حیرت روحانی از «مذاکره‌هراسی»

تعامل‌هراسی، مذاکره‌هراسی و مفاهمه‌هراسی غلط است یک عده خوب شعار می‌دهند، اما بزدل سیاسی هستند و از همه چیز لرزه بر تنشان می‌افتد. بروید یک جای گرم برای لرزه تن‌تان پیدا کنید. اگر خداوند شما را ترسو و لرزان آفریده است ما چه کار باید کنیم؟

در همایش سفرا و روسای نمایندگی‌های خارج از کشور مطرح شد:

پاسخ رئیس‌جمهور به «مذاکره هراسان»

تعامل‌هراسی، مذاکره‌هراسی، مفاهمه‌هراسی و نرمش قهرمانانه‌هراسی غلط است

گروه خبر: نخستین همایش سفرا و روسای نمایندگی‌های خارج از کشور در دولت یازدهم، فرصتی بود تا دیروز رئیس‌جمهوری به دلواپسان و مخالفان مذاکره پاسخ دهد. پاسخی مبنی‌بر اینکه «یک عده خوب شعار می‌دهند، اما بزدل سیاسی هستند و از همه چیز لرزه بر تنشان می‌افتد. بروید یک جای گرم برای لرزه تن‌تان پیدا کنید.

اگر خداوند شما را ترسو و لرزان آفریده است ما چه کار باید کنیم؟» اما این همه پاسخ روحانی به مخالفان مذاکرات نبود. او دیروز با ابراز حیرت از تعامل‌هراسی عده‌ای در داخل گفت: «می‌گویند چرا به یک خارجی نزدیک شدید، الکتریسیته خطرناک دارند، عجبا که یک آقایی می‌گوید هرگاه ما با خارجی‌ها مذاکره کرده‌ایم شکست خورده‌ایم، پس این همه امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب فریاد زدند، خودباوری و اعتماد به نفس داشته باشید، این شد که ما بترسیم؟!» به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیس شورای ‌عالی امنیت ملی گفت: «از بس که دیدم بعضی‌ها در هراس زندگی می‌کنند و چون خود اعتماد به نفس ندارند، دیگران را نیز این‌گونه می‌بینند، ناچار شدم چند مورد از مذاکرات خود با مقامات اروپایی در مذاکرات هسته‌ای را برخلاف عرف در کتاب منتشر کنم تا ترسوها بخوانند و ببینند.» اشاره روحانی به کتابی است که توسط او و با نام «دیپلماسی هسته‌ای و امنیت ملی» پیش از انتخابش به‌عنوان رئیس‌جمهوری منتشر شده ‌است. هر چند این اولین بار نیست که حسن روحانی به مخالفان مذاکرات پاسخ می‌دهد، اما این اولین بار است که او با این صراحت از مخالفان داخلی مذاکرات هسته‌ای که از سال گذشته در نیویورک آغاز شد و به توافق ژنو منتهی شد به این شکل انتقاد می‌کند. روحانی پیش از این نیز از منتقدان توافق ژنو انتقاد و آنها را کم‌سواد توصیف کرده بود. توصیفی که با واکنش مخالفان و دلواپسان مذاکرات ایران با ۱+۵ و به خصوص مذاکره با آمریکا مواجه شده بود. از آغاز مذاکرات هسته‌ای برخی نمایندگان مجلس و برخی جریان‌های سیاسی مخالفت خود را با مذاکرات اعلام کردند. مخالفت‌هایی که با توافق ژنو به اوج رسید و در پی آن وزیر امور خارجه بارها به مجلس احضار شد.

دفاع روحانی از تیم هسته‌ای

حسن روحانی، اما دیروز در کنار پاسخ به مخالفان و منتقدان مذاکره از تیم هسته‌ای دفاع کرد و با تاکید بر اینکه ما در منطق کم نمی‌آوریم و دیپلمات‌های مجرب‌ ما در وزارت امور خارجه در راس برترین دیپلمات‌های جهان هستند، گفت: «تعامل‌هراسی، مذاکره‌هراسی، مفاهمه‌هراسی و نرمش قهرمانانه‌هراسی نیز غلط است.» او در ادامه تاکید کرد: «دولت و وزارت امور خارجه کار بزرگی کردند و اگر عده‌ای ممنون این زحمتکشان نباشند دیر یا زود ممنون خواهند شد؛ زیرا تاریخ قضاوت خود را به درستی انجام خواهد داد.»

دعای رهبری برای تیم مذاکره‌کننده

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی در ادامه سخنانش ضمن اعلام تشکر از وزیر هوشیار، آگاه و مدبر و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشور، گفت: «بدانید، حداقل با احتیاط می‌گویم ۹۰ درصد مردم همیشه پشتیبان شما بوده و هستند و دعای خیر رهبری نیز بدرقه شما است.» خیلی برای من مهم است که بگویم در اواخر ماه مبارک رمضان رهبر معظم انقلاب در جلسه‌ای فرمودند من برای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای مرتب دعا می‌کنم و حس می‌کنم که چه کارزار سختی پیش رو دارند. روحانی تاکید کرد: «وقتی ملت و رهبری اینگونه از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای حمایت می‌کند، این تیم مسلط در مذاکرات حاضر می‌شود و حتی اگر ۶ قدرت در برابر آنها حضور دارند، آنها میوه شیرین پیروزی را برای ملت به ارمغان خواهند آورد.»

مردم به اعتدال پناه آوردند

در ادامه روحانی در گردهمایی افتتاحیه سفرا و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران که روزگذشته در دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امورخارجه برگزار شد، تاکید کرد: «امروز این دولت اهل شعار نیست و اهل عمل است، ما شعور را به جای شعار و تدبیر را به‌جای تصمیمات یک‌شبه به‌کار گرفته و می‌خواهیم مشکلات را حل کنیم که یک نمونه‌اش توافق ژنو بود. توافقی که با وجود مقدماتی بودن هم اصل غنی‌سازی ایران و هم حق غنی‌سازی در چارچوب نیازهای منطقی کشور و هم عدم تفاوت ایران را در برخورداری از انرژی هسته‌ای با سایر کشورهای عضو آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای پذیرفته است.» رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه مردم در انتخابات ۲۴ خرداد ۱۳۹۲ بسیار زیرکانه و آگاهانه و با در نظر گرفتن شرایط داخلی و خارجی رئیس‌جمهوری را برگزیدند و راه جدیدی پیش پای مسوولان قرار دادند، اضافه کرد: «مردم گفتند ما از افراط گریزانیم و به اعتدال پناه آوردیم، گفتند تقابل را نمی‌پذیریم و در پی تعامل سازنده با جهان هستیم، گفتند اختلافات بی‌جهت و بی‌پایه و واهی را نمی‌خواهیم و در پی انسجام ملی هستیم و خواستند تا در برخورد با بیگانگان از منطق و استدلال و از موضع شجاعانه، اما مدبرانه و با در نظر گرفتن منافع بلندمدت، حرکت خود را آغاز کنیم.» روحانی ادامه داد: «دولت تدبیر و امید آنچه را مردم خواسته‌اند و خواهند خواست در عرصه‌های مختلف سیاست خارجی و مذاکرات هسته‌ای با کمال شهامت و بدون دغدغه دنبال خواهد کرد و به حول و قوه الهی، این مسیر را به‌خوبی به انتها خواهد رساند.»

دیپلمات‌های ما نباید غافلگیر شوند

رئیس‌جمهوری از سفرا و دیپلمات‌های کشور خواست تا به وظیفه دید‌بانی خود با هدف جلوگیری از غافلگیر شدن کشور در تحولات نظام بین‌الملل به دقت عمل کنند و تاکید کرد دیدبانان ما باید با چشم بصیر، دقیق و بینا زوایای مختلف تحولات را ببینند، تحلیل کنند و گزارش دهند و به دنیا برسانند که اراده ملت ایران بر اعتدال و تعامل قرار گرفته و باید با زبان دیپلماتیک با ملت ایران سخن بگویند. روحانی اضافه کرد: «فرصت نامحدود نیست و همه باید از این فرصت و اراده ملت ایران استفاده و بهره‌برداری کنند. ما هیچ عجله‌ای برای به اتمام رساندن مذاکرات هسته‌ای نداریم، اما دنیا باید بفهمد که تاخیر به نفع هیچ‌کس نیست.» رئیس‌جمهوری ضمن انتقاد از کسانی که در مناسبات دیپلماتیک به دنبال کلاه‌گذاشتن بر سر طرف مقابل هستند، گفت: «این حرف‌ها متناسب با شرایط دنیای امروز نیست و این افراد از تحولات تاریخی عقب هستند، زیرا مبنای روابط برد - باخت ثابت نمی‌ماند و آنچه پایه‌ای برای حرکت بعد می‌شود برد - برد است و ما بر این اساس در مذاکرات هسته‌ای حاضر شده‌ایم.»

با تحریم‌ها مقابله می‌کنیم

روحانی با بیان اینکه تحریم‌های اعمال شده علیه ملت ایران غلط، ظالمانه و ضد بشری بوده و البته پایه‌های آن شکسته است، گفت: «با صراحت می‌گویم با تحریم‌ها مقابله کرده و می‌کنیم. امروز هم بلند می‌گوییم تحریم‌ها را خواهیم شکست و آنها نیز می‌دانند که چطور این اتفاق رخ خواهد داد.»

رئیس‌جمهوری افزود: «برنامه‌های اقتصادی ما برای عبور از مشکلات بدون توجه به بحث تحریم‌ها تدوین شده است و به حول و قوه الهی در همین شرایط سخت نیز از همه مشکلات اگر چه با آهنگی کند، گذر خواهیم کرد.»

در سیاست داخلی از قهر و جدایی کاسته‌ایم

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی برنامه اقتصادی دولت را در مهار تورم در تاریخ کشور، بی‌سابقه دانست و گفت: «ما در سیاست داخلی هم همانند عرصه اقتصادی از تورم قهر و جدایی و فاصله، کاسته‌ایم و همه جامعه را به سمت رونق آشتی سوق داده‌ایم.» پیش از سخنان رئیس‌جمهوری، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه با اشاره به آغاز نخستین همایش سفرا و روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور در دولت تدبیر و امید گفت: «بیانات رئیس‌جمهوری راهگشای کار ما است و نقشه راه برای پیشبرد اهداف سیاست خارجی نظام را مشخص می‌کند.» وزیر امور خارجه گفت: «به واقع یکی از سرمایه‌های بزرگ ما در دستگاه سیاست خارجی نگاه ژرف و تیزبین شخص رئیس‌جمهوری به‌عنوان یک کارشناس ارشد مسائل استراتژیک است که هم کار ما را آسان و هم دشوار می‌کند.» او همچنین از اعتماد رئیس‌جمهوری به دستگاه و مسوولان سیاست خارجی کشور در عرصه‌های مختلف به‌ویژه در صحنه مذاکرات هسته‌ای قدردانی کرد.

حیرت روحانی از «مذاکره‌هراسی»