استیضاح «قانونی» باشد، استقبال می‌کنیم

گروه خبر: اعلام وصول استیضاح وزیر علوم اگرچه به نظر می‌رسد با اظهارات نمایندگان خواهان استیضاح، قوت گرفته است اما در مقابل دولتی‌ها همچنان بر موضع خود پافشاری می‌کنند؛ معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری از تلاش وزارت علوم برای برآورده کردن خواسته‌های منطقی و قانونی نمایندگان سخن گفته و تاکید کرده است که در صورتی که استیضاح وزیر علوم در چارچوب قانون و مصالح عمومی کشور باشد دولت از آن استقبال خواهد کرد. مجید انصاری دیروز در گفت‌وگو با «ایرنا» در پاسخ به اصرار برخی از نمایندگان مبنی بر احتمال اعلام وصول استیضاح وزیر علوم، «موضع دولت» دراین باره را «مشخص» خواند و گفت: «اگرخواسته‌ای از سوی نمایندگان با مصالح عمومی یا قانون مغایرت داشته باشد از سوی دولت اعلام خواهد شد.»

به نظر می‌رسد اظهارات مجید انصاری درباره استقبال از استیضاح رضا فرجی‌دانا، در راستای حمایت از وزیر علوم باشد. موضوع پیگیری بورسیه‌‌های غیر قانونی از سوی وزیر علوم به همراه موضوعاتی چون بازگشت دانشجویان ستاره‌دار و انتصاب‌‌های رضا فرجی‌دانا در وزارتخانه مهم‌ترین دلایل استیضاح‌کنندگان وزیر علوم است. اما آنچه ظاهرا استیضاح را جدی‌تر کرده است موضوع پیگیری بورسیه‌های غیرقانونی دولت قبل ازسوی وزیر علوم و برخی نمایندگان مجلس است. از همین رو روز گذشته در کنار مجید انصاری، جواد هروی نماینده مجلس نیز اعلام کرده است که «برای انصراف نمایندگان از استیضاح حاضر به پیگیری نکردن موضوع بورسیه غیرقانونی نیستم.»

استیضاح فرجی‌دانا در شرایطی قوت می‌گیرد که میانجیگری علی لاریجانی رئیس مجلس و به تعویق افتادن یک‌ماهه موضوع استیضاح نتوانست رسیدن به تفاهم میان وزیر علوم و منتقدانش در مجلس را میسر کند؛ بی‌نتیجه ماندن جلسات یک ماهه نمایندگان با وزیر علوم منتقدان فرجی‌دانا را بر آن داشته تا استیضاح او را اجرایی کنند. آن‌طور که قاسم جعفری، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و یکی از امضا‌کنندگان این استیضاح به «ایرنا» گفته است: «نمایندگان شرکت‌کننده در جلسه مشترک با رضا فرجی‌دانا و رئیس مجلس به این نتیجه رسیدند که باید استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری روز سه‌شنبه در مجلس اعلام وصول شود.» از سوی دیگر اما برخی نمایندگان خواهان استیضاح، بر این باورند که فرجی‌دانا به پادرمیانی رئیس مجلس بی‌توجهی کرده است؛ نصرالله پژمان‌فر که یکی از امضاکنندگان استیضاح فرجی‌دانا است در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، علاوه بر آنکه پادرمیانی لاریجانی برای تعویق یک‌ماهه استیضاح را فرصت وزیر علوم برای رفع دغدغه‌های نمایندگان خواند، تاکید کرد: «امروز هیچ کدام از این اصلاحات توسط وزیر علوم صورت نگرفته است.»

او با بیان اینکه فرجی‌دانا به پادرمیانی و وساطت رئیس مجلس بی‌اعتنایی کرده است، تاکید کرد: «ما انتظار داریم با توجه به برطرف نشدن دغدغه‌های نمایندگان و اصلاح نشدن روال‌کاری وزیر علوم، آقای لاریجانی که برای این موضوع پادرمیانی کرده‌ است، برای استیضاح وزیر علوم خودش پیش‌قدم شده و نمایندگان را کمک کند.» این اظهارات در شرایطی از سوی یکی از امضاکنندگان استیضاح وزیر علوم مطرح می‌شود که به گفته ابراهیم نکو دیگر نماینده مجلس، هدف استیضاح‌کنندگان، رسیدن به توافق با وزارت علوم نیست. به گزارش «ایرنا» این نماینده مجلس تاکید کرده است: «شروطی که استیضاح‌کنندگان گذاشته‌اند کاملا نشان می‌دهد که هدف آنها توافق با وزارت علوم نیست. بسیار بعید است که وزارت علوم هم این شروط را بپذیرد و به آنها عمل کند.»

دفاع از تعامل وزیر علوم با مجلس

با این همه به نظر می‌رسد جو استیضاح نتوانسته بر تمام مجلس سایه افکند چه آنکه برخی دیگر از نمایندگان مجلس همچون جواد هروی در گفت‌وگو با «ایلنا»، با رویکردی نزدیک به دولت اعلام کرده‌اند «به هر حال این استیضاح انجام شود یا نه، پرونده بورسیه‌های غیرقانونی باید برای مردم مشخص شود.»

به باور این نماینده مجلس که کارنامه یکساله فرجی‌دانا را بسیار درخشان می‌خواند، با وجود ادعای برخی درباره اینکه روابط وزیر علوم با مجلس شورای اسلامی چندان مطلوب نبود، مجلس بهترین و مطلوب‌ترین تعامل را با وزارت علوم فرجی‌دانا داشته و معاونان وزیر علوم حتی در یک جلسه مجلس نیز غیبت نداشتند. او که رویکرد فرجی‌دانا در قبال وضعیت کمی و کیفی توسعه علمی کشور را خوب توصیف می‌کند، با اشاره به مخالفت خود با فرجی‌دانا در روز رای اعتماد گفت: «بنده در نطق خود نیز گفتم که وزارت علوم ما به یک خانه خرابه تبدیل شده است و نیاز به یک انسان مقتدر دارد. اما طی این یک سال در عمل دیدم که این انسان مقتدر در فرجی‌دانا نمود پیدا کرده و وی کار خود را بسیار خوب انجام می‌دهد.»

هروی با تاکید بر اینکه نقایصی که برخی نمایندگان برای وزارت علوم فرجی‌دانا ادعا می‌کنند، در همین چند ماه به وجود نیامده است، طرح مساله استیضاح از سوی برخی نمایندگان در این مقطع زمانی کوتاه را تعجب برانگیز خواند.

هروی با تاکید بر اینکه باید اسامی این افراد اعلام شود و با سه هزار نفری که در دانشگاه‌ها به شکل غیرقانونی جذب شده‌اند، برخورد شود، به استفاده‌کنندگان از بورسیه‌های غیرقانونی هشدار داد که به عنوان نماینده مجلس قطعا از چنین سوءاستفاده‌ای جلوگیری خواهد کرد و در صورتی که لازم باشد این مساله را به شکل شفاف در رسانه‌ها بازگو می‌کند.

رضا فرجی‌دانا در ۵ آبان ۱۳۹۲ توانست با کسب ۱۵۹ رای موافق، ۷۰ رای مخالف و ۳۲ رای ممتنع، رای اعتماد نمایندگان برای تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران را به‌دست آورد. اما انتصاب جعفر میلی‌منفرد به‌عنوان معاون آموزشی و جعفر توفیقی به‌عنوان مشاور ارشد، با واکنش منفی برخی از نمایندگان مجلس روبه‌رو شد و ۸۲ نماینده مجلس دراین مورد تذکر کتبی دادند. چند روز بعد ۱۵۰ نفر از نمایندگان مجلس در نامه‌ای به رئیس‌جمهور از او درخواست کردند در برخی انتصابات وزارت علوم مداخله کند و خواستار تجدیدنظر در بعضی از این انتصابات شدند. پیش از معرفی فرجی‌دانا به‌عنوان وزیر پیشنهادی علوم به مجلس، میلی‌منفرد و توفیقی به مجلس معرفی شده‌ بودند، اما موفق به کسب رای اعتماد مجلس نشدند.

حالا باید دید که آیا علی لاریجانی رئیس مجلس یک بار دیگر برای جلوگیری از استیضاح وزیر علوم پادرمیانی می‌کند و آیا استیضاح‌کنندگان از استیضاح وزیر علوم منصرف می‌شوند؟