایران بالاتر بودند، ولی ما در سه ماه گذشته خیلی تلاش کردیم. روی نقاط ضعف و قوت آنها کار کردیم و می‌دانستیم باید در زمین چه‌کار کنیم. بازیکنان می‌دانستند هرکسی در زمین بازی می‌کند، باید در خدمت تیم باشد. جلوی نیجریه واقعا جنگیدیم و موقعیت‌های بهتری نسبت به این تیم داشتیم. ولی با سهل‌انگاری آنها را از دست دادیم...

اواخر نیمه اول به نظر می‌رسید عصبی شده‌اند. خودتان در زمین این را احساس کردید؟

بالاخره نیجریه بودند، طبیعی است که عصبی شوند. فکر می‌کردند به راحتی می‌توانند به ما گل بزنند. نیجریه هر دوره در جام‌جهانی هست و در مقابل ما فشار زیادی را متحمل شد. این‌همه طرفدار برای حمایت شان آمده بودند و دوست داشتند نتیجه لازم را بگیرند ولی نتوانستند.

این سورپرایز شما بود؟

ما که هنوز سورپرایزهایمان را رو نکرده ایم! (خنده)

از بین ایرانی‌ها، مخصوصا تو هیچ وقت عصبی نمی‌شوی.

(خنده) من در زمین از فوتبال لذت می‌برم.

خیلی‌ها توقع داشتند از بین تو و مهرداد پولادی یکی به عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شوید، اما عجیب بود از تیم نیجریه بهترین را انتخاب کردند.

واقعا من هم فکر می‌کردم انتخاب از بین من و مهرداد پولادی باشد، ولی به هر حال هیات ژوری تصمیم گرفت اوبی میکل را انتخاب کند.(خنده)

مربی نیجریه بارها بی‌آنکه اسمی از ایران بیاورد، گفته بود رقابت برای صعود پس از آرژانتین، بین بوسنی و آنها است. جواب خوبی به او دادید؟

من در کنفرانس مطبوعاتی قبل از بازی هم وقتی پرسیدند خیلی‌ها می‌گویند تنها سه تیم در گروه هستند و ایران حساب نمی‌شود، حرفم را زدم. گفتم نظرشان را گفته‌اند و به این نظر احترام می‌گذارم. اما فکر می‌کنم اتفاقا ما جام‌جهانی را به هم ریختیم! این مساوی قشنگ وضعیت گروه را پیچیده کرد. هرکسی هر حرفی دوست دارد می‌تواند بزند ولی ما نقشه و هدف خودمان را داریم. باید مدام تمرکز کنیم روی نقطه ضعف حریف و بدانیم از کجا به آنها ضربه بزنیم و به گل برسیم.

بازی بوسنی و آرژانتین را دیدی. حالا بعد از بازی با نیجریه، به نظرت کدام تیم قوی‌تر است؛ بوسنی یا نیجریه؟

ما جلوی نیجریه سوار بر بازی بودیم. شاید توپ بیشتر در اختیار آنها بود ولی...

کدام تیم بهتر است؟

به نظرم بوسنی قوی‌تر است. تیم سرسخت‌تری است.

دو بازی از گروه انجام شده. فکر می‌کنی ایران بتواند از گروه بالا برود؟

چراکه نه؟

با ۲ امتیاز امکان‌پذیر است؟

نه، باید ۴ امتیاز بگیریم تا بتوانیم از گروه بالا برویم.

امروز باید با آرژانتین بازی کنیم، تیمی پر از ستاره. فقط باید از این بازی لذت ببریم؟

نه، ما اصلا این‌طوری فکر نمی‌کنیم. ایران نشان داد که دست خالی به جام‌جهانی نیامده است. ما برای هر بازی تاکتیک و هدف خاص خودمان را داریم. بگذارید خیلی‌ها فکر کنند ایران از پیش بازنده است. در بازی نیجریه هم این موضوع به ما کمک زیادی کرد. آنها فکر می‌کردند به راحتی برنده می‌شوند ولی در زمین دیدند کار سخت است. جلوی آرژانتین می‌خواهیم از حیثیت فوتبال ایران دفاع کنیم.

خیلی‌ها حرف از سه، چهار گل می‌زنند.

کی سه، چهار گل بخورد؟ آرژانتین؟ (خنده) اگر به پیش‌بینی باشد اصلا برای چه فوتبال بازی می‌کنیم؟ این حرف‌ها درست نیست. ما مثل بازی نیجریه، در دیدار آرژانتین هم با تمام قدرت به زمین می‌رویم. کسی هم از الان نمی‌تواند نتیجه را پیش‌بینی کند. شاید هزارتا اتفاق در زمین بازی رخ داد.