ایرنا: رئیس کمیته تحقیق و تفحص از سازمان تامین‌اجتماعی، بااشاره به قرارداد ۴۰۰ میلیارد «ینی» سعید مرتضوی با بابک زنجانی در زمان ریاستش، گفت: درصورتی‌که وی در دادگاه بار دیگر معامله با زنجانی را کتمان کند، ما سند‌های مرتبط را منتشر می‌کنیم. سیدحسین دهدشتی با اشاره به بررسی تخلفات مرتضوی در دادگاه انقلاب افزود: یکی از موارد اتهامی مرتضوی، ارتباط وی با بابک زنجانی و انجام معامله در قالب شرکت شستا بوده است. نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مرتضوی در دادگاه اخیرش ادعا کرده که او حتی یک ریال با زنجانی معامله نکرده، اما براساس اطلاعات واصله، وی ۱۳۸ شرکت و کارخانه‌های مرتبط با شستا را به زنجانی واگذار کرده است.

رئیس کمیته تحقیق و تفحص از سازمان تامین‌اجتماعی اضافه کرد: براساس گزارش تحقیق و تفحص از سازمان تامین‌اجتماعی، مرتضوی در قرارداد واگذاری چندین شرکت شستا، برای تضمین قرارداد حدود پنج چک را به مبلغ

۴۰۰ میلیارد ین ژاپن، به زنجانی تحویل داده و براساس اطلاعات واصله هنوز این چک‌ها در اختیار

زنجانی است.

به گزارش «ایرنا» از پایگاه اطلاع‌رسانی خانه ملت، دهدشتی ادامه داد: درصورتی‌که مرتضوی بار دیگر ادعای قبلی خود را مطرح و موضوع انجام معامله با بابک زنجانی را کتمان کند، حاضریم شماره و تاریخ صدور چک‌ها و مکاتبات وی با زنجانی را درباره این موارد اعلام کنیم.

وی گفت: براساس قانون، مرتضوی هیچ اختیاری برای انجام معامله با افراد دیگر به‌ویژه بابک زنجانی نداشته، زیرا این اقدام بدون مصوبه سازمان بوده که این خود یک تخلف بزرگ وی در دوران ریاست سازمان تامین‌اجتماعی است.

وی اضافه کرد: ازسوی دیگر، ارائه چک به زنجانی برای تضمین قرارداد ازطریق سازمان تامین‌اجتماعی نیز از تخلفات مرتضوی است. در همین حال و به گزارش «ایسنا» یک نماینده مجلس معتقد است که دیوان محاسبات به‌عنوان یک دستگاه نظارتی دارای ضعف ساختاری و تشکیلاتی است و درراستای همین ضعف، عملکرد خوبی درمورد تخلفات ندارد. ازجمله اینکه این دیوان هیچ گزارش شفافی از تخلف بابک زنجانی به مجلس نداده است.

غلامرضا جعفرزاده ایمن‌آبادی، در ارتباط با ضعف دستگاه‌های نظارتی در برخورد با پرونده‌هایی همچون بابک زنجانی گفت: به‌نظر من یکی از ضعف‌های اصلی در این‌گونه موارد دیوان محاسبات است که چند اختلاس بزرگ در چند وقت اخیر در کشور ما اتفاق افتاد، اما هیچ‌گاه دیوان محاسبات وظیفه خود را در این مورد انجام نداد. به‌هرحال فلسفه وجودی دیوان محاسبات این است که از وقوع چنین تخلفاتی جلوگیری کند و گزارش‌های لازم را در مورد آن به مجلس بدهد.