دنیای اقتصاد: مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ دیروز در شهر وین اتریش در شرایطی پایان یافت که دو طرف تاکید کردند گفت‌و‌گوهایشان رو به پیشرفت است؛ اما به‌کندی پیش می‌رود. طرفین مذاکره همچنین تاکید کرده‌اند که برای رسیدن به توافق نهایی تا پایان ۶ ماه اول پس از توافق ژنو؛ یعنی تا ۲۹تیرماه، یک دور مذاکره از ۱۱ تیرما‌ه آغاز خواهد شد که قرار است به مدت دو هفته و به‌طور مستمر به طول انجامد. دور آینده مذاکرات از 11 تیرماه آغاز می‌شود

قرار 2 هفته‌ای تیم‌های هسته‌ای برای فینال

توافق بر سر چارچوب، عنوان و مقدمه

گروه دیپلماسی، کامران کرمی، خبرنگار اعزامی «دنیای اقتصاد» به وین: مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در وین موسوم به «وین ۵»، برای نهایی کردن متن توافق‌نامه جامع هسته‌ای در شرایطی دیروز جمعه به پایان رسید که دو طرف نگارش متن توافق جامع هسته‌ای را در این دور از مذاکرات به پایان نرسانده و به گفته وزیر امور خارجه ایران، قرار است دور بعدی مذاکرات را در مدت زمان «دو هفته‌ای» از «۱۱تیرماه» در «وین» از سر گیرند.

همچنین بر اساس سخنان یک عضو تیم مذاکره‌کننده، گفت‌وگوهای کارشناسی، اولین برنامه مذاکرات آتی خواهد بود و پس از آن، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی در پایان هفته دوم به تیم مذاکره‌کننده می‌پیوندند. دور جدید مذاکرات در پایتخت اتریش در شرایطی برگزار خواهد شد که ۲۹ تیر، موعد ضرب‌الاجل تعیین‌شده در چارچوب توافق‌نامه موقت ۶ ماهه ژنو است و دو طرف باید تا آن زمان، پیش‌نویس توافق‌نامه جامع هسته‌ای را آماده کنند. با این همه، آنچه از قرار دو هفته‌ای مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ برمی‌آید، از «عزم و اراده جدی دوطرف» برای «دستیابی به توافق نهایی تا پایان مهلت ۶ ماهه توافق موقت ژنو» حکایت دارد؛ توافقی که از آن با عنوان «توافق تاریخی» یاد می‌شود.

توافق بر سر چارچوب، عنوان و مقدمه

محمدجواد ظریف در پایان این دور از مذاکرات، در کنفرانس خبری خود با خبرنگاران، از توافق طرفین بر سر «چارچوب»، «عنوان» و «مقدمه» سخن گفته اما بر این نکته تاکید کرد که موارد اختلاف همچنان زیاد است؛ وزیر امور خارجه با اشاره به کار ۱۰ ساعته بر روی پیش‌نویس متن توافق نهایی، مذاکره ۵ روزه وین را «بسیار فشرده» خواند و گفت که درباره چارچوب کلی و نیز بخش اساسی مقدمه برنامه اقدام مشترک جامع، توافق اما در بسیاری موارد در موضوعات اساسی از نظر محتوا و نحوه نگارش اختلاف‌نظر وجود دارد. ظریف تحول این دوره از مذاکرات را «ورود به نگارش متن برنامه اقدام مشترک جامع» عنوان کرد، اما توضیح داد: «هنوز نمی‌توان گفت که متن مشترک وجود دارد.»

ظریف پیش از این گفته بود که طرفین طبق رسم بین‌المللی شروع به تدوین متن می‌کنند و مواردی که روی آن توافق وجود دارد مشخص است، اما موارد مورد اختلاف را در «پرانتز» می‌گذارند که بعد بتوانند راجع به نکات مشخص‌تری صحبت کنند.

آمریکا باید سخت‌ترین تصمیمات را بگیرد

ظریف در ادامه این کنفرانس خبری در شرایطی که ایالات‌متحده آمریکا را در این مذاکرات کشوری معرفی کرد که باید سخت‌ترین تصمیمات را بگیرد، در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه آیا در دیدار با ویلیام برنز نماینده ویژه آمریکا درباره برداشته شدن کامل این تحریم‌ها و متوازن بودن آن با گام‌های ایران بر اساس توافق ژنو مذاکره شد، گفت: «اگر دولت آمریکا خود را متعهد می‌کند، بر اساس توافق ژنو ضرورت دارد در برنامه اقدام مشترک جامع تمام تحریم‌ها را بردارند. ما این موضوع را در تمام سطوح به آنها گفته‌ایم و تا زمانی که تمام تحریم‌ها برداشته نشود، موضوع حل‌و‌فصل نمی‌شود.»

درباره تعداد سانتریفیوژها خودمان توافق می‌کنیم

ظریف در پاسخ به سوالی درباره سانتریفیوژها گفت: «سانتریفیوژها برای خودمان است و درباره تعدادشان خودمان توافق می‌کنیم و برای یک بازه زمانی فعالیت آنها صحبت می‌کنیم که به تفاهم‌هایی برسیم، اما برنامه غنی‌سازی متعلق به مردم است و درباره چیزهایی که به مردم کشورمان تعلق دارد گفت‌وگو نمی‌کنیم.»

پاسخ ظریف به سوال «دنیای اقتصاد»

مذاکرات آتی که بر اساس زمان‌بندی دوهفته‌ای پیش‌بینی شده است تا چه حد از جدیت طرفین برای رسیدن به توافق نهایی حکایت دارد و به عنوان رئیس تیم مذاکره‌کننده چشم‌انداز بازارها را با توجه به درهم تنیدگی اقتصاد و مذاکرات چگونه می‌بینید؟

محمدجواد ظریف: احساس ما این است که با وجود برخی مواضع، همه طرف‌ها برای رسیدن به توافق جدیت دارند و این جدیت در بالاترین سطح خود شکل گرفته است همچنان‌که در دیدار بنده با آقای برنز و خانم اشتون، تعهد بالاترین مقام آمریکا ازجمله رئیس‌جمهوری برای توافق تا تاریخ ۲۹ تیر ماه مطرح شده است بنابراین همه طرف‌ها هم در گفته‌ها و هم در سرمایه گذاری زمانی که برای مذاکرات می‌شود، نشان می‌دهند که به توافق تمایل دارند. اما این در حالی است که هنوز در مواضع، این جدیت و خواست برای توافق را ندیده‌ایم؛ درصورتی‌که باید جدیت را در مواضع خود جلوه گر سازند. با این همه درباره تاثیر مذاکرات بر اقتصاد، باید گفت که جامعه بین‌المللی به این واقعیت دست یافته که ایران به‌دنبال توافق است. در همین حال اگر در مذاکرات توافقی شکل نگیرد، به خاطر کوتاهی ایران نیست؛ بلکه به خاطر زیاده خواهی طرف مقابل است.